ارائۀ الگوی ایجاد ارزش ویژۀ برند برای لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت ‌مدرس، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت دولتی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف ارائۀ الگویی مناسب برای توسعۀ ارزش ویژۀ برند لیگ برتر فوتبال ایران انجام گرفت. تحقیق حاضر از نظر هدف، تحقیق اکتشافی و از حیث جهت‌گیری تحقیقی بنیادین است که از استراتژی نظریه‌سازی داده‌بنیاد با رویکرد کلاسیک (ظاهرشونده) استفاده کرده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش از 24 مصاحبۀ عمیق و ساختارنیافته با نمونۀ تحقیق (21 نفر از مدیران اجرایی، صاحب‌نظران و محققان عرصۀ فوتبال، بازاریابی و برندسازی) استفاده شد. مشارکت‌کنندگان پژوهش به‌صورت نظری، در طول فرایند پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری قضاوتی و هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها و سایر منابع، طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، انتخابی و نظری انجام گرفت. در نهایت مدل نهایی تحقیق به‌صورت مدل سه‌بخشی شامل نهادها، پیش‌نیازها و فرایند تخصصی برندسازی لیگ درآمد. براساس نتایج پژوهش، مادامی ‌که پیش‌نیازهای کلان و ساختاری محقق نشود، برندسازی لیگ برتر فوتبال ثمربخش نخواهد بود. تعامل و تأثیر متقابل نهادهای حاکمیتی، رسانه‌ها و نهادهای فوتبالی، میزان تحقق این پیش‌نیازها را تعیین خواهد کرد که در این میان، نقش نهادهای حاکمیتی بسیار پررنگ است. ازاین‌رو، سازمان لیگ فوتبال ایران پیش و بیش از تمرکز بر فعالیت‌های ویژۀ برندسازی لیگ، باید به‌شدت به‌دنبال تحقق این پیش‌نیازها باشد.

کلیدواژه‌ها


Gordon BS, James JD. “The Impact of Brand Equity Drivers on Consumer-based Brand Equity in the Sport Service Setting”. 2017:1-273
Bodet G, Chanavat N. “Building global football brand equity: Lessons from the Chinese market”. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. 2010 Jan 12;22(1):55-66.
Aaker DA, Equity MB. “Capitalizing on the Value of a Brand Name”. New York. 1991;28(1):35-7.
Keller KL. “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”. Journal of marketing. 1993 Jan;57(1):1-22.
Aaker DA. “Measuring brand equity across products and markets”. California management review. 1996 Mar 1;38(3).
Takali H, Hamidi M, Khabiri M, Sajjadi N, Alhani F. “The Analysis of Experts' Perceived Experience of the Effective Factors in Brand Equity of Iranian National Olympic Committee”. World Journal of Sport Sciences. 2012;6(4):441-51.
Kunkel T, Doyle JP, Funk DC. “Exploring sport brand development strategies to strengthen consumer involvement with the product–The case of the Australian A-League”. Sport Management Review. 2014 Nov 1;17(4):470-483.
King B. “Confident, yes, but can new league survive”. Sports Business Journal. 2009.
Southall RM, Nagel MS, LeGrande DJ. “Build It and They Will Come? The Women's United Soccer Association: A Collision of Exchange Theory and Strategic Philanthropy”. Sport Marketing Quarterly. 2005 Sep 1;14(3).
10. Kaynak E, Salman GG, Tatoglu E. “An integrative framework linking brand associations and brand loyalty in professional sports”. Journal of Brand Management. 2008 May 1;15(5):336-57.
11. Gladden JM, Milne GR, Sutton WA. “A conceptual framework for assessing brand equity in Division I college athletics. Journal of sport management”. 1998 Jan 1;12(1):1-9.
12. Ross SD. “A conceptual framework for understanding spectator-based brand equity”. Journal of sport Management. 2006 Jan 1;20(1):22-38.
13. Kerr AK, Gladden JM. “Extending the understanding of professional team brand equity to the global marketplace”. International Journal of Sport Management and Marketing. 2008 Jan 1;3(1-2):58-77.
14. Charumbira LT. “Proposing the sports team brand hierarchy conceptual Framework”. International Journal of Marketing and Business Communication. 2016 Jan 1;5(1):12-20.
