نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران

چکیده

 
هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبک رهبری خدمتگزار مربیان با کارامدی تیمی و رضایت‌مندی ورزشکاران لیگ برتر هندبال مردان ایران بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد رهبری خدمتگزار، کارامدی تیمی و رضایت‌مندی ورزشکار انجام گرفت. ورزشکاران دوازده تیم لیگ برتر هندبال مردان (216 نفر) در سال 1390 جامعۀ آماری تحقیق بودند که 105 پرسشنامه به‌طور تصادفی جمع‌آوری و با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون، مدلسازی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر تجزیه‌و‌تحلیل شد. نتایج حاکی از آن بود که رهبری خدمتگزار با کارامدی تیمی و رضایت‌مندی ورزشکاران ارتباط مثبت و معنا‌داری دارد، اما کارامدی تیمی با رضایت‌مندی ورزشکاران ارتباط معنا‌داری را نشان نداد. همچنین از بین سه خرده‌مقیاس رهبری، فقط خرده‌مقیاس اعتماد بر رضایت‌مندی و خرده‌مقیاس‌های خدمت‌رسانی و فروتنی بر کارامدی تیمی تأثیر مستقیم و معنادار داشتند. کلیۀ شاخص‌های برازش دو مدل نیز نشان‌ از برازش مطلوب مدل دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship of Coaches’ Servant Leadership Style with Team Efficacy and Athlete Satisfaction in Iran Handball Super League

نویسندگان [English]

  • s h 1
  • m r 2
  • b r 3

چکیده [English]

 
The aim of this study was to examine the relationship of coaches’ servant leadership style with team efficacy and male athlete satisfaction in Iran handball super league. The research method was descriptive-correlation conducted by standard questionnaires of Servant Leadership, Team Efficacy and Athlete Satisfaction. The population of this study consisted of male players of 12 handball super league teams (N=216) in 2011. 105 questionnaires were collected randomly and analyzed using Pearson correlation coefficient, Structural Equation Modeling and path analysis. Findings indicated that servant leadership had a positive and significant relationship with team efficacy and athlete satisfaction but team efficacy did not show any significant relationship with athlete satisfaction. Also, among three subscales of leadership, only 'trust' subscale had a direct and significant effect on satisfaction and 'service' and 'humility' subscales had a direct and significant effect on team efficacy. All fit indexes of the two models showed a good fit of the data.

کلیدواژه‌ها [English]

