تدوین راهبردهای مؤثر بر عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

2 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران

3 استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای مؤثر بر عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال بود. با توجه به ماهیت اکتشافی موضوع از روش پژوهش کیفی استفاده شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از مصاحبه و بررسی اسناد صورت گرفت. پس از انجام 12 مصاحبۀ عمیق و نیمه‌ساختاریافته با جامعۀ آماری تحقیق، مقوله‌های اصلی پس از تکمیل فرایند کدگذاری استخراج شد. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. نتایج تحلیل داده‌ها طی سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و انتخابی به‌دست آمد. نتایج کدگذاری باز حاکی از آن بود که 43 نشان می‌تواند در زمینۀ تدوین راهبردهای مؤثر بر عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال نقش داشته باشد. سپس در کدگذاری محوری، نشان‌ها در 3 مفهوم برای راهبردهای مؤثر تحت عنوان نیازسنجی، ارتباطات و مأموریت‌گرایی هدفمند و در 3 مفهوم برای پیامدهای مؤثر تحت عنوان جامعه‌پذیری، همگانی و فراگیر شدن و پویایی توسعه طبقه‌بندی شدند. با توجه به نتایج تحقیق می‌توان با استفاده از راهبردهای ارائه‌شده در جهت توسعۀ عملکرد مطلوب رسانه‌های ورزشی با هدف توسعۀ فوتبال، به پیامدهای مؤثری دست یافت. 

کلیدواژه‌ها


  1. Kordi, M. (2006). The Role of Mass Media in Iranian Sport. Research Project. Institute of Physical Education and Sport Sciences. (In Persian)
  2. Qasemi, H., Karami. A., Sadeghi, F. (2013). The Status of Television Coverage of Sports Field Matches in Sima Networks from the Perspective of Sports Media Specialists. Journal of Applied Research in Management, 2(4), 43-54. (In Persian)
  3. Honari, H., Moradi, M., Ahmadi, A. (2012). Investigating the Effective Factors of Information Roles, Social Participation, Education and Culture. Journal of Sport Management, 12(2), 24-36. (In Persian)
  4. Motamednejad, K. (2013). Mass Media, Tehran: Allameh Tabataba'i University. (In Persian)
  5. De Bosscher, V., De Knop, P., Van Bottenburg, M., Shibli, S. (2006). A conceptual framework for omparati sport policy factors leading to international success, European Sport Management Quartery, 6(4), 185-215.
  6. Azadi, J. (2017). Investigating the way, the scientific development material is reflected in the Iranian press with emphasis on Iranian Hamshahri newspapers, information, Kayhan in the second quarter, Msc Thesis, Allameh Tabataba'i University, Department of Social Communication Sciences. (In Persian)
  7. Wangberg, S.C., Sørensen, T., Andreassen, H.K. (2015). Using the Internet to Support Exercise and Diet: A Stratified Norwegian Survey. Medicine 2.0, 4(2), 3-15.
  8. Khaledian, M., Mostafaei, F., Samadi, M., Kia, F. (2014). The role of mass media in the development of sport, communication management in sport media, 1(2), 48-55. (In Persian)
  9. Mohammad Pur, A. (2013). Qualitative Research Method against Method 1 and 2 Scientific Stages and Procedures in Qualitative Methodology. Tehran: Sociology Publications. (In Persian)
  10. Angkit, K, Ridho, P, Kristiawan P, Nugroho, P. (2020). Survey of Physical Fitness Level of the Men’s Basketball Team Pre-National Sport Bangka Belitung 2020. Advances in Health Sciences Research, 23(1), 136-139.
  11. Hall, J., Barry, O., Julian, V. (2018). An empirical model of attendance factors at major sporting events. International Journal of Hospitality Management, 29(2), 328-334.
  12. Wymer, S, Naraine, N, Thompson, J. (2020). To Stream or Not to Stream? A Case of Social Media Management Within a Professional Sport Organization. human kinetics journal, 9(1), 26-34.
  13. Joe phua. (2015). Sports Fans and Media Use: Influence on Sports Fan Identification and Collective Self-Esteem. International Journal of Sport Communication, 3(2), 190-206.
  14. Salimi, M., Soltan Hosseini., M., Qasemi, H., Torkiyan Valashani, S. (2011). Rating Obstacles to Professional Ethics Development in Sports Media. Journal of Communication Research, 18(68), 9-29. (In Persian)
  15. Pfister, G. (2015). The experiences of top-level European women footballers, International review for the sociology of sport, 34 (2), 99-111.
  16. Jafari, S., Akbari khooshe Mehr, B., Sadegi, H., Shargi, A. (2019). The Role of Mass Media Informing about Sailing Races of Maragheh City on the Development of the Field. Journal Communication Management in Sports Media, 6(22), 99-110. (In Persian)
  17. Yousefi, H. (2015). The Role of Mass Media Consumption (Writing, Visual, Auditory, and Digital) on People's Attitude to Public Sports. Higher Education Institutions of Tehran University of Science and Culture, Faculty of Physical Education. (In Persian)
  18. Ariamanesh, A., Keshkar, S., Ghasemi, H., Honari, H. )2018). Designing a Strategic Planning Model for IRIB Sport Programs, 6 (22), 105-117. (In Persian)
  19. Zohrabi, F., SharifiMoghadam, M., Rooham, M., Shahsavari, A. (2012). The role of different media kinds in attracting financial support for Iran's athletic International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 3 (9), 1874-1879. (In Persian)
  20. Hill, T., Canniford, R., Millward, P. (2018). Against Modern Football: Mobilising Protest Movements in social media, Journal Indexing and Metrics, 52(4), 688-708.
  21. Carvalho, P. (2018). Media influence on elite football performance: a literature review to develop a model. Journal of Physical Education and Sport, 18(5), 1980-1985.
  22. Taghizadeh, A., Kia, A. (2014). Needs assessment of media literacy education in Journal of culture-communication studies, 15(26), 79-103. (In Persian)
  23. Naraine, M. (2019). Follower Segments Within and Across the Social Media Networks of Major Professional Sport Organizations. Sport Marketing Quarterly; Morgantown, 28(4), 222-233.
  24. Bakhshi chenari, A., Goodarzi, M., Sajjadi, N., Jalali Farahani, M. (2019). Solutions for Empowering and Promoting Sport Diplomacy in Foreign Policy of Islamic Republic of Iran. Journal of Communication Management in Sports Media, 6(23), 80-90. (In Persian)
  25. Shahbazi Rad, Q., Asefi. A., Salimi, M. (2018). Relationship between organizational socialization and player’s psychological commitment to football teams in Isfahan. Jornal of human resource management in sport, 5(1), 19-33. (In Persian)
  26. Beamon, K K. (2010), Are sports overemphasized in the socialization process of African American males? A qualitative analysis of former collegiate athletes’ perception of sport socialization, Journal of black studies, 41(2), 281-300.
  27. Andrews, Kenneth T. (2017). Making the News: Movement Organizations, Media Attention, and the Public Agenda, American sociological review, 75(6), 841-866.