نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
مقدمه: امروزه گردشگری الکترونیک بهدلیل همگام کردن گردشگری با فناوری اطلاعات، یکی از مؤلفههای اساسی در توسعة این صنعت بهشمار میرود. ازاینرو تحقیق حاضر به تبیین الگوی گردشگری الکترونیکی ورزشی در استان کرمانشاه بر پایة نظریة دادهبنیاد میپردازد.
روش پژوهش: روش تحقیق کیفی (نظریة دادهبنیاد) بود. ابزار جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبة عمیق و نیمهساختارمند بود. پس از انجام 11 مصاحبه با متخصصان در زمینة گردشگری الکترونیک و ورزش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. تجزیهوتحلیل دادهها بهصورت همزمان و با استفاده از رویکرد سیستماتیک صورت گرفت.
یافتهها: از مجموع مصاحبههایی که با نمونههای تحت بررسی انجام گرفت، 88 کد باز بهدست آمد که در قالب 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (جذاب بودن برای گردشگران، راحتتر بودن، پیشایندهای روانی و جاذبههای گردشگری استان)، زمینهای (تأکید دوستان و خانواده، تجربیات دیگران و قابلیتهای وبسایت)، مداخلهگر (ضعفهای امنیتی، ضعفهای مدیریتی و دولتی و ویژگیهای فردی)، راهبردها (راهبردهای تبلیغاتی، توسعة زیرساختها، ارائة تخفیف، راهبردهای مدیریتی و توسعة گردشگری الکترونیک ورزشی) و پیامدها (افزایش ارتباطات گردشگران، توسعه اقتصادی، کاهش هزینهها و راحتتر شدن سفر) دستهبندی شدند.
نتیجهگیری: تبلیغات مناسب، توسعة زیرساختها، ارائة تخفیف، بهبود مدیریت و توسعه در زمینة گردشگری ورزشی الکترونیک، افزایش ارتباطات گردشگران، توسعة اقتصادی، کاهش هزینهها و راحتتر شدن سفر را در پی دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining the Pattern of E-Sports Tourism in Kermanshah Province based on Grounded Theory
نویسندگان [English]
- Shirin Zardoshtian
- Maryam Yari Darabkhani
Department of Sport Management, Faculty of Physical sport sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Nowadays, electronic tourism is considered one of the basic components in the development of this industry due to synchronizing tourism with information technology, therefore, the present research explains the pattern of electronic sports tourism in Kermanshah province based on Grounded theory.
Methods: The research method was qualitative (grounded theory). The data collection tool was through in-depth and semi-structured interviews. After conducting 11 interviews with experts in the field of e-tourism and sports using the purposive sampling technique, the codes reached theoretical saturation. Data were analyzed simultaneously using the Systematic approach.
Results: In total, 88 open codes were obtained from the interviews that were conducted with the samples under investigation, in the form of 19 axial codes and 5 selective codes of causal factors (being attractive to tourists, being more comfortable, psychological outcomes and tourism attractions of the province), contextual (emphasizing friends and family, other people's experiences and website capabilities), interventionist (security weaknesses, management and government weaknesses, and individual characteristics), strategies (advertising strategies, infrastructure development) , providing discounts, management strategies and development of e-sports tourism) and consequences (Increasing tourist communication, economic development, cost reduction and travel convenience) were categorized.
Conclusion: Adequate advertising, development of infrastructures, offering discounts, and improving management and development electronic sports tourism lead to increasing tourist communication, economic development, reducing costs and making travel more accessible.
کلیدواژهها [English]
- E-tourism
- Grounded Theoty
- Kermanshah
- Sports tourism
- Pattern