مدلسازی رابطۀ عوامل محیطی و بازاریابی اخلاقی و تأثیر آن بر عملکرد در بین شرکت‌های تولیدی پوشاک ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه تربیت بدنی، واحد پیرانشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، پیرانشهر، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش مدلسازی رابطۀ عوامل محیطی و بازاریابی اخلاقی و تأثیر آن بر عملکرد در بین شرکت‌های تولیدی پوشاک ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع مقایسه‌ای است که به شکل میدانی انجام‌ گرفته است. این تحقیق دارای دو جامعۀ آماری است. جامعۀ آماری اول شامل تولیدکنندگان پوشاک ورزشی در ایران به تعداد 200 نفر بود، که تمامی آنها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعۀ آماری دوم شامل مصرف‌کنندگان پوشاک ورزشی است که به‌علت نامشخص بودن حجم جامعۀ آماری، طبق فرمول 200 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده ‌شد. بدین‌منظور که برای سنجش عوامل محیطی از پرسشنامۀ محقق‌ساخته شامل 34 سؤال و 4 بعد استفاده شد. برای سنجش بازاریابی اخلاقی از پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ بازاریابی اخلاقی شامل 18 سؤال و 4 بعد استفاده شد. برای سنجش عملکرد شرکت‌ها از پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ 28 سؤالی شامل 4 بعد استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها توسط استادان مدیریت و بازاریابی ورزشی تأیید شد. پایایی پرسشنامه‌ها با آلفای کرونباخ بررسی شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم‌افزار Smart-PLS برای بررسی روابط علّی بین متغیرها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین عوامل سازمانی و عوامل فردی با بازاریابی اخلاقی رابطۀ مثبت و معنا‌داری وجود دارد. همچنین بین بازاریابی اخلاقی و عملکرد در بین شرکت‌های تولیدی پوشاک ورزشی رابطۀ مثبت و معنا‌داری مشاهده شد.
 

کلیدواژه‌ها


Venus, Davar, Jezni, Jamal Khani. (2005). "Ethics and Marketing, Comparative Study of the Opinions of Clerics, Managers of Corporate Companies and Directors of Private Companies", Culture Management, 8, PP: 45-62. (in Persian)
Hosseini M., Malaie F. (2009). "Ethics and international marketing", Journal of Iran Rubber Industry, 53(1), PP: 105-115. (in Persian)
Murphy, P. E., Laczniak, G. R., & Wood, G. (2007). “An ethical basis for relationship marketing: a virtue ethics perspective”, European Journal of Marketing, 41(1/2), PP: 37–57.
Ng A., Ibrahim M. H., Mirakhor A. (2015). "Ethical behavior and trustworthiness in the stock market-growth nexus", Research in International Business and Finance, 33(1), PP: 44-58.
Ferrell, O. C., & Ferrell, L. (2008). “A Macro marketing Ethics Framework: Stakeholder Orientation and Distributive Justice”, Journal of Macro marketing, 28(1), PP: 24-32.
Irwin, Julie R. (1999). “Introduction to the Special Issue on Ethical Trade-offs in Consumer Decision Making”, Journal of Consumer Psychology, 8(3), PP: 72-86.
Khodadad Hosseini S. H., Khoddami S., Moshabbaki A. (2015). "The design of a model of market performance based marketing dynamic capabilities by operational agility approach", Journal of Management Research in Iran, 19(3), PP: 21-40. (In Persian)
Hunt S. D., Vitell S. J. (2006). "The general theory of marketing ethics: A revision and three questions", Journal of Macro Marketing, 26(2), PP: 143-15.
Rezaei, Hasan; Mohammad Shafiei, Majid. (2009). "A Review of Marketing Ages with a New Approach to Marketing Ethics", Commercial Reviews, 34, PP: 27-19. (in Persian)
10. Ling-yee Li. (2011). "Marketing metrics' usage: Its predictors and implications for customer. Relationship management", Industrial Marketing Management, 40(1), PP: 139–148.
