طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی فدراسیون‌های حرفه‌ای منتخب ورزش گروهی کشور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، مؤسسة آموزش عالی غیردولتی ادیب مازندران، ساری، ایران

2 استاد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، طراحی مدل بازاریابی الکترونیکی فدراسیون‌های حرفه‌ای منتخب ورزش گروهی کشور بود. پژوهش حاضر، از نوع توصیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته طراحی و روایی آن توسط متخصصان و استادان دانشگاه تأیید شد و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به‌دست آمد. جامعۀ آماری متشکل از دو گروه شامل اعضای هیأت علمی دو رشتة مدیریت بازاریابی (20 نفر) و مدیریت ورزشی (60 نفر) بود. با توجه به محدود بودن جامعة آماری، تعداد نمونة آماری برابر با با جامعة آماری بود و روش نمونه‌گیری به‌صورت کل‌شمار درنظر گرفته شد. در این پژوهش از آمار توصیفی برای توصیف وضعیت جمعیت‌شناسی پاسخ‌دهندگان و همچنین پاسخ‌های آنان به پرسش‌های تحقیق و در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های مدل‌یابی معادلات ساختاری و PLS استفاده شد. بدین‌منظور از نرم‌افزارهای MS-Excel،  SPSS ver 18و PLS بهره گرفته شد. نتایج تحقیق نشان داد که مدل بازاریابی الکترونیکی طراحی‌شده برای فدراسیون‌های منتخب ورزشی گروهی ایران از برازش لازم برخوردار است.
 

کلیدواژه‌ها


  1. Alikhanzadeh A. Electronic Marketing. 1 nd ed. Babol. Basic Sciences Publications; 2013. (In Persian)
  2. Manian A, Zandimanesh MR. Basics OF E-commerce. 3 en ed. Negahe Danesh Publications; 2014. (In Persian)
  3. Berthon P, Pitt L, Watson RT. Marketing communication and the world wide web. Business Horizons. 1996;39(5):24-32.
  4. Snider, M. Growing online population making internet "mass media". USA Today. 1997; D1, February 19. P: 86
  5. Ioakimidis M. Online marketing of professional sports clubs: Engaging fans on a new playing field. International journal of sports marketing and sponsorship. 2010;11(4):2-13.
  6. Mizany M, Rahimizadeh M, Sajjadi N. Interaction with fans through club website as a marketing tool: study and comparison of professional football clubs of Iran, Asia and Europe. Sport management review. 2014;6(23): 79-102. (In Persian)
  7. Chung N, Koo C. The use of social media in travel information search. Telematics and Informatics. 2015;32(2):215-29.
  8. Salavati S, Hashim NH. Website adoption and performance by Iranian hotels. Tourism Management. 2015;46:367-74.
  9. Kanchanatanee K, Suwanno N, Jarernvongrayab A. Factors affecting the intention to use E-marketing of small and medium sized businesses in the three southern border provinces of Thailand. International Journal of Business and Social Science. 2014;5(6). 139-144.
  10. Gamboa AM, Gonçalves HM. Customer loyalty through social networks: Lessons from Zara on Facebook. Business Horizons. 2014;57(6):709-17.
  11. Pandey, S, Chawla, D. E-lifestyles of Indian online shoppers: A scale validation. Journal of Retailing and Consumer Services. 2014;21(6): 1068-1074.
  12. Sinkovics RR, Kim D. The impact of technological, organizational and environmental characteristics on electronic collaboration and relationship performance in international customer–supplier relationships. Information & Management. 2014;51(7):854-64.
  13. Bao T, Chang T-lS. Finding disseminators via electronic word of mouth message for effective marketing communications. Decision Support Systems. 2014;67:21-9.
  14. Georgi D, Mink M. eCCIq: The quality of electronic customer-to-customer interaction. Journal of Retailing and Consumer Services. 2013;20(1):11-9.
  15. Janita, M S, Miranda, F. J. (). The antecedents of client loyalty in business-to-business (B2B) electronic marketplaces. Industrial Marketing Management. 2013;42(5): 814-823.
  16. Dominici, G. From marketing mix to e-marketing mix: a literature overview and classification. International journal of business and management. 2009;4(9): 17-24.
  17. Sultan, F, Rohm, A J, Gao, T T.. Factors influencing consumer acceptance of mobile marketing: a two-country study of youth markets. Journal of Interactive Marketing. 2009;23(4): 308-320.
  18. Meshkani FA, Monfared FSA, Ancheh FK. Identification and Ranking of Electronic Marketing Factors in Modern Banking (Case Study: Sepah Bank). Marketing. Journal of Social Issues & Humanities.2011:120-1.
  19. Anche F, Hozouri S, Mehdizadeh A. An exploration investigation on important factors influencing e-marketing: Evidence from banking industry. Uncertain Supply Chain Management. 2014;2(1):49-54.
  20. Dlodlo N, Dhurup M (). Barriers to e-marketing adoption among small and medium enterprises (SMEs) in the Vaal Triangle. Acta commerce., 2010;10(1): 164-180.
  21. Tiago MT, Tiago F. Revisiting the Impact of Integrated Internet Marketing on Firms’ Online Performance: European Evidences. Procedia Technology. 2012;5:418-26.
  22. Mzee RM, Ogweno KL, Irene N. Factors influencing Adoption of E marketing by small and Medium Enterprises (SMEs) in Kisumu Municipality. IOSR Journal of Business and Management. 2015;17 (5): 78-83.
  23. Fu H-P, Ho Y-C, Chen RC, Chang T-H, Chien P-H. Factors affecting the adoption of electronic marketplaces: a fuzzy AHP analysis. International Journal of Operations & Production Management. 2006;26(12):1301-24.
  24. Rady, B. A., Elshreef, A. M. M., & Abd-el-Kader, A. F. The Electronic Marketing and Services Quality in Sports Clubs. World, 2010:3: 804-815.
  25. Varadarajan R, Yadav MS. Marketing strategy in an internet-enabled environment: a retrospective on the first ten years of JIM and a prospective on the next ten years. Journal of Interactive Marketing. 2009;23(1):11-22.
  26. Chong WK, Bian D, Zhang N. E-marketing services and e-marketing performance: the roles of innovation, knowledge complexity and environmental turbulence in influencing the relationship. Journal of Marketing Management. 2016;32(1-2):149-78.
  27. Tsiotsou RH, Vlachopoulou M. Understanding the effects of market orientation and e-marketing on service performance. Marketing Intelligence & Planning. 2011;29(2):141-55.
  28. Saliani S, Lagzian M, Maghool A. The effect of electronic marketing mix on the willingness of customers to buy online (Case study: Universities of Mashhad).2013:1(9): 1254-1260.
  29. Sehhat S. An empirical survey to measure the impact of different factors on the success of electronic marketing. Management Science Letters. 2012;2(6):2187-92.
  30. Hoseini M H, Mahya, M (). The identification and prioritization of the affecting factors on electronic stores' sales in Iran. Paper presented at the e-Commerce in Developing Countries: With Focus on e-Security (ECDC), 2013 7th Intenational Conference on. 1- 16.
  31. El-Gohary H. Factors affecting E-Marketing adoption and implementation in tourism firms: An empirical investigation of Egyptian small tourism organisations. Tourism management. 2012;33(5):1256-69.
  32. Chakherlouy, F., & Ghahari, H. SRecognizing and Prioritize the Effective Factors in Implementation of E-Marketing Using TOPSIS Method. Omega Journal of Scientific Research. ISSN:2383-0166, 2014:48-62.