اثر شدت هواداری به فوتبال بر توجه بصری به برند اسپانسر پیراهن باشگاه‌های لیگ برتر ایران به روش بازاریابی عصبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

3 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استادیار فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

تحقیق حاضر بر آن است که براساس علم اعصاب و تکنیک ردیابی چشم بررسی کند که توجه بصری تماشاچیان تا چه حد می‌تواند بر دیده شدن برند، اثربخش و شایان توجه باشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت نیمه‌‌تجربی است. جامعة آماری پژوهش 75 نفر  در 5 گروه 15 نفره از هواداران مرد فوتبال ردة سنی 18 تا 60 سال بودند که  به‌وسیلة دستگاه ردیاب چشم طبق پروتکل علم اعصاب آزمایش شدند. اطلاعات حاصل به‌منظور تحلیل کمی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخة 25 به داده‌های کمی تبدیل شدند و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی به‌عمل آمد و  از تحلیل واریانس با سطح اطمینان 95 درصد استفاده شد. نتایج نشان داد که شدت هواداری نگرشی و رفتاری و همچنین علاقه به فوتبال بر توجه بصری به لوگوی پیراهن با توجه به محدودة محرک اثر داشته است. به‌نظر می‌رسد اسپانسرها برای دستیابی به اهداف خود، یعنی بهتر دیده شدن و در نتیجه میزان فروش و افزایش درآمد کالاها و خدمات خود از طریق تبلیغات روی پیراهن ورزشکاران، باید اندیشه‌ها و پیام‌های خودآگاه و ناخودآگاه تماشاچیان را درک و تبلیغات خود را با پیام‌های خاص و موردنظر مخاطبشان مناسب‌سازی کنند.

کلیدواژه‌ها


Achrol RS. & Kotler P. Frontiers of the marketing paradigm in the third millennium. Journal of the Academy of Marketing Science.2012; (40)1: 52-35.
Al Moez H. Investors' opinions about sports marketing in Bahrain. International Sports Studies. 2015; ( 23)1: 111-123
Amanda S. & Savage R. Branding and a child’s brain: an fMRI study of neural responses to logos. Social Cognitive and Affective Neuroscience.2012;(1) 1:118-122. https://doi.org/10.1093/scan/nss109.
Babu S. Samuel V & Thalluri P. Neuromarketing: Is Campbell in Soup?. IUP Journal of Marketing Management; Hyderabad. 2016; (11) 2: 76-100.
Bakardjieva E. & Allan JK. Neuromarketing research practices: attitudes, ethics, and behavioral intentions. Ethics & Behavior. 2017; ( 27) 3: 179-200. DOI: 10.1080/ 10508422.
 Benbeldeh D. Parikh H. Piu Y. & Müller K M. Brain waves predict success of new fashion products: A practical application for the footwear retailing industry. Journal of Creating Value.2018; 1(1): 61-71.
Benlyde, M. Commercials Enter the Neuroscience, Brain CT Scan in the Sale of Goods, Kabir, and Maryam. (Translator); Institute of Cognitive Sciences, 2012:(2)1.
Carell S. Harald B. H. & Michael R. Neural Correlates of culturally familiral brands of car manufactures, National institute of Neurological Disorders and Stroke: Nation Institutes of Health Bethesda,www.elsevier.com/ynimg, 2017; 861-865.
Dehghanpouri H. & Abdavi F.[ Investigating the Effectiveness of Sporting Brand Promotions and decision to buy of customers in Neural Marketing, Modern Marketing Research Quarterly (In Persian)]. 2015; 99- 118
Deppe Schwindt M. Kudel W. & Plassmann H. Nonliner responses within the medial profrontal cortex reveal when specific implicit information infiuences economic decision making Department of Neurology, Institute of Clinical Radiology2018; 171- 182
Eidi R.& Zahedi Noghabi H. [Eye movement tracking, an approach to reading measurement based on visual interaction. Theoretical and Applied Research in Information Science and Knowledge (In Persian)].2017; (7) 1.
Elahi M. [A Review of Neural Marketing and Its Applications. Business Reviews, June and July cours (In Persian)].2016;( 65) 1.
Fun Uma R. & Plassmann H. Consumer Neuroscience: Past, Present, and Future. Organizational Research Methods.sagepub.com/ journals Permissions 2019; nav DOI: 10.1177/ 1094428117730598.
Hoda N. El Moujahid O. & Thaichon P.[Emotion and advertising effectiveness: A novel facial expression analysis approach.(In Persian)]. Journal of Retailing and Consumer Services. 2017; (36) 2: 103–111.
Izadi, A. Hosseini. Mohammad H. Gharabazi A. [The Application of Neuromarketing in Sport Marketing; a New Approach to Sport Marketing in Iran.(In Persian)]. Third National Conference on Entrepreneurship and Knowledge-Based Business Management. University of Mazandaran, Babolsar2017.
Jalali S. Kulivand P. Alipour F. & Leila B. [Neural Marketing: Cognitive Approaches to Consumer Behavior. Shafaye-Khatam Magazine. (In Persian) 2016; (2) 4.
Karimi Mazidi AR.[ Evaluation on Traditional Marketing, Neural Marketing, Something like the Effect of Manipulation on Customer Behavior, (Persian)]. Ferdowsi University Journal, Mashhad.2012; (5)2:23-31.
Karmarkar UR. Shiv B.& Knutson B. Cost conscious? The neural and behavioral impact of price primacy on decision-making. 2015; 56 (4): 467–81. Journal of Marketing Research.
Kitaxava K.Paluchova J. Bercik J. & Horska E. Visual Merchandising and Its Marketing Components in the Chosen Restaurants in Slovakia. Procedia Economics and Finance.2015;( 34) 1: 3–10.
Lima Cruz. Medeiros JF. Hermes LC. Marcon A.n& Marcon E. Neuromarketing and the advances in the consumer behavior studies: a systematic review of the literature. Int. J. Business and Globalisation.2016; 17 (3): 145-53.
Louis R. & bridger, et al. Neuromarketing: Marketing REserch Future? Menadzment, Marketing I Tragovina.2019; 273- 283.
Luros AS. Black WR. MartinL E. & Davis AM. Branding and childs brain: an FMRI study of neuralresponses to logos, Soc Cogn Affect Neuroscince. Department of Psychology, the University of Missouri- Kanses City.2015
Memari M. R.[ An Analytical View on Neural Marketing as a Strategy Design in Novel Business (InPersian)]. Third Conference of Modern Management Sciences, Golestan Province, Gorgan. 2014.
Mousavi S. R. & Moazeni B. [Sub-threshold perception and using it use in advertising. Future market developing Engineering Articles Bank (In Persian)] 2013.
Najib Moghaddam S. & Asghari Ag. Q. [Presenting a Conceptual Model of the relationship between Neuromarketing and Branding with Profit: Investigating the Relationship between NeuroMarketing and Brand passion with Profit by Drawing Customer Mental Map by Structural Equation Modeling Approach(In Persian)]. National Conference on Future Studies in Humanities and Development. Shiraz. 2015
Raicet A. B. Damming W. & Dai, F. Commercial advertising in chinese and Italian subjects, Biomedical Engineering and informatics, 2015 4th international Conference.
Surenda M. & calli H. Nwuromarketing: The New Scines of Consumer Behavior, Consumer Culiturin Global Perspective.2016; 130- 135.
Sultan Hosseini M. & Naderi Jahrom M. [Evaluation of Barriers to Development of Sport Marketing in Iran(In Persian)]. Sport Management Studies.2015.