طراحی مدلی به‌منظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد سازمان‌های ورزشی با استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دکتری مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 کارشناس‌ارشد مدیریت بازرگانی دانشکدۀ مدیریت دانشگاه اصفهان - اصفهان- ایران

چکیده

هدف کلی تحقیق حاضر طراحی مدلی به‌منظور بررسی تأثیر خلاقیت، تسهیم دانش ضمنی و تسهیم دانش آشکار بر عملکرد در ادارات ورزش و جوانان و هیأت‌های ورزشی اصفهان بود. این تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است و ابزار گردآوری داده‌های آن، ترکیبی از پرسشنامه‌های تسهیم دانشِ وانگ و وانگ (2012)، عملکردِ کاپلان و نورتون (1992) و خلاقیتِ ژو و جورج (2001) و کولهو و همکاران (2011) است. جامعة آماری پژوهش کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان و هیأت‌های ورزشی استان اصفهان بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، 182 نفر به‌عنوان نمونۀ پژوهش بررسی شدند. پایایی کلی سؤالات پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 85/0 تعیین شد. همچنین به‌منظور سنجش روایی مدل از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری،استفاده شد و براساس نتایج تحلیل مسیر ارتباط متغیرهای این پژوهش تأیید شد. نتایج نشان داد که خلاقیت تأثیر مثبت و معناداری بر تسهیم دانش کارکنان، و تسهیم دانش نیز تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد در ادارات ورزش و جوانان و هیأت‌های ورزشی استان اصفهان دارد.
 
 
 
 

کلیدواژه‌ها


. احمدپور داریانی، محمود . (1381). کارآفرینی:تعاریف،نظریات،الگوها. تهران، نشر مؤلف، ص 121-99.

2. بدری آذرین، یعقوب، ایمانپور، علی، میزحسین، سیدعامری. (1391). تحلیلرگرسیونیرابطةبیناجزایمدیریتدانشوعملکردمنابعانسانی. نشریه مدیریت ورزشی. ش 15. ص 50-35.

3. جابری، اکبر، سلیمی، مهدی، خزائی پول، جواد، (1392)، بررسیتأثیرانگیزش‌هایدرونیوبیرونیبرتسهیمدانشکارکناندرسازمان‌هایورزشی (مطالعةموردیکارمنداناداراتتربیتبدنیاستاناصفهان). نشریة مدیریت ورزشی، ش 16، ص 75-55.

4. روزدار، نگین. (1382). بررسیمدیریتدانشوتأثیرآنبرعملکردمدیرانگروهبهمندرشهرتهران درسال1381. پایان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، ص 76-68.

5. سیدعامری، میرحسن، عرضه، کیوان، محرم‌زاده، مهرداد. (1387). بررسیرابطةعوامل سازمانی (ساختار و تکنولوژی سازمانی) سازمانتربیتبدنیکشوربااستراتژیمدیریتدانش.(KM)نشریۀ پژوهش در علوم ورزشی، ش 20، ص 172-157.

6. Adler, P. and S. Krwon. (2002). "Social capital: prospects for a new concept". Acadey of management review, Vol. 27, No. 1, PP. 17-40.

7. Annouk Livense, Mirella Kleijnen, (2009). "Knowledge creation through mobile social networks and its impact on intentions to use innovative mobile services". Journal of service research, Vol. 12, Iss. 1. P.15.

8. Argote, L., & Ingram, P. (2000). Knowledge transfer: A basis for competitive advantage in firms. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82,pp. 150–169.

9. Chiang, Y. H., & Hung, K. P. (2010). Exploring open search strategies and perceived innovation performance from the perspective of inter-organizational knowledge flows. R&D Management, 40, pp. 292–299.

10. Choi, B. and Lee. H. (2003). “An empirical investigation of knowledge management styles and thief effect on corporate performance”. It is available on:  http: //www.elsevier.science.com

11. Coelho, F., Augusto, M. and Lages, L.F. (2011). Contextual Factors and the Creativity of Frontline Employees: The Mediating Effects of Role Stress and Intrinsic Motivation, Journal of Retailing, 87(1), pp. 31-45.

12. Da – Chian Hu. (2010). "Relationship between knowledge acquisition, absorptive capacity and innovation capability: an empirical study on Taiwn's financial and manufacturing". Journal of Information Science Industries. Vol. 36, Iss. 1. PP. 9-19.

13. Dhanaraj, C., Lyles, M.A., Steensma, H.K. and Tihanyi, L. (2004), “Managing tacit and explicit knowledge transfer in IJVs: the role of relational embeddedness and the impact on performance”, Journal of International Business Studies, Vol. 35, pp. 428-42.

14. Du, R., Ai, S.Z., and Ren, Y.Q. (2007), “Relationship between knowledge sharing and performance: A survey in Xi’an, China”, Expert Systems with Applications, Vol. 32 No. 1, pp. 38–46.

