نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد،ایران
2 گروه علوم ورزشی، دانشگاه سناباد، گلبهار، ایران
3 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل شاخصهای مؤثر بر قیمتگذاری خدمات در باشگاههای ایروبیک و آمادگی جسمانی شهر مشهد بود.
روش پژوهش: روش پژوهش، از نوع همبستگی و به لحاظ زمانی حالنگر بود و دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری شد. در ادامه، از پرسشنامۀ مبتنی بر تحقیقات نظری و دستار (1397) و پژوهشهای زیلک (2009-2012) با هدف تعیین عوامل مؤثر بر قیمتگذاری در قالب 31 سؤال استفاده شد. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از نرمافزارهای آماری در دو بخش توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. 22، اکسل 2010 و آموس تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که هشت عامل ویژگیها و ساختار باشگاه، کارکردهای اجتماعی، ویژگیهای شخصی فروش، کیفیت خدمات، سیاستهای فروش، راهبردهای قیمت و تبلیغات، مدیریت مشتریان و عوامل وابسته به رقبا، تعیین و تأیید شدند. عوامل شناساییشده، در مجموع، 96/65 درصد از واریانس را تبیین کردند، همچنین نمرۀ میانگین تمامی مؤلفههای قیمتگذاری، بیانگر وضعیت نسبی مطلوبی میباشد. با توجه به سهم واریانس برای هر یک از عوامل مستخرج، ویژگیها و ساختار باشگاه، کارکردهای اجتماعی، ویژگیهای شخصی مشتری و کیفیت خدمات، بهترتیب بالاترین اولویت را دارا بودند.
نتیجهگیری: با عنایت به یافتهها، توجه به عوامل تعیینکنندۀ قیمتگذاری، نظیر ویژگیها و ساختار باشگاه میتواند تأثیر مثبتی بر جذب مشتری در باشگاههای آمادگی جسمانی و ایروبیک بگذارد و از این طریق علاوهبر توسعۀ سیاستهای فروش، موجب مدیریت مطلوب نیازهای مشتریان شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying the Effective Indicators on Service Pricing in Fitness and Aerobic Sports Clubs
نویسندگان [English]
- Vahid Saatchian 1
- Zahra Seyyedi 2
- Amin Dehghan Ghahfarokhi 3
- Bahador Azizi 4
1 Department of Sport Science, Faculty of Human Science, International Imam Reza University, Mashhad. Iran
2 Department of Sport Sciences, Sanabad University, Golbahar, Iran
3 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, Tehran, University of Tehran, Iran.
4 Department of Motor Behavior and Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to analyze the effective indicators on service pricing in fitness and aerobic sports clubs in Mashhad.
Methods: The research method was correlational and chronological and its data were collected by a questionnaire. The questionnaire based on the research of Nazari and Dastar (2018) and Zilk (2009-2012) was used to determine the factors affecting pricing in the form of 31 questions. The obtained data were analyzed using statistical software in two parts: descriptive and inferential. For this SPSS 22, Excel 2010 and Amos software were used.
Results: The results of exploratory factor analysis showed that eight factors, characteristics and structure of the club, social functions, personal characteristics of sales, service quality, sales policies, pricing and advertising strategies, customer management and competitors' affiliates were identified and approved. The identified factors, in total, explained 65.96% of the variance, and the average score of all pricing components indicates a favorable relative status. According to the share of variance for each of the extracted factors, the characteristics and structure of the club, social functions, personal characteristics of the customer and the service quality, respectively, had the highest priority.
Conclusion: Considering the findings, paying attention to pricing determinants, such as the characteristics and structure of the club can have a positive effect on customer attraction in fitness and aerobics clubs, and in addition to developing sales policies, lead to optimal management of customer needs.
کلیدواژهها [English]
- Fitness and aerobics
- Loyalty
- Marketing mix
- Pricing
- Sports clubs