نقش هویت تیم ورزشی و سازمانی بر موفقیت برنامه های بازاریابی سببی ورزشی(مورد مطالعه: شرکت میزو)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

2 کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی

3 گروه آموزشی دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران

چکیده

ورزش به دلیل عمومیت داشتن، عرصه مناسبی برای ایجاد ارتباط با فعالیت های اجتماعی شرکت های تجاری از طریق بازاریابی سببی است. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش هویت تیم و سازمان در موفقیت برنامه های بازاریابی سببی است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و از دیدِ هدف تحقیق، کاربردی - توسعه ای بوده که براساس معادلات ساختاری و به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان شرکت میزو بوده؛ که براساس روش نمونه گیریِ تصادفیِ طبقه ای، 393 پرسشنامه بصورت حضوری و اینترنتی میان آن ها توزیع شده است. پایایی از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR)، روایی همگرا از طریق شاخص(AVE) و روایی واگرا از ماتریس فورنل و لارکر بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از دو نرم افزار SPSS24 و WarpPLS انجام شد. نتایج نشان داد که تمام فرضیه های پژوهش تایید می شود ؛ هویت تیمی و هویت سازمانی بر نگرش مصرف کننده، و نگرش مصرف کننده بر متغیر قصد خرید تاثیر مثبت و معنادار دارد. بر مبنای نتایج توصیه می شود که شرکت "میزو" متناسب با نشان تجاری خود، اولویت همکاری را در اجرای برنامه های بازاریابی سببی با تیم های ورزشی بزرگ و پرسابقه قرار بدهد.

کلیدواژه‌ها