15. Gladden JM, Funk DC. “Developing an understanding of brand associations in team sport: Empirical evidence from consumers of professional sport”. Journal of Sport management. 2002 Jan 1;16(1):54-81.
16. Ross SD, James JD, Vargas P. “Development of a scale to measure team brand associations in professional sport”. Journal of sport management. 2006 Apr 1;20(2):260-79.
17. Bauer HH, Stokburger-Sauer NE, Exler S. “Brand image and fan loyalty in professional team sport: A refined model and empirical assessment”. Journal of sport Management. 2008 Mar 1;22(2):205-26.
18. Biscaia R, Correia A, Ross S, Rosado AF, Maroco J. “Spectator-based brand equity in professional soccer”. Sport Marketing Quarterly. 2013;22:20-32.
19. Kunkel T, Funk DC, Lock D. “The effect of league brand on the relationship between the team brand and behavioral intentions: A formative approach examining brand associations and brand relationships”. Journal of Sport Management. 2017 May 15;31(4):317-32.
20. Richelieu A. “Building the brand equity of professional sports teams”. Faculté des sciences de l'administration de l'Université Laval, Direction de la recherche; 2003.
21. Schilhaneck M. “Brand management in the professional sports club setting”. European Journal for Sport and Society. 2008 Jan 1;5(1):43-62.
22. Watkins BA. “Revisiting the social identity–brand equity model: An application to professional sports”. Journal of Sport Management. 2014;28(4):471-80.
23. Alizade, G. A. “Factors affecting brand loyalty of fans to the popular professional league football”. (Unpublished master dissertation). University of Tehran. (2010). (Persian).
24. Ehsani, M., & Javoni, V. “Effect successful teams brand on amount loyalty in the Premier League fans”. Applied Research in Sport Management, (2012). 1(2), 89-98. (Persian).
25. Sajadi, N., Rajabi, H., Abedloni, M., & Tarighi, R. “Study of factors affecting brand equity Persepolis Tehran Club”. New Approaches in Sports Management, (2013). 1(3),43-52. (Persian).
26. Memari1 Zh, Asqari JafarAbadi M, Nasserzadeh H. “Validation of the Ross Brand Association Scale in sports teams”. Biannual Journal of Sport Development and Management. 2017. 6(10), 117-131. (Persian).
27. Rasooli, M., Khabiri, M., Elahi, A., & Aghaee, N. “Internal Factors and Obstacles of Brand Management in Iran's Pro League Football Clubs”. Sport Management Studies. 2016. 8 (35): 51-66. (Persian)
28. Desbordes M, Richelieu A, editors. “International Sport Marketing: Issues and Practice”. Routledge; 2019 Apr 24.
29. Seifpanahi J, Hamidi M. “An Investigation and Analysis of Revenue Generating Methods of The World and Iran Football Clubs”. 2017: 21-32. [in Persian]
30. Glaser BG. “Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory”. International journal of qualitative methods. 2002 Jun;1(2):23-38.
31. Amiri. M, Norouzi Seyed Hossini. R, “An introduction on qualitative research method in sport”, 2nd, Tehran: Publication of Tehran University, 2014, 235-233(in Persian).
32. Glaser B. “Theoretical sensitivity. Advances in the methodology of grounded theory”. 1978.
33. Glaser BG. “Conceptualization: On theory and theorizing using grounded theory. International journal of qualitative methods”. 2002 Jun;1(2):23-38.
34. Glaser BG. “The grounded theory perspective III: Theoretical coding”. Sociology Press; 2005.
35. Gharehkhani H, Soleimani T, Saghi J, Peimanizad H. “Ranking the Hindering Factors of Private Sector Participation in Public Sports: Evidence from Qazvin Province, Iran”. Journal of Economic & Management Perspectives. 2017 Mar 1;11(1):206-13.
36. Veisi E, Mozafar Y, Adhami J. “Launching A Private Sports TV Channel in Iran; Needs Analysis And Model Development”. 2015 : 701-712 (in Persian).
37. Javani V, Ehsani M, Amiry M, Kozechian H. “Brand Management Model in Sport Industry of Iran”. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478). 2013 Jul 3;2(3):68-74.
38. Richelieu A, Desbordes M. “Football teams going international--The strategic leverage of branding”. Journal of sponsorship. 2009 Dec 1;3(1).