تحلیل اثر رویدادهای ورزشی بر روی نظام ارزشی تماشاچیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر، تحلیل اثر رویدادهای ورزشی بر نظام ارزشی تماشاچیان بود. بدین منظور، 385 نفر از تماشاچیان رویدادهای ورزشی لیگ برتر فوتبال، والیبال، کشتی و تکواندو به‌صورت تصادفی به­‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامة محقق‌ساخته که روایی صوری و محتوی ابزار را 12 نفر از صاحب‌نظران مربوط تأیید کردند، استفاده شد. برای محاسبۀ پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها، از آزمون تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. نتایج نشان داد تماشای رویدادهای ورزشی بر روی ده ارزش خیرخواهی، سنت، همرنگی با اجتماع، امنیت، قدرت، پیشرفت، برانگیختگی، لذت­جویی، خوداتکایی و جهان‌شمولی تماشاچیان تأثیرات مثبت و منفی دارد و از دیدگاه آزمودنی­ها عبارات ارزشی تجربۀ خشنودی و خوشحالی از بیشترین اهمیت (36/1 ± 2/78)  و احساس جهانی امن از کمترین اهمیت (52/±1 2/43)  برخوردار است. به‌طور کلی یافته­ها نشان داد، تماشای رویدادهای ورزشی تأثیرات تعدیل‌کننده و تقویت‌کنندۀ مهمی بر روی نظام ارزشی تماشاچیان دارد.
 

کلیدواژه‌ها


1. Schwartz SH. (2006). "Basic human values: Theory, measurement, and applications". Revue Française de Sociologie, Issue 47, PP: 929-968.
2. Vincent TN, Selvarani Ch. (2013). "Personal Values Approach for a Better Understanding of Consumer Behaviour". International Journal of innovativativeresearch & development, 2(3) , PP: 509-517
3. Andam, Reza; Mehdizadeh, Rahimeh; Taghipour Jahromi, Farideh (2013). "Study of the effects of sporting events on the host society", Contemporary research in sports management, 6, pp. 85-73.
4. Jalali Farahani, Majid; Ali Dost Qahfarkhi, Ibrahim (2011). "Management of events and sports camps", University of Tehran Press, pp. 31-20.
5. Masterman, Guy (2008). "Strategic management of sporting events with an international approach", translated by Seyed Mohammad Hossein Razavi, Mohsen Blourian, Mohammad Reza Boroumand, North Paydar Publications, PP 51-49.
6. Mak JY, Lee AN, Donahue J. (2007). "Sports spectator behavior for collegiate women’s basketball", Journal of Contemporary Athletics, 2(4), PP: 357-365.
7. Kwak DE, Kim YK., Hirt ER. (2011). "Exploring the role of emotions on sport consumers’ behavioral and cognitive responses to marketing stimuli", European Sport Marketing Quarterly, 11(3) , PP: 225-250.
8. Biscaia R, Correia A, Rosado A, Maroco J, Ross S. (2012). "The effects of emotions on football spectators’ satisfaction and behavioural intentions", European Sport Management Quarterly, 12(3) , PP: 227-242.
9. Lee D, Trail GT, Kwon HH, Anderson DF. (2011). "Consumer values versus perceived product attributes: Relationships among items from the MVS, PRS, and PERVAL scales", Sport Management Review, 14, PP: 89-101.
10.Victoria W. (2012). "Understanding Loyalty and Motivation of Professional Sports Fans". UNLV Theses/Dissertations/Professional Papers/Capstones, PP: 1367-1371.
11. Balogu S, Brown C, Busser A. (2010). "Sport tourists in a gaming destination: Predicting gaming and non-gaming expenditures", UNLV Gaming Research & Review Journal, 2, PP: 59-68.
12. Chen S, Snyder Sh, Magner M. (2010). "The Effects of Sport Participation on Student-Athletes’ and Non-Athlete Students’ Social Life and Identity", Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 3, PP: 176-193.
13. Gau LS. (2007). "Examining The Values Associated With Spectator Sports And The Relationships Between The Values And Sport Spectator Behavior", Electronic Theses, Treatises and Dissertations, PP: 12-198.
14. Ziakas V. (2010). "Understanding an event portfolio: The uncovering of interrelationships, synergies, and leveraging opportunities", Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, Issue 2, pp: 144–164.
15. Gau LS, Jeffrey DJ. (2013). "A Ten-Value-Type Framework Associated With Spectator Sports: A Qualitative Inquiry". The online version of this article can be found at: www.sagepublications.com, PP:1-13
16. Richins ML. (2005). "What consumer's desire: Goals and motives in the consumption environment". In S. Ratneshwar & D. G. Mick (Eds.), inside consumption: Consumer motives, goals, and desires, PP: 40-47.
17. Yao, j. (2010). "The effect of hosting the Olympics on national image: An analysis of US newspaper coverage of host countries with reputation problems", Graduate Theses and Dissertations, Iowa State University, PP: 17-120.
18. Bodet G, Bernache-Assollant I. (2011). "Consumer loyalty in sport spectatorship services: The relationships with consumer satisfaction and team identification", Psychology and Marketing, 28(8) , PP: 781-802.
19. Dóczi T. (2008). "Hungarian Sport and National Identity on the Global Sport Scene", Magyar Sporttudományi Szemle, 9(36) , PP: 3-7.
20. Mehrabi, Qasim; Eidi, Hussein; Mahnani, Hoda (2013). "Identifying and Prioritizing the Motivation of Spectators and Wrestling Athletes", Sports Psychology Studies, 5, pp. 114-101.
21. Douvis J. (2014). "What makes fans attend professional sporting events? A review", Advances in Sport Management Research. 1, PP: 40-70.
22. Melissa A, Wolfson S, Neave N, Moss M. (2012). "Perspectives on the home advantage: A comparison of football player fans and referees". Journal of Psychology of Sport and Exercise, 13, PP: 311-316.
23. Chaladori, Pakinatan (2008). "Human resource management in healthy sports and recreation", translated by Mehdi Talebpour, Samad Zare, Ferdowsi University of Mashhad Press, PP: 39-45.
24. Karimi, Gholamreza (2010). "Values and Threats in Transition from International Security to Global Security", Politics, 40, pp: 215-197.