تبیین و ارائه مدلی از عوامل اقتصادی موثر بر پاسخ-های رفتاری هواداران فوتبال

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین و ارائه مدلی از عوامل اقتصادی موثر بر پاسخ‌های رفتاری هواداران فوتبال بود. مشارکت کنندگانِ این پژوهش، 20 نفر از صاحب ‌نظران و مطلعان کلیدی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شده‌اند. مجموعه‌هایی از مفاهیم اولیه طی فرایند‌ کدگذاری باز جمع آوری و از بطن آنها مقوله‌هایی استخراج گردید. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقوله‌‌ها ذیل عناوین شرایط علّی، پدیده محوری، مقوله راهبردی، شرایط محیطی، مقوله واسط‌های و مقوله پیامدی در قالب پارادایم تعیین شد. در ادامه و در مرحله کدگذاری گزینشی، اجزای پارادایم کدگذاری، تشریح و نظریه خلق شد. از طریق کدگذاری باز، 89 مفهوم به دست آمد که با طبقه بندی این مفاهیم 27 مقوله فرعی شکل گرفت و در مرحله کدگذاری محوری، حول 13 مقوله اصلی طبقه بندی شدند. نتایج نشان داد که هزینه‌های پرداخت شده توسط هواداران، اختصاص امتیازات اقتصادی به‌ هواداران، مقایسه فایده و هزینه به‌عنوان شرایط علی، برنامه‌های اقتصادی باشگاه و آثار اقتصادی رویداد به‌عنوان شرایط واسطه‌ای، مطلوبیت درآمد جامعه، فضای سالم اقتصادی باشگاه، سودآور بودن باشگاه به‌عنوان شرایط مداخله‌گر، خصوصی سازی و منابع مالی باشگاه به‌عنوان راهبردها و پاسخ‌های رفتاری مثبت هواداران به-عنوان پیامد‌ها ایفای نقش می‌کنند.

کلیدواژه‌ها


 

  1. Alokparna. Basu. Jerome, D. Williams. Cross-cultural styles of thinking and their influence on consumer behavior. Current Opinion in Psychology.2016, 10. 65–69
  2. Armstrong, K. L. Race and sport consumption motivations: A preliminary investigation of a black consumers' sport motivation scale. Journal of Sport Behavior, 25(4). 2002, 309-330.
  3. Bendall, L. D. Powers, T. L. The impact of structure and process attributes on satisfaction and behavioral intentions. Journal of Services Marketing, 2004, 18(2), 114-121.
  4. Buil, I. Martınez, E. The influence of brand equity on consumer responses. Journal of Consumer Marketing. 2013, 30(1). 62–74.
  5. Clandinin,D.J., &Connelly, F.M.Narrative inquiry: Experience and story in qualitative research.San Francisco: Jossey Bass. 2000.
  6. Creswell, J.W. Chapter 1, a Framework for Design, in Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Sage. Publications, 2003.
  7. Dolles, H., Söderman, S. Implementing a Professional Football League in Japan: Challenges to Research in International Business. German Institute for Japanese Studies. 2006.
  8. East, Robert Hammond, K. Lomax, W. measuring the impact of positive and negative word of mouth on brand purchase probability-Intern. J. of Research in Marketing, 2008, 25, 215–224.
  9. Ender DemirUgo Rigoni. Rivalry Between Soccer Teams and the Impact of Schadenfreude on Stock Market. Journal of Sport Economics. 2017, 18(1).
  10. Esch, Franz-Rudolf., Langner, Tobias. Schmitt, Bernd H., & Geus, Patrick. Are brands forever? How brand knowledge and relationships affect current and future purchases. Journal of Product & Brand Management, 2006. 15(2), 98–105.
  11. Freiling, H.P. An analysis of the factors that influence fan attendance in minor leaguebaseball games, Microform publications, international institute for sport and human performance. 1997.
  12. Given, L. M. The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Method. London: Sage Publications. 2008.
  13. Hsiao, C.R. Yeh, G. Y.Y. Wu, P. C.S. The effect of store image and service quality on brand image and purchase intention for private label brands. Australasian Marketing Journal. 2011, 19 (1). 30-39.
  14. Hsu, Tommy; Tam, Leona; and Howell, Ryan T. "do You Feel Financially Secured? The Investigation of Economic Indicators and Consequences of Financial Well-Being, Atlantic Marketing Journal. 2016, 5 (3).
  15. Kashker, S. Ghasemi, H. Commercial, F. Sports Marketing Management. Third Edition, Tehran, Alam va Harakat Publications, 2016. (in persian)
  16. Kaul, S. Sahay, A. Koshy, A. Impact of initial – trust – image on shopper trust and patronage intentions. International Journal of Retail & Distribution Management. 2010, 38(4). 275-296.
  17. Kim, Y. K., & Trail, G. Constraints and motivators: A new model to explain sport consumer behavior”. Journal of Sport Management, 2011, 24(2). 90-210.
  18. Lam Desmond, Lee, Alvin, Mizerski, Richard, the Effects of Cultural Values in Word-of-Mouth Communication”, Journal of International Marketing. 2009.17 (3). 55–70.
  19. Morrow, s. The New Business of Football, MCMILLAN PRESS LTD, Fridt Published, 1999.
  20. Mumcu, C., Lough, N. L., Barnes, J. C. Examination of Women’s Sports Fans’ Attitudes and Consumption Intentions. Journal of Applied Sport Management, 2016, 8(4), 25-47.
  21. Robert P.SchumakeraChester S.LabedzJr. A. TomaszJarmoszko, Leonard L.Brown. Prediction from regional angst – A study of NFL sentiment in Twitter using technical stock market charting. Decision Support Systems. 2017,  98. 80-88.
  22. Sadeghi H, Asgharpour H, Gholchinfar N. Estimation of Demand Function of Iran’s Football Premier League. QJER. 2009; 9 (3), 183-202. (in persian)
  23. Sander, Christian. Johannes and Thiem, Stefan, Should Football Fans Pay for Security? Effects of a Security Fee (October 4, 2017). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3073012, 2017.
  24. Sunardi Sunardi, Jabal Tarik Ibrahim, Anas Tain. Analysis the effect of marketing mix in purchasing decision of growing up milk (gum) on three socio-economic classes in malang. AGRISE, 2016, 16(2). 87-96.
  25. Wann, D.L. Understanding the positive social psychological benefits of sport team identification: The Team Identification-Social Psychological Health Model; Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 2006, 4.
  26. Yong Chae Rhee, John Wong, Yukyoum Kim. Becoming Sport Fans: Relative Deprivation and Social Identity. International Journal of Business Administration. 2017, 8(1). 118-134.