11. Jamnik A. (2011). "The question of ethical decision in marketing and ethics", Revista Cultura Economica, 80(1), PP: 41-53.
12. Nill, A., & Schibrowsky, J. A. (2007). “Research on Marketing Ethics: A Systematic Review of the Literature”, Journal of Macro marketing, 27(3), PP: 256-273.
13. Leonidou C. N., Leonidou L. C., Coudounaris D. N. (2013). "Magnus hultman, value differences as determinants of importers’ perceptions of exporters’ unethical behavior: the impact on relationship quality and performance", International Business Review, 22(1), PP: 156-173.
14. Bommer M., Grato C., Gravander J. & Turtle M. (1987). “A behavioral model of ethical and unethical decision marketing ethics”, Journal of Business Ethics, 6(4), PP: 265-280.
15. Golshahi, Behnam, Abbasi, Fatima, Safari, Ali. (2015). "Identifying the Effect of Ethical Marketing in Pharmaceutical Companies," Management Research in Iran, 19 (4), PP: 95-115. (in Persian)
16. Hamidi, Sara. (2016). "Environmental Factors Affecting Ethical Marketing in the Pharmaceutical Industry (Case Study of Pharmaceutical Companies in Tehran)", Ph.D., Science and Research Unit, Tehran, PP: 2. (in Persian)
17. Zaybari Moghaddam, Seyyed Mehrdad, Akbari, Sahar. (2016). "Investigating the Effect of Moral Sales Sales on Customer Loyalty with the Approach of Theory of Cost-Exchanging Exchanges: Providers of Internet Speed", International Management Conference, Tehran, PP: 29. http://www.civilica.com/Paper-ICMAE01-ICMAE01_041 .html. (in Persian)
18. Mashhadi Pour, Fatemeh. (2015). "Investigating the Effect of Marketing Ethics on the Intention of Buying Food Consumers", Master's Thesis, Non-Profit and Non-Profit Institutions of Kowsar, PP: 1. (in Persian)
19. Nguyen Minh Tuan. (2015). “the Impact of Ethical Sales Behavior on Customer Loyalty: A Case from Vietnam”, International Journal of Business Management, 10(3), PP: 152-168.
20. Hafedh Ibrahim, Sultan O. Almarshed. (2014). “Sporting Event as a Corporate Social Responsibility Strategy”. Symbiosis Institute of Management Studies Annual Research Conference (SIMSARC13). Procedia Economics and Finance, 11, PP: 3-14.
21. Balochianzade, R. (2011). “Determining the influence of ethical principles on the effectiveness of commercials from the customer’s perspective (Mellat Bank) in Esfahan city”, Master thesis, Faculty of Administrative Sciences and Economics, Isfahan University, PP: 3. (In Persian)
22. Kaplan, R.s, and Norton, D.P. (1996). “Using the balanced scorecard as astrateyic management system”, Harvard Business Review, (74), 75 -85.
23. H Su, K. H. (2005). “Using balanced scorecard and fuzzy data envelopment analysis for multinational R & D project performance assessment”, Journal of American Academy of Business, 7, PP: 189-196.
24. Varmazyar, Mohsen, Dehghanbaghi, Maryam, Afkhami, Mehdi. (2016). “A novel hybrid MCDM model for performance evaluation of research and technology organizations based on BSC approach”, Evaluation and Program Planning, 58, PP: 125-140.
25. Ho Taek Yi., Dubinsky A. J., ChaeUn L. (2012). "Determinants of telemarketer misselling. In life insurance services", Journal of Services Marketing, 26(2), PP: 403 - 418.
26. Grbac B., Loncaric D. (2009). "Ethics, social responsibility and business performance in a. transition economy", Euro med Journal of Business, 4(2), PP: 143-158.
27. Gao T., Sirgy M. J., Johar J. S. (2010). "Developing a measure to capture marketing faculties. Perceptions of unethical behavior", Journal of Business Research, 63(1), PP: 366–371.
28. Yücel R., Elibol H., Dağdelen O. (2009). "Globalization and international marketing ethics. Problems", International Research Journal of Finance and Economics, 26(1), PP: 93-104.