15. Edmonds, E. and Candy (2002). "Creativity art practice, and knowledge". Comm of the ACM 45 (10). PP. 91-95.

16. Gachter, S., von Krogh, G., & Haefliger, S. (2010). Initiating private-collective innovation: The fragility of knowledge sharing. Research Policy, 39, pp. 893–906.

17. Gold, A., Malhotra, A. and Segars, A. (2001). “Knowledge management: an organizational capabilities perspective”. Journal of management information systems (18:1), PP. 185-214.

18. Grant, R. (1996). Toward a knowledge – based theory of the firm. Strategic management journal, 17, PP. 109-122.

19. Gunday, G.,  Ulusoy, G.,  Kilic, K.,  Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on firm performance. Volume 133 , Pp. 662–676.

20. Harlow, H. (2008), “The effect of tacit knowledge on firm Performance”, Journal of knowledge management, Vol. 12 No. 1, pp. 148-163.

21. Hsu, I.C. (2008), “Knowledge sharing practices as a facilitating factor for improving organizational performance through human capital: A preliminary test”, Expert Systems with Applications, Vol. 35 no. 3, pp. 1316–1326.

22. Hu, M. L. M., Horng, J. S., & Sun, Y. H. C. (2009). Hospitality teams: Knowledge sharing and service innovation performance. Tourism Management, 30, pp. 41–50.

23. Huang, T. T., Chen, L., & Stewart, R. A. (2010). The moderating effect of knowledge sharing on the relationship between manufacturing activities and business performance. Knowledge Management Research & Practice, 8, pp. 285–306.

24. Kaplan S, Beinhocker E. (2003). «The real value of strategic planning”. MIT Sloan manages Rev; 44(2); PP. 71-91.

25. Kaplan R.S, Norton D.P (1992). The Balanced Scorecard – measures that drive performance. Harvard business review; 70, 71–80.

26. Kogut, B. and Zander, U. (1996). “What firms do? Coordination, identity, and learning”, Organization Science, Vol. 7, No. 5, pp. 502–518.

27. Kurtzberg, T.R. and Amabile, T.M. (2001). “From Guilford to creativity synergy: opening the black box of team level creativity”. research journal, 3(4), PP:285-294.

28. Law, C.C. and Ngai, E.W. (2008), “An empirical study of the effects of knowledge sharing and learning behaviors on firm performance”, Expert Systems with Applications, Vol. 34 No. 4, pp. 2342–2349.

29. Lenoard, D. and S. Sensiper. (1998). "The role of tacit knowledge in group innovation". California management review. 40(3). PP. 112-132.

30. Loof, Hans. (2000). Outsourcing, innovation and performance in service and manufacturing industries. Conference innovation and enterprise creation: Statistics and indicators.11, p. 23-24.

31. Marina du, P. (2007). The role of knowledge management in innovation. Journal of Knowledge Management, 11, pp. 20-29.

32. Mesmer-Magnus, J. R. and DeChurch, L.A. (2009), “Information sharing and team performance: A meta-analysis”, Journal of Applied Psychology, Vol. 94, No. 2, pp.535–546.

33. Mizen P. (2009). "Knowledge – the new commodity. A study on the knowledge – based economy". University of nattingham. Internet access: http://coghnisco.com/downloads/knowledge. the new commodity report.pdf. P.11.

34. Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese Companies Create the Dynamics of Innovation, Oxford University Press, New York, NY. Pp. 18-56.

35. Reychav, I. and Weisberg, J. (2009). “Good for workers, good for companies: how knowledge sharing benefits individual employees”, Knowledge and Process Management, Vol. 16, No. 7, pp. 186-97.

36. Shahin, A.and Rabbanimehr, M. (2013). “Prioritising enablers of EFQM based on manager performance: an integration of 360° evaluation and house of quality (HoQ)”, International Journal of Procurement Management, Vol. 6 No. 3, pp.329-349.

37. Skerlavaj, M., Song, J.H. and Youngmin Lee, Y. (2010). “Organizational learning culture innovative culture and innovations in South Korean firms”. Expert systems with applications, 37(9), PP. 6390-6403.

38. Suru Kodam. (2009). "Boundaries innovation and knowledge". Integration in the Japanese firm. Vol. 42, Iss. 4. P. 463.

39. Thornhill, S. (2006). “Knowledge, innovation and firm performance in high- and low-technology regimes”, Journal of Business Venturing, Vol.21, No.5, pp. 687–703.

40. Wang, Z. and Wang, N. (2012). “Knowledge sharing, innovation and firm performance”, Expert Systems with Applications, Vol. 39, No.10, pp. 8899–8908.

41. Xunfeng Lio. (2009). "How entrepreneurial orientation moderates the effects of knowledge". System research and behavioral management on innovation, Vol. 26, Iss. 6. P. 645.

42. Zhou, J., & George, J. M. (2001). When job dissatisfaction leads to creativity: Encouraging the expression of voice. Academy of Management Journal, 44, pp. 682-697.