نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی،کرمانشاه، ایران
2 دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
بازار تولیدات علمی غیرمتعارف در مقاطع آموزش عالی و مشاغل کاذب تحت آن، از معضلاتی است که در سالهای اخیر گریبان کشورهای جهان سومی چون ایران، را گرفته است. ازاینرو هدف این تحقیق بررسی این بازار در بین این دانشجویان با تأکید بر نظریة ناهماهنگی شناختی است. روش پژوهش کیفی-تحلیلی بود و دادهها، از طریق مصاحبۀ نیمهساختاریافته عمیق با 35 نفر از دانشجویان تحصیلاتتکمیلی، 52 نفر از رؤسای مؤسسات، 5 نفر از نویسندگان و 10 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم ورزشی تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تربیت مدرس و آزاد و رازی کرمانشاه بهدست آمد و در سال 98-97 جمعآوری شد. شیوۀ نمونهگیری نظری و هدفمند بود. یافتهها نشان داد که قویترین موقعیت فردی، نوچهگرایی و قویترین موقعیت بیرونی، نبود شغل و فساد در جامعه است. مطالعه نشانداد که نمونه از جنبۀ جرم این نوع مشاغل آگاهی داشتند، ولی تاکنون برخوردی از سوی مراجع قضایی دریافت نکرده بودند و این عامل ضعف نظام حقوقی را نیز میرساند که خود میتواند زنگ خطری برای مسئولان نظام آموزشی و حقوقی کشور باشد تا بتوانند با همکاری این نوع مشاغل را ریشهکن کنند.
کلیدواژهها