نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 1. استاد گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان، همدان، ایران
3 . دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و بومیسازی مدلهای مدیریت دانش لاوسن و عملکرد ویناند و همکاران و بررسی اثر و روابط بین آنها در فدراسیونهای ورزشی ایران بود. این پژوهش، تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل رؤسا، نایب رئیسان، دبیران کل، مدیران کمیتهها و کارشناسان تمامی فدراسیونها بود و 300 نفر نمونۀ پژوهش را تشکیل دادند. روش نمونهگیری، طبقهای و هدفمند بود. برای گردآوری دادهها از پرسشنامۀ مدیریت دانش لاوسن (2002) و پرسشنامۀ عملکرد ویناند و همکاران (2009) بهره گرفته شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. روایی پرسشنامهها توسط متخصصان و همچنین با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شد. پایایی پرسشنامۀ مدیریت دانش 93/0 و عملکرد 85/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که مدل رابطۀ بین مدیریت دانش و عملکرد در فدراسیونهای ورزشی قابل برازش است (036/0P=،037/0=RMSEA،97/0GFI=). همچنین مشخص شد که مدیریت دانش و هریک از ابعاد آن بر عملکرد فدراسیونهای ورزشی اثر مثبت و معناداری دارند و مدیریت دانش قادر است 55 درصد از تغییرات عملکرد را پیشبینی کند. فدراسیونهای ورزشی میتوانند از نتایج این تحقیق، در راستای درک بهتر فعالیتهای مدیریت دانش و همچنین سنجش سطح عملکرد بهره گیرند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Modeling Knowledge Management and Performance and Their Relationships in Iran Sports Federations
نویسندگان [English]
- gholam shabani bahar 1
- Yousef Bagheri 2
- habib honari 3
1 . Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Humanities Faculty, University of Bu Ali Sina, Hamedan, Iran
2 . Ph.D. Student of Sport Management, University of Bu Ali Sina, Hamedan, Ira
3 3. Associate Professor, Sport Management Department, Physical Education Faculty, Allame Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
The aim of this study was to validate and localize Lawson’s (2002) knowledge management and Winand et al. (2009) performance models and to determine their effects and relationships in Iran sports federations. This study was a descriptive-correlation research. The population included presidents, vice presidents, general secretaries, committee managers and experts in all sports federations of Iran. The sample consisted of 300 subjects who were selected with stratified and purpose sampling method. To collect data, Lawson’s (2002) KM Questionnaire and Winand et al. (2009) Performance questionnaire were used. For data analysis, Pearson correlation coefficient test and structural equation modeling were applied. The validity of the questionnaires was confirmed by the experts using confirmatory factor analysis. Reliability of KM questionnaire was 0.93 and performance questionnaire was 0.85. Results showed that the model of the relationship between KM and performance had a good fit index (P=0.036, RMSEA=0.037, GFI=0.97). The results indicated that KM and its dimensions had a significant and positive effect on the performance of sports federations. KM was able to predict 55% of performance variation. Sports federations can use the results of the present study to understand KM practices better and to measure performance level.
کلیدواژهها [English]
- Knowledge management (KM)
- Model fitting
- performance
- Sports Federations
- Structural equations
- بدری آذرین، یعقوب؛ سیدعامری، میرحسن و ایمانپور، علی. (1391). "تحلیلرگرسیونیرابطةبیناجزایمدیریتدانشو عملکرد منابعانسانی". مدیریت ورزشی، شمارۀ 15، صص 50-35.
- عرضه، کیوان و سیدعامری، میرحسن. (1391). "مدیریتدانشو مهارتهایارتباطیمدیرانسازمانتربیتبدنیایران". مطالعات مدیریت ورزشی، شمارۀ 13، صص 64-49.
- گودرزی، محمود؛ ابوترابی، مجتبی؛ دستیگردی، مهدی و دستیگردی، کاظم. (1388). "ارتباطفرهنگسازمانیبا مدیریتدانشمدیرانستادیسازمانتربیتبدنی". مدیریت ورزشی، شمارۀ 2، صص 214-201.
- Alavi, M., Leidner, D. (2001). ” Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues”. MIS Quarterly, 25(1), pp: 107-136.
- Ambrecht, F. M. R., Chapas, R. B., Chappelow, C. C., Farris, G. F. (2001). “Knowledge management in research and development". Research Technology Management”, 44(4), pp: 28–48.