  • handball league
  • Humility
  • Satisfaction
  • Servant leadership
  • team efficacy
  1. رمضانی‌نژاد، رحیم؛ حسینی، میثاق؛ بنار، نوشین؛ محدث، فاطمه (1389). «رابطۀ سبک‌های مربیگری با انسجام گروهی و موفقیت تیم‌های والیبال دانشجویان دختر دانشگاه‌های آزاد»، نشریۀ مدیریت ورزشی، ش 6، ص 46-29.
  2. قاسمی، وحید (1389). مدلسازی معادلۀ ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، تهران: جامعه‌شناسان، ص 276.
  3. قاسمی، وحید (1390). «برآورد حجم بهینۀ نمونه در مدل‌های معادلۀ ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی»، مجلۀ جامعه‌شناسی ایران، دورۀ 12، ش 4، ص 161-138.
  4. لاورنس اس. میرز؛ گامست، گلن؛ گارینو، ا. جی (1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی، ترجمۀ حسن پاشاشریفی، ولی‌الله فرزاد، سیمین‌دخت رضاخانی و همکاران. تهران: انتشارات رشد، ص 657.
  5. یاسینی، علی؛ زین‌آبادی، حسن رضا؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ آراسته، حمیدرضا (1391). «بررسینقشمیانجی‌‌گراحساسکارامدیدرتأثیرگذاریسبکرهبری توزیع‌شدهبرتعهدسازمانیورضایتشغلیکارکنانمدارسدولتی»، نشریۀ مدیریت دولتی، دورۀ 4، ش 4، ص 148- 129.
    1. Anderson, C., Spataro, S. E., & Flynn, F. J. (2008). “Personality and organizational culture as determinants of influence”. Journal of Applied Psychology, 93 (3), pp: 702–710.
    2. Bandura, A. (1997). “Self-efficacy: The exercise of control”, New York: Freeman.
    3. Chung, J. Y., Jung, C. S., Kyle, G. T., & Petrick, J. F. (2010). “Servant leadership and procedural justice in the U.S. national park service: The antecedents of job satisfaction”. Journal of Park & Recreation Administration, 28(3), pp: 1-15.
    4. Ehrhart, M. G. (2004). “Leadership and procedural justice climate as antecedents of unitlevel organizational citizenship behavior”. Personnel Psychology, 57 (1), pp: 61-94.
    5. Feltz, D. L., & Lirgg, C. D. (1998). “Perceived team and player efficacy in hockey”. Journal of Applied Psychology, 83 (4), pp: 557 – 564.
    6. Garber, J. S., Madigan, E. A., Click, E. R., & Fitzpatrick, J. J. (2009). “Attitudes towards collaboration and servant leadership among nurses, physicians and residents”. Journal of Inter professional Care, 23(4), pp: 331-340.
    7. Glenn, S.D. (2003). “Filling the leadership void: The impact of peer and coach leaders on team dynamics and performance”. Unpublished doctoral dissertation. University of Idaho, Moscow. Abstract.
    8. Hammermeister, J., Chase, M., Burton, D., Westre, K., Pickering, M., & Baldwin, N. (2008). “Servant-leadership in sport: a concept whose time has arrived”. The International Journal of Servant-Leadership, 4 (1), pp: 185-215.
    9. Hu, J., & Liden, R. C. (2011). “Antecedents of team potency and team effectiveness: An examination of goal and process clarity and servant leadership”. Journal of Applied Psychology, 96 (4), pp: 851.
    10. Jowett, S., Shanmugam, V., & Caccoulis, S. (2012). “Collective efficacy as a mediator of the association between interpersonal relationships and athlete satisfaction in team sports”. International Journal of Sport & Exercise Psychology, 10 (1), pp: 66-78.
    11. Mageau, G. A., & vallerand, R. J. (2003). “The coach – athlete relationship: a motivational model”. Journal of Sport science, 21 (11), pp: 883-904.
    12. McCuddy, M. K., & Cavin, M. C. (2008). “Fundamental moral orientations, servant leadership, and leadership effectiveness: An empirical test”. Review of Business Research, 8(4), pp: 107-117.
    13. Nazarudin, M. N. B. H., Fauzee, O. S. M., Jamalis, M., Geok, K. S., & Din, A. (2009). “Coaching Leadership Styles and Athlete Satisfactions among Malaysian University Basketball Team”. Research Journal of International Studies, 9 (1), pp: 4-11.
    14. Nielsen, k; Yarker, J; Randall, R; Munir, F. (2009). “The mediating effects of team and self-efficacy on the relationship between transformational leadership, and job satisfaction and psychological well-being in healthcare professionals: A cross-sectional questionnaire survey”. International Journal of Nursing Studies. 46 (9), pp: 1236–1244.
    15. Northouse, P.G. (2004). Leadership: theory and practice. Thousand Oaks, CA: Sage.
      1. Price, M. S. (2010). “Relationships among Peer Leadership, Coach Leadership, and Individual and Team Outcomes”. Unpublished doctoral dissertation, University of Virginia. Abstract.
      2. Rieke. M., Hammermeister. J., & Chase. M. (2008). “Servant Leadership in Sport: A New Paradigm for Effective Coach Behavior”. International Journal of Sports Science & Coaching, 3 (2), pp: 227-239.
      3. Riemer H. A., & Chelladurai, p. (1998). “Development of the Athlete Satisfaction Questionnaire (ASQ)”. Journal of Sport Exercise Psychology, 20, pp: 127-156.
      4. Ronayne, L.S. (2004). “Effects of Coaching Behaviors on Team Dynamics: How Coaching Behaviors, Influence Cohesion and Collective Efficacy”. Unpublished M.A thesis in Sport Studies, Miami University. Abstract.
      5. Sriboon, N., (2001). “Coaches Leadership Behaviors, Team Cohesion and Athletes Satisfaction in Relations to the Performance of Athletes in the 1999 Rajabaht Games”. Unpublished Doctoral Dissertation. The Florida State Sciences, pp: 201-208.
      6. Trail, G.T. (2004). “Leadership, cohesion, and outcomes in scholastic sports”. International Journal of Sport Management, 5 (2), pp: 111-132.
      7. Vargas-Tonsing, T.M., Warners, A.L., & Feltz, D.L. (2003). “The predictability of coaching efficacy on team efficacy and player efficacy in volleyball”. Journal of Sport Behavior, 26(4), pp: 396-407.
      8. Weiss, M. R., & Friedrichs, W. D. (1986). “The Influence of Leader Behaviors, Coach Attributes, and Institutional Variables on Performance and Satisfaction of Collegiate Basketball Teams”. Journal of Sport & Exercise Psychology. 8 (4), pp: 332- 346.