%0 Journal Article %T طراحی الگوی مدیریت دانش و عملکرد و بررسی روابط آنها در فدراسیون‌های ورزشی ایران %J نشریه مدیریت ورزشی %I دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران %Z 2008-9341 %A شعبانی بهار, غلامرضا %A باقری, یوسف %A هنری, حبیب %D 2015 %\ 03/21/2015 %V 7 %N 1 %P 145-158 %! طراحی الگوی مدیریت دانش و عملکرد و بررسی روابط آنها در فدراسیون‌های ورزشی ایران %K برازش مدل %K عملکرد %K فدراسیون‌های ورزشی %K مدیریت دانش %K معادلات ساختاری %R 10.22059/jsm.2015.53652 %X هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و بومی­سازی مدل­های مدیریت دانش لاوسن و عملکرد ویناند و همکاران و بررسی اثر و روابط بین آنها در فدراسیون­های ورزشی ایران بود. این پژوهش، تحقیق توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل رؤسا، نایب رئیسان، دبیران کل، مدیران کمیته­ها و کارشناسان تمامی فدراسیون‌ها­ بود و 300 نفر نمونۀ پژوهش را تشکیل دادند. روش نمونه­گیری، طبقه­ای و هدفمند بود. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامۀ مدیریت دانش لاوسن (2002) و پرسشنامۀ عملکرد ویناند و همکاران (2009) بهره گرفته شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون­های آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری بهره گرفته شد. روایی پرسشنامه‌ها توسط متخصصان و همچنین با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، تأیید شد. پایایی پرسشنامۀ مدیریت دانش 93/0 و عملکرد 85/0 به‌دست آمد. یافته­ها نشان داد که مدل رابطۀ بین مدیریت دانش و عملکرد در فدراسیون­های ورزشی قابل برازش است (036/0P=،037/0=RMSEA،97/0GFI=). همچنین مشخص شد که مدیریت دانش و هریک از ابعاد آن بر عملکرد فدراسیون­های ورزشی اثر مثبت و معناداری دارند و مدیریت دانش قادر است 55 درصد از تغییرات عملکرد را پیش­بینی کند. فدراسیون­های ورزشی می­توانند از نتایج این تحقیق، در راستای درک بهتر فعالیت­های مدیریت دانش و همچنین سنجش سطح عملکرد بهره­ گیرند.     %U https://jsm.ut.ac.ir/article_53652_854c2511716af8ddc2bddb5b39d4ec86.pdf