نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی مهارتهای پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. این تحقیق براساس هدف، کاربردی و از نظر روش بررسی، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش را دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران تشکیل دادند. نمونة آماری پژوهش بهصورت در دسترس و تعداد 80 نفر انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای تحقیق از روش میدانی با استفاده از مصاحبه و پرسشنامة محققساخته (0.97=α) استفاده شد. بهمنظور تبیین و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون T تکنمونهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندة پنج بُعد بهعنوان مهارتهای پژوهشگری بود که بهترتیب مهارتهای طراحی ابزار تحقیق، تفسیر نتایج تحقیق، مهارتهای آماری، جمعبندی نتایج تحقیق و جستوجو در ادبیات تحقیق، رتبهبندی شدند که نقاط ضعف تا قوت دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی بودند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identification and Rating of the Research Skills in Higher Education Students of the Faculty of Physical Education, University of Tehran
نویسندگان [English]
- sholeh khodadad kashi 1
- saeed jafari 2
1 Assistant professor, K.N Toosi University of Technology- Iran
2 Ph.D Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran;
چکیده [English]
The aim of this study was to identify and rate the research skills in higher education students of Faculty of Physical Education, University of Tehran. This study was applied in terms of objectives and descriptive survey in terms of method. The statistical population included higher education students of Faculty of Physical Education, University of Tehran. The sample consisted of 80 students who were selected by convenience sampling method. The field method including interviews and a researcher-made questionnaire (α=0.97) were used to collect data. Exploratory factor analysis and one-sample t test were applied to explain and analyze the data. The results revealed five dimensions as research skills; they were rated as research instrument design, interpretation of research results, statistical skills, summarizing research results and searching the literature respectively. They were weaknesses and strengths of the higher education students of physical education.
کلیدواژهها [English]
- higher education
- physical education
- research skills
- student
- University of Tehran