نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.

چکیده

مقدمه: هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت‌بندی ذی‌نفعان کلیدی فدراسیون فوتبال است.
 روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی- تحلیلی بود و جامعۀ آماری پژوهش خبرگان و نخبگان حوزۀ فوتبال بودند که به‌صورت کل‌شمار در نظر گرفته شد. برای بومی‌سازی ذی‌نفعان شناسایی‌شده از روش دلفی ساعتی و برای اولویت‌بندی ذی‌نفعان کلیدی از پرسشنامۀ مقایسات زوجی استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که به‌ترتیب سازمان لیگ با میانگین وزن (167/0)، حامیان مالی با میانگین وزن (153/0)، باشگاه‌ها با میانگین وزن (146/0)، مدارس فوتبال با میانگین وزن (100/0)، مربیان با میانگین وزن (092/0)، طرفداران با میانگین وزن (081/0)، کنفدراسیون فوتبال آسیا با میانگین وزن (050/0)، فیفا با میانگین وزن (047/0) و بازیکنان با میانگین وزن (046/0) به‌عنوان ذی‌نفعان کلیدی فدراسیون فوتبال در اولویت‌های یک تا نه قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت و نقش هریک از ذی‌نفعان کلیدی در اجرا و پیشبرد برنامه‌های فدراسیون، سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فدراسیون می‌بایست با تأکید و توجه به این ذی‌نفعان کلیدی باشد. فدراسیون با استفاده از راهبرد‌های مناسب باید در جهت رضایت این ذی‌نفعان کلیدی گام‌های اساسی بردارد و در نهایت از طریق ذی‌نفع‌مداری و رضایت ذی‌نفعان، عملکرد سازمانی و اثربخشی خود را بهبود بخشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identify and Prioritize Key Stakeholders of the Football Federation of the Islamic Republic of Iran

نویسندگان [English]

  • M ohammad Moradi 1
  • Hamid Goharrostami 1
  • Rahim Ramazani 2

1 Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Guilan, Rasht, Iran.

2 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan, Guilan, Iran.

چکیده [English]

Introduction: The purpose of this study was to identify and prioritize the key stakeholders of the Football Federation.
Methods: This research was done by the descriptive-analytical method. The statistical population included football experts and elites, which was considered as a whole number. The Delphi method was used to localize the identified stakeholders and the paired comparison questionnaire was used to prioritize key stakeholders.
Results: The results of this study showed that the league organization with average weight (0.167), sponsors with average weight (0.153), clubs with average weight (0.146), football schools with average weight (0.100), Coaches with average weight (0.092), fans with average weight (0.081), Asian Football Confederation with average weight (0.050), FIFA with average weight (0.047), players with average weight (0.046) are considered as key stakeholders of the Football Federation respectively.
Conclusion: With regards to the importance and the role of each of the key stakeholders in the implementation and the promotion of federation's programs, the policy and planning of the federation should be with emphasis and attention to these key stakeholders. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fans
  • Football Clubs
  • Hierarchical Analysis Process
  • League Organization
  • Sponsors
  • Strategy
Diracca, M. (2021). “Bonding Stakeholders Through The Implementation Of Sustainability Strategies”, Final Master Thesis in Sport Business Management / Supervisor Sonata Staniuliene / Vytautas Magnus University, Faculty of Economics and Management, Graduate Studies, p: 1- 95.  
Linton I. (2020). “What is a stakeholder in sports?” Retrieved from https://smallbusiness.chron.com/stakeholder-sports-54584.html.