نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، د انشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر ارائۀ مدلی از ترفندهای بازاریابی به‌منظور ارتقای فروش تولیدکنندگان ورزشی ایرانی بود که در سه گام اجرا شد. در گام اول با روش دلفی عوامل مؤثر شناسایی شد و در گام دوم، مدلسازی ساختاری تفسیری مدلی برای آن ترسیم کرد. در گام سوم برای تأیید مدل از معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق تمامی مشتریان فروشگاه‌های ورزشی شهر تهران بود و حجم نمونه با روش معادلات ساختاری تعیین شد که طبق آن 214 پرسشنامه گردآوری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط استادان بازاریابی ورزشی تأیید شد و روایی سازه با روایی همگرا بررسی شد. پایایی از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه شد. یافته‌ها، مدلی در چهار سطح را ترسیم کرد که معناداری روابط آن نیز تأیید شد. در نتیجه می‌توان گفت به‌کارگیری نام و ظاهر مقلد ترفندی است که هویتی مقلد را می‌سازد و تصویر مطلوب و ادراک از کیفیت تولیدات مقلد را برای مشتریان به‌وجود می‌آورد و می‌تواند فروش تولیدکنندگان ورزشی ایرانی را ارتقا بخشد. 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Providing a Model of Marketing Tricks to Promote Sale for Iranian Sport Manufacturers

نویسندگان [English]

  • Hassan Gholami ghajari 1
  • Masoumeh Kalateh seifari 2

1 M.Sc. of Marketing Management in Sport, Faculty of Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, IRAN

2 Associate Professor of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, IRAN

چکیده [English]

The aim of this study was to provide a model of marketing tricks to promote the sale of Iranian sport manufacturers which was conducted in three steps. In the first step, effective factors were identified with Delphi method. In the second step, the interpretive structural model (ISM) defined a model. In the third step, partial least squares structural equation modeling was used to validate the model. The statistical population consisted of all customers of Tehran sporting goods stores. The sample size was determined by structural equation method and 214 questionnaires were collected. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by the sport marketing professors and the construct validity and convergent validity were verified. Reliability was calculated by Cronbach's alpha and composite reliability. The findings mapped a model at four levels and the significance of its relationships was confirmed. As a result, it can be stated that use of imitation name and appearance is a trick that makes imitation identity, and provides a desired image and perception of the quality of imitation products for customers and can promote sale for Iranian sport manufacturers.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Imitation products
  • marketing trick
  • market leaders
  • sale promotion
  • sport manufacturers
1.     Rashvand MN. «Investigate ways to boost production of domestic goods in line resistance economy». Agric Nat Resour J. 2016;5(19):76. (In Persian).
2.   Sharifian E, yousefi Zandi MH GTK. «Comparison Internal sector Barriers for competition with foreign products in Iran sports industry». Appl Res Sport Manag. 2016;5(1):80. (In Persian).
3.   Mousavi S GZ. «Effects of Certainty and Uncertainty on the Choice between a Copycat or Different Brand (Case Study: 24-7 Pharmacies Customers in Khorram abad City)». Brand Manag. 2016;3(6):91. (In Persian).
4.   Van Horen F PR. «Out-of-Category Brand Imitation: Product Categorization Determines Copycat Evaluation». J Consum Res. 207AD;44(4):2–3.
5.   Wilke R ZJ. «Brand imitation and its effects on innovation, competition, and brand equity». Bus Horiz. 1999;42(6):9.
6.   Ethiraj K, Levinthal D RR. «The dual role of modularity: innovation and imitation». Manage Sci. 2008;54:944.
7.   Van Horen F PR. «Consumer Evaluation of Copycat Brands: The Effect of Imitation Type». Int J Res Mark. 2012;29:246–7.
8.   Le Roux A, Bobrie F TM. «A typology of brand counterfeiting and imitation based on a semiotic approach». J Bus Res. 2016;69:350–2.
9.   Merges RP, Peter SM MA. «Intellectual Property in the New Technological Age». 2nd Ed. New York: PA: Wolters Kluwer Law & Business; 2007. 29 p.
10. Aribarg A, Arora N, Henderson T KY. «Private Labe Imitation of a National Brand: Implications for Consumer Choice and Law». J Mark Res. 2014;51(6):659.
11. Ebrahimi SB, Ketabian H RH. «Identification of the effective criteria on choosing imitation brand for consumables». J Bus Manag. 2015;7(2):288-290. (In Persian).
12. Warlop L AJ. «Sincere Flattery: Trade-Dress Imitation and Consumer Choice». J Consum Psychol. 2014;14(1&2):25.
13. Steenkamp JEM GI. «Manufacturer and Retile Strategies to Impact Store Brand Share: Global Integration, Local Adaptation, and Worldwide Learning». Mark Sci. 2013;33(1):9.
14. Kinuthia L, Mburugu K, Muthoni H MM. «Factors Influencing Brand Loyalty in Sportswear». Asian J Soc Sci Humanit. 2012;1(4):225.
15. B. FN. «A Comparison of Effectiveness of Brand Identity on Purchasing Intention between Original Brands & Copycat». Babolsar: University of Mazandaran; 2015.
16. RC. S. «Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques». «Managing Delphi Surv using nonparametric Stat Tech. 1997;28(3):763–74.
17. Azar A BK. «Designing a Model for “Business Process-Orientation” Using Interpretive Structural Modeling Approach (ISM) ». J Inf Technol Manag. 2009;1(1):7. (In Persian).
18. Ravi V, Shankar R TM. «Productivity improvement of a computer hardware supply chain». Int J Product Perform Manag. 2004;54(4):245.
19. Mirfakhredini SH, Ebrahimzadeh pezeshki R JN. «A model of comprehensive and integrated approach towards implementing Student Relationship Management interpretive structural modeling and structural equation modeling (Case Study: Yazd University)». Educ Plan Stud. 2014;2(4):19. (In Persian).
20. Azar A, Tizro A, Moghbelbaarz A A rostami A. «Modeling the Agility of Supply Chain Using Interpretive Structural Modeling Approach». Manag Res Iran. 2011;14(4):1-25. (In Persian).
21. WW. C. «The partial least squares approach to structural equation modeling». First edit. New Jersey: PA: Mahwah; 1998. P 323.
22. Tenenhaus M, Vinzi VE, Chatelin YM, Lauro C. «PLS path modeling». Comput Stat Data Anal. 2005;48(1):173.
23. Wetzels M, Odekerken SG VO. «Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and Empirical Illustration». MIS Q. 2009;33(1):187.