نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی میزان رضایت و وفاداری بانوان ورزشکار به پوشاک ورزشی داخلی و خارجی بر حسب ویژگیهای این محصولات است. بهعبارتی، تحقیق حاضر در پی دستیابی به این نتیجه است که چه ویژگیهایی موجب رضایتمندی بانوان ورزشکار از پوشاک ورزشی با مارک خاص و در نتیجه وفاداری به آن میشود تا بتوان از نتایج بهدستآمده برای بهبود و گسترش کیفیت و فروش تولیدات داخل کشور استفاده کرد. تحقیق حاضر از نظر راهبرد توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی است که
بهصورت میدانی اجرا شد. جامعة آماری پژوهش بانوان ورزشکار باشگاههای بدنسازی شهرداری مناطق شمال و جنوب تهران به تعداد 340 نفر بودند و نمونة آماری به شکل کلشمار و معادل کل جامعة تحقیق در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری پرسشنامة محققساخته بود که پس از اطمینان از روایی و پایایی مناسب مورد استفاده قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای تحقیق از آزمون ضریب همبستگی کندال و پیرسون استفاده شد. همچنین برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از بستة آماری SPSS نسخة 16 بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که بیشتر بانوان (80 درصد) پوشاک ورزشی خارجی را انتخاب کردند و دلایل این انتخاب را کیفیت، طرح و قیمت مناسب عنوان کردند و در بین ویژگیهای این محصول، برای بانوان قیمت پوشاک اهمیت بیشتری قائل بودند. نتایج آزمون همبستگی کندال نشان داد که بین ویژگیهای محصول (کیفیت، قیمت، طرح زیبایی) و بومی بودن برند محصول با 95 درصد اطمینان رابطة معنادار وجود داشت، همچنین نتایج آزمون همبستگی کندال، نشان داد که بین رضایتمندی و وفاداری ورزشکاران به محصول و بومی بودن برند محصول نیز رابطة معناداری مشاهده شد. علاوهبر این، از نتایج آزمون پیرسون استنباط میشود که بین رضایت از محصول و وفاداری بانوان ورزشکار به محصول رابطة معناداری وجود دارد. در نتیجه ویژگیهایی از جمله کیفیت، طرح و قیمت مناسب موجب ایجاد رضایت و در نتیجه وفاداری به مارک میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Relationship between Satisfaction and Loyalty with Domestic and Foreign Sport Garments in Female Bodybuilders
نویسندگان [English]
- sara keshkar
- zahra salman
- jaleh jabbari
allameh tabatabai university
چکیده [English]
The aim of this research was to investigate the satisfaction and loyalty of female bodybuilders towards domestic and foreign sport garments considering garments characteristics. In other words, this research attempted to answer this question that which characteristics rise female athletes' satisfaction from sport garments with special brands and consequently their loyalty so that the obtained results could be used to improve the quality and to sell domestic products. This research was a descriptive survey conducted as a field study. The statistical population consisted of 340 female athletes in bodybuilding clubs of north and south of Tehran and the sample equaled the population. A questionnaire made by researchers was used to collect data after its validity and reliability had been approved. To test research hypotheses, Kendall and Pearson correlation coefficients with SPSS16 were used. The results showed that the most females (80%) chose foreign sport garments as their favorite product and the reasons were appropriate quality, design and price design. The price was the most important factor in this regard. Also, the results of Kendall correlation coefficient showed a significant relationship between product characteristics (quality, price, aesthetic design) and being domestic. Also, there was a significant relationship between athletes' satisfaction and loyalty towards the products and being domestic. In addition, Pearson results showed a significant relationship between satisfaction from the products and loyalty towards them. Overall, characteristics such as appropriate quality, design and price derives satisfaction and consequently loyalty towards the brand
کلیدواژهها [English]
- Loyalty
- Sport Garments
- Female Athletes
- Satisfaction
- bodybuilder