- Carlucci, D., Marr, B., Schiuma, G. (2004). “The knowledge value chain”. International Journal of Technology Management, 27, pp: 575-589.
- Chang, T. C., Chuang, S. H. (2009). “Performance effects of knowledge management corporate management characteristics and competitive strategy enablers”. Asian Journal of Management and Humanity Sciences, 4(4), pp: 181-199.
- Chelladurai, P. (2001). "Managing organisations for sport & physical activity". Scottsdale, Ariz.: Holcomb Hathaway Publishers, pp: 125-131.
- Clarke, T., Rollo, C. (2001). "Corporate initiative in knowledge management". Education and Training, 43, pp: 206-214.
- Coelho, C., Ylvisaker, M., Turkstra, L. (2005). "Nonstandardized assessment approaches for individuals with traumatic brain injuries". Seminars in Speech & Language, 26(4), pp: 223-41.
- Cohen, S., Kaimenakis, N. (2007). “Intellectual capital and corporate performance in knowledge intensive SMEs”. the Learning Organization, 14(3), pp: 241–262.
- DeTienne, K. B., Jackson, L. A. (2002). "Knowledge management: Understanding theory and developing strategy". Competitive Review, 11(11), pp: 1–11.
- Kaplan, R., Norton, D. (1996). "Strategic learning & the balanced scorecard". Strategy & Leadership, 24(5), pp: 18 – 24.
- Kirsch, J. (1997). ”Portfolios of control modes and IS project management”. Information Systems Research, 8(3), pp: 215-239.
- Lawson, S. (2002). ”Knowledge management assessment instrument”. Nova Southeastern University, pp: 201–2015.
- Lee, M. R., Chen, T. T. (2012). ”Revealing research themes and trends in knowledge management: From 1995 to 2010”. Knowledge-Based Systems, 28, pp: 47–58.
- Madella, A., Emmanuel, B., José-Luis, T. (2005). "The organizational performance of national swimming federations in Mediterranean countries: A comparative approach". European Journal of Sport Science, 5, pp: 207-220.
- Mushref, A. M., Ahmad, S. (2011). ” The relationship between knowledge management and business performance: An empirical study in Iraqi industry”. World Review of Business Research, 1(2), pp: 35 – 50.
- Norrini, M., Baharom, R., Yau’Mee, Y. (2007). “The relationship between knowledge management practices (KMP) and academic performance: A case study in Universiti Teknologi MARA (UiTM) Terengganu”. Management Executive, 14(4), pp: 113-127.
- O’Reilly, N. J., Kinght, P. (2007). “Knowledge management best practices in national sport organizations”. International Journal of Sport Management and Marketing, 2(3), pp: 101-120.
- Omerzel, D. G., Biloslavo, R., Trnavevi, A. (2011). "Knowledge management and organisational culture in higher education institutions, JEEMS perspective". Scotsdale: Holcomb Hathaway Publishers, pp: 78-102.
- Raja, S. (2010). ”The relationship of knowledge management practices, competencies and the organizational performance of government departments in Malaysia”. International Journal of Human and Social Sciences, 5(4), pp: 45-49.
- Ruggles, R., Holthouse, D. (1991). "Gaining the knowledge advantage". Oxford: Capstone Publishing Ltd., pp: 122-140.
- Suresh, R. (2007). ”Knowledge management: an overview”. Http://www.knowledgeboard.com
- Tatiana. G., Tatiana, A. (2012). ” Knowledge elicitation techniques in acknowledge management context”. Journal of Knowledge Management, 16(4), pp: 523-537.
- Tiwana, A. (2000). ”The knowledge management toolkit: Practical techniques for building a knowledge management system”. NJ: Prentice Hall, Upper Saddle River, pp: 52-68.
- Winand, M., Zintz, T., Bayle, E., Robinson, L., Qualizza, D. (2010). “Organizational performance of Olympic sport governing bodies: Dealing with measurement and priorities”. Managing Leisure, 15(4), pp: 279-306.
- Yoon Kwang, S. (2008). "Testing the Fireston and McElroy KM model: an empirical study". Dissertation. University of New York, pp: 123-148.
- Zack, M., McKeen, J., Singh, S. (2009). "Knowledge management and organizational performance, an exploratory analysis". Journal of Knowledge Management, 13(6), pp: 392-400.