نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان
2 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
3 گروه مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از آیندهپژوهی است.
روش پژوهش: نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعة آماری شامل استادان منتخب آشنا با سواد پژوهشی، معلمان نخبة تربیت بدنی دارای تحصیلات دکتری و مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند (24 نفر). از روش نمونهگیری هدفمند بهمنظور انتخاب نمونههای پژوهش، استفاده شد. انجام نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 24 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. سپس 15 نفر از جامعة آماری بخش قبلی، بهمنظور انجام تحلیل تأثیرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهای ترکیبی پنل خبرگان و تأثیرات متقاطع میکمک استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بهترتیب، آموزش در خصوص موارد استفاده از سواد پژوهشی در امر تدریس تربیت بدنی، استفاده از روشهای انگیزشی مناسب نظیر افزایش حقوق و مزایا، بهبود سطح رتبهبندی، ارائة لوح و تقدیرنامه، برپایی کارگاههای آموزشی بهمنظور توسعة سواد پژوهشی و تدوین برنامة کوتاهمدت، بلندمدت و راهبردی بهمنظور توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی، از مهمترین پیشرانهای توسعة سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است.
نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت که معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از سواد پژوهشی، مدیریت بهتری بر فرایند یاددهی یادگیری داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Future Research on the Development of Research Literacy of Physical Education Teachers of the Ministry of Education
نویسندگان [English]
- Narges Bayat 1
- Hamdi Ghasemi 2
- Nazanin Rasekh 3
1 Department of Physical Education, Faculty of Human Sciences, Islamic Azad University, Hamedan branch, Hamedan, Iran
2 Department of Sport Management, Tehran Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Department of Sport Management, Physical Education Research Institute, Tehran, Iran
چکیده [English]
Introduction: The aim of the current research is to investigate the development of research literacy of physical education teachers of the Ministry of Education using future studies.
Methods: The type of research is applied and analytical-exploratory in nature. The statistical population included selected professor’s familiar with research literacy, elite physical education teachers with doctoral education, and physical education managers (24 people). Purposive sampling method was used to select research samples. Sampling continued until theoretical saturation was reached and finally 24 people were selected as a sample. Then, 15 people from the statistical population of the previous section declared their readiness to perform cross effects analysis. To analyze the data, the combined methods of expert panel and cross- Mikomak effects were used.
Results: The findings showed that, respectively, training on the use of research literacy in teaching physical education, using appropriate motivational methods such as increasing salaries and benefits, improving the rating level, presenting plaques and letters of appreciation, setting up workshops educational activities for the purpose of developing research literacy and formulating a short-term, long-term and strategic plan for the purpose of developing the research literacy of physical education teachers is one of the most important drivers of the development of research literacy of physical education teachers of the Ministry of Education;
Conclusion: Therefore, it can be concluded that the physical education teachers of the Ministry of Education have a better management of the teaching and learning process by using research literacy.
کلیدواژهها [English]
- Training Motivation
- Salary and Benefits
- Teaching Physical Education