تأثیر رفتارهای مربیگری بر خودکارآمدی و عملکرد تیمی در بازیکنان لیگ برتر فوتبال زنان ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر تاثیر رفتارهای مربیگری بر خودکارآمدی و عملکرد تیمی در بازیکنان لیگ برتر فوتبال زنان کشور بود. جامعه و نمونه آماری شامل 22 بازیکن در هر تیم که 200 نفر به عنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شد. بدین منظور از پرسشنامه رفتار مربیگری(CBQ) و پرسشنامه خودکارآمدی (ESES) برای بررسی پژوهش استفاده شد. برای ارزیابی عملکرد تیم‌های فوتبال زنان، رتبه آنها در جدول ملاک قرار گرفت. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (رفتار مربیگری 75/0، خودکارآمدی 82/0) به دست آمده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها،از آمار توصیفی و آمار استنباطی)تحلیل عاملی تاییدی CFA جهت سنجش روایی سازه ابزار گردآوری داده‌ها، مدل یابی معادلات ساختاری SEM "نرم‌افزار Amos" به منظور آزمون گذاشتن مدل پژوهشی، و نیز آزمون فرضیه‌ها) استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که رفتار مربیگری طبیعی و رفتار مربیگری واکنشی مثبت تاثیر مثبت و معناداری بر خودکارآمدی داشته و رفتار مربیگری واکنشی منفی تاثیر منفی و معناداری بر خودکارآمدی دارد. همچنین نتایج نشان داد خودکارآمدی بازیکنان بر عملکرد تیمی تاثیر مثبت و معناداری دارد. رفتار مربیگری طبیعی و رفتار مربیگری واکنشی مثبت بر عملکرد تاثیر مثبت و معناداری داشته است. اما رفتار مربیگری واکنشی منفی تأثیر منفی و معناداری بر عملکرد دارد

کلیدواژه‌ها


1.             Abolghasemi; A, Kiamarsi; A, Sohrabi Z. The relationship between goal-orientation, self-efficacy and positive & negative emotions with sport performance and life satisfaction in female Wushu athletes. Sport Psychology Studies. 2013;2(4):38-25. [In Persian]

2.             D G. Transformational Leadership In Australasian Sports Organisations. New Zealand Innovations and Competitiveness. Project Victoria University of Wellington. 2000:65-81.

3.             Talebi: N, Abdollahi F. The Relationship between Coach Leadership Behavior, Group Cohesion, and the Performance of National Volleyball Teams in the Iranian Women's Premier League. Sports Management Studies. 2012;No. 16:pp. 78-63. [In Persian]

4.             Hemmatinejad MA. A Comparison of Sports Identity

Handball players of the Iranian Professional League and the behavior of their coaches' leadership based on team performance. Applied Research in Sports Management. 2016;No. 2 (18 consecutive)(Fall 2016,):75-63. [In Persian]

5.             Hadian M. Investigating the Differences between Sports Identity among National Athletes in Sports. Thesis, University of Tehran. 1391. [In Persian]

6.             R S. Organizational Behavior Management. Negah Publishers. 2009:11-4.

7.             BM DV, DeVellis RF. Sellf-efficacy and health: Handbook of health psychology. Mahwah New Jersey: Erlbaum. 2000:235-47.

8.             RM K, Lynch SL. Efficacy from the perspective of adolescents with LD and their specialist teachers”. . . Journal of Learning Disabilities. 2007;40(60):494-507.

9.             A B. Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological review. 1977;84(2):191.

10.           G G. Spiritual intelligence and emotional intelligence in relation to self-efficacy and self-regulation among college students. . International journal of social sciences and interdisciplinary research. 2012;1(2):60-70.

11.           Iwasaki Y, Sumihisa.H. Exercise Self-Efficacy as a Mediator between Goal-Setting and Physical Activity: Developing the Workplace as a Setting for Promoting Physical Activity. Journal of Safety and Health at Work. 2016:1-5.

12.           YM Y. Self-efficacy, perceived social support, and psychological adjustment in international undergraduate students in a public higher education institution in Malaysia. Journal of Studies in International Education. 2012;16(4):353-71.

13.           Norouzi: RH, Koozehchian: H, Nevis FT. "The Relationship between Coaches 'Leadership Styles and Progress Motivation for Iranian elite Judo Players' Sports Management Studies. 2012; No. 14:190-75. [In Persian]

14.           J-P H, G B, J-P T. Should the coaches of elite female handball teams focus on collective efficacy or group cohesion? . . The Sport Psychologist. 2007;21(4):383-99.

15.           DA D, KS G, RR R, K K. Children's self-efficacy and proxy efficacy for after-school physical activity. Psychology of Sport and Exercise. 2010;11(2):100-6.

16.           L DJ, X S, A A, G J. Self-efficacy, risk taking and performance in rock climbing. Personality and Individual Differences. 2008;45(1):75-81.

17.           S M, K B. Coaching behavior questionnaire. Unpublished manual. University of North Texas. 1999:32.

18.           R M, RS V, D B. Competitive anxiety in sport. Human kinetics. 1990.

19.           A Ç. Leadership and Satisfaction in Soccer: Examination of Congruance and Players Position: . Middle East Techical University. 2003.

20.           WG R, L G. Cases in leadership. Sage. 2012.

21.           PD T. Coaches and cohesion: The impact of coaching techniques on team cohesion in the small group sport setting. Journal of Sport Behavior. 2003;26(1):86.

22.           Revenson TA, Singer JE. Self-Efficacy and Health" in Baum, . Handbook of Health Psychology. Mahwah, NJ: Erlbaum. 2000:235-47.

23.           H P, JR G, RC E. Self-presentational issues in competition and sport. Journal of Applied Sport Psychology. 2004;16(1):19-40.