نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران

10.22059/jsm.2024.375077.3280

چکیده

مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش خودکارآمدی و موفقیت کارآفرینی بر خلق ارزش در کسب وکارهای ورزشی می باشد.



روش پژوهش: از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- پیمایشی است که به روش معادلات ساختاری انجام شده است. جامعة آماری شامل کلیة افرادی که برای شنا به استخرهای ورزشی تهران مراجعه کردند می‌باشد، که بر اساس جدول مورگان 400 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها بر اساس پرسشنامه‌های استاندارد خلق ارزش ( لارسون و همکاران 2018)؛ موفقیت کارآفرینی(فیشر و همکاران 2014) و خودکارآمدی (سان و همکاران 2021) می باشد.

یافته ها: نتایج این پژوهش نشان میدهد خودکارآمدی بر خلق ارزش تأثیر مثبتی دارد در کنار آن خودکار آمدی بر موفقیت کارآفرینانه تأثیر مثبتی دارد. همچنین در این پژوهش نتایج نشان میدهد موفقیت کارآفرینانه بر خلق ارزش در کسب وکارهای ورزشی تأثیر مثبتی دارد. همچنین نتایج این پژوهش حاکی از آن است که خودکارآمدی از طریق موفقیت کارآفرینانه بر خلق ارزش در کسب وکارهای ورزشی تأثیر مثبت بیشتری دارد

نتیجه گیری: بنابراین توجه به متغیرهای مثبت خودکارآمدی و موفقیت کارآفرینانه در کسب وکارهای ورزشی میتواند باعث بروز پاسخ های رفتاری مثبت و کاهش فشار روانی در آنها شده و در نتیجه به خلق ارزش و نوآوری آنها بهبود یابد. زیرا این عوامل احساس مفید بودن و ارزشمندی را در آنها افزایش میدهد و از این طریق کار فعلی را بهتر انجام میدهند و خلق ارزش در کسب وکارهای ورزشی افزایش می یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the role of self-efficacy and entrepreneurial success on value creation in sports businesses

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hassan Peymanfar 1
  • mahdi akbarian 2

1 physical education and sport science faculty, Asisstante professor of sport management, Kharazmi University, Tehran, Iran;

2 M.A in Sport Management, Khwarizmi University of Tehran, Iran

چکیده [English]

Introduction: The main goal of this research Investigating the role of self-efficacy and entrepreneurial success on value creation in sports businesses.

Methods: In terms of purpose, it is an applied research, and in terms of method, it is a descriptive-survey, which was carried out by the method of structural equations. The statistical population includes all the people who went to Tehran sports pools for swimming, and 400 people were selected as the sample size based on Morgan's table. Data collection tools based on standard value creation questionnaires (Larson et al. 2018); Entrepreneurial success (Fisher et al. 2014) and self-efficacy (Sun et al. 2021).

Results: The results of this research show that self-efficacy has a positive effect on value creation, and self-efficacy has a positive effect on entrepreneurial success. Also, in this research, the results show that entrepreneurial success has a positive effect on value creation in sports businesses. Also, the results of this research indicate that self-efficacy through entrepreneurial success has a more positive effect on value creation in sports businesses.

Conclusion: Therefore, paying attention to the positive variables of self-efficacy and entrepreneurial success in sports businesses can cause positive behavioral responses and reduce psychological pressure in them and thus improve their value creation and innovation. Because these factors increase the feeling of usefulness and value in them, and in this way they do the current work better and the creation of value in sports businesses increases.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Efficacy
  • entrepreneurial success
  • value creation
  • sports business