نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران – ایران
2 استاد دانشگاه تربیت مدرس گروه تربیت بدنی، گرایش مدیریت ورزشی، تهران – ایران
3 دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران- ایران
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی نقش اخلاق کار در رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی شهرستانهای استان تهران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است که به شکل میدانی انجام گرفته است. نمونۀ آماری پژوهش 244 نفر از معلمان تربیت بدنی شهرستانهای تهران بودند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامۀ رضایت شغلی مینهسوتا و پرسشنامۀ اخلاق کار بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از بستۀ نرمافزاری SPSS 18 بهمنظور انجام آمار توصیفی و از نرمافزار لیزرل بهمنظور تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادلۀ ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد میزان ضریب اثر اخلاق کاری بر رضایت شغلی 46/0 بود و از میان مؤلفههای مربوط به اخلاقکار، «جو اخلاقی» با ضریب اثر 03/1 و مقدار 8/85 t، «موفقیت ناشی از رفتار اخلاقی» با ضریب اثر 38/0 و مقدار 4/37 t، «حمایت مدیریت ارشد از رفتار اخلاقی» با ضریب اثر 49/0 و مقدار 5/39 t، تأثیر مؤلفۀ فضای اخلاقی بر اخلاق کاری بیش از دو مؤلفۀ دیگر بود. همچنین، در میان سؤالات مربوط به رضایت شغلی نمونهها، بهترتیب متغیرهای«شرایط مطلوب کاری»، «احترام به پیشنهادها از طرف مافوق»، «حقوق و دستمزد» و «موقعیت اجتماعی مناسب در بین همکاران» بیشترین بار عاملی را داشتند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Investigation of the Role of Work Ethics in Job Satisfaction in Physical Education Teachers
نویسندگان [English]
- Ehsan Tatari 1
- Hashem Kouzehchian 2
- Mehdi Khatibzadeh 3
1
2
3
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the role of work ethics in job satisfaction of PE teachers of Tehran cities. The research method was descriptive correlation conducted as a field. The statistical sample consisted of 244 PE teachers of Tehran cities. Data were collected by two questionnaires: Minnesota Job Satisfaction and Work Ethics and their validity and reliability were approved. For data analysis, the SPSS 18 software was used for descriptive statistics and LISREL software was used for confirmatory factor analysis and Structural Equation Modeling (SEM). The results showed that the effect coefficient of work ethics on job satisfaction was 0.46. Among work ethics factors: ‘’ethical atmosphere’’ (effect coefficient=1.03, t=8.85), ‘’success resulting from ethical behavior’’ (effect coefficient=0.38, t=4.37), ’’support of top managers from ethical behavior’’ (effect coefficient=0.49, t=5.39), the effect of ethical atmosphere on job ethic was more than the other two factors. Also, among the items related to job satisfaction, ‘’suitable job conditions’’, ‘’superiors' respect for suggestions’’, ‘’salary and payment’’ and ‘’appropriate social status among colleagues’’ had the most factor loading.
کلیدواژهها [English]
- ethical atmosphere
- Job satisfaction
- physical education teachers
- Tehran cities
- Work Ethics