نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه هنر، تهران، ایران

2 استادیار، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

3 استاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

4 دانشیار مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش تدوین الگوی رفتارهای اجتماعی ورزشکاران حرفه‌ای ایران بود. پژوهش با توجه به نحوة گردآوری داده‌ها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها در فاز کیفی، مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و باز با 23 نفر از ورزشکاران حرفه‌ای، مربیان ورزشی، مدیران ورزشی، روانشناسان و جامعه‌شناسان ورزشی بود که به صورت گلوله برفی انتخاب شده‌اند. داده‌ها در فاز کیفی، از طریق روش کدگذاری در سه مرحله باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها شامل 93 نشان در کدگذاری باز بود و در مرحله کدگذاری محوری عوامل موثر بر شکل‌دهی الگوی رفتارهای اجتماعی ورزشکاران حرفه‌ای ایران در قالب؛ مولفه سازمانی، مولفه اقتصادی، مولفه سیاسی، مولفه فرهنگی و اخلاقی، مولفه فنی، مولفه اجتماعی، مولفه قوانین و مولفه عوامل درونی طبقه‌بندی شده‌اند. در مرحله کدگذاری انتخابی به تدوین الگوی رفتارهای اجتماعی ورزشکاران حرفه‌ای ایران پرداخته شده است. ابزار پژوهش در فاز کمی تحقیق، پرسشنامه محقق-ساخته که برگرفته از نتایج کیفی پژوهش. نمونه‌گیری در فاز کمی؛ تصادفی، طبقه‌بندی شده و در فاز کمی تحقیق از معادلات ساختاری تحت نرم‌افزار Smart PLS 3.00به منظور ارزیابی الگوی رفتاری ورزشکاران حرفه‌ای ایران استفاده شده‌است. ب

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identification and modeling of social behavior shaping factors of professional athletes in Iran

نویسندگان [English]

  • MAHBOUBEH NAGHAVI 1
  • seyed emad hosseini 2
  • rahim ramazani 3
  • sara keshkar 4

1 Assistant Professor, physical education and sport sciences. Art University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of physical education and sport sciences. Shahid Behshti University, Tehran, Iran

3 professor, Faculty of physical education and sport sciences. Gilan University, Rasht, Iran

4 Associate Professor of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to develop a model of social behaviors in Iranian professional athletes. The research was based on a combination of exploratory and sequential exploration. Data collection tools were qualitative phase, semi-structured and open interviews with 23 professional athletes, athletic instructors, sports managers, psychologists and sports sociologists. In the qualitative research, statistical samples were selected using snowball method. Data were analyzed in qualitative phase by coding method in three stages: open, axial and selective. The findings included 93 tokens in open coding. In the central coding stage, the factors affecting the formation of the social behaviors pattern of professional athletes in Iran are categorized in the form of organizational component, economic component, political component, cultural component, ethical component, technical component, social component, component of rules and component of internal factors. In the selected coding stage, we have developed a model of social behaviors of professional athletes in Iran. The research tool was a researcher-made questionnaire based on the qualitative results of the research. Sampling in quantitative phase, randomized, classified. In the quantitative phase, structural equations under the Smart PLS 3.00 software were used to evaluate the behavior patterns of professional athletes in Iran. According to the results of the test, the coefficients (t-value) of all factor loads were significant at 99% confidence level and played a significant and positive role in shaping the behavior patterns of Iranian athlete's athletes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Athletes
  • Modeling
  • professional sport
  • Social behavior
  • Structural equation
1. Mohseni RA. An Analysis of Aggressive Behavior and Exercise Violence with Emphasis on Social Psychosocial Approach. Journal of Sociology. 2009; 1(3): 51 – 72. (In Persian)
2. Eichberg H. The global, the popular and the inter-popular: Olympic sport between market, state and civil society. Post-Olympism?: Questioning Sport in the 21st Century: Berg Publishers; 2004. p. 65- 80.
3.Foroghepor H, Sabonchi R, Paktenat Z. Cognitive and Psycho-Motion Development of
Ethical Behavior in the Championship Sports of the Country . Quarterly Journal of Sport
Sciences Research. 2011; (2): 85 – 91. (In Persian).
4.Balcikanli GS. The Turkish adaptation of the prosocial and antisocial behavior in sport scale (PABSS). Int J Humanit Soc Sci. 2013;3(18):271-6.
5. Shaji R. Approaches and theories in football sociology. Tehran: Shoraf Arin; 2014. (In Persian).
6.Kampf S. A study of division I men's college basketball official's perceptions of sportsmanship: State University of New York at Buffalo; 2006.
7.Rutten EA, Schuengel C, Dirks E, Stams GJJ, Biesta GJ, Hoeksma JB. Predictors of antisocial and prosocial behavior in an adolescent sports context. Social Development. 2011;20(2):294-315.
8.Hodge K, Lonsdale C. Prosocial and antisocial behavior in sport: The role of coaching style, autonomous vs. controlled motivation, and moral disengagement. Journal of sport and exercise psychology. 2011;33(4):527-47.
9.Kavussanu M, Stanger N. Moral behavior in sport. Current opinion in psychology. 2017;16:185-92.
10.Al-Yaaribi A, Kavussanu M, Ring C. Consequences of prosocial and antisocial behavior for the recipient. Psychology of Sport and Exercise. 2016;26:102-12.
11. Al-Yaaribi A, Kavussanu M. Consequences of prosocial and antisocial behaviors in adolescent male soccer players: The moderating role of motivational climate. Psychology of Sport and Exercise. 2018;37:91-9.
12. MirSafian H. Study of the knowledge of sports coaches about their legal duties towards
athletes. Research in sports education. 2017; 111- 134. (In Persian)
13. Keshkar S, Kareghar GH, Beneaze R. Role of Television Sports Programs in Transferring
Ethical Values and Patterns of Students in Islamabad West. Journal of Sport Management.
2015; 7(4): 601 – 619. (In Persian)
14. Afroze Ms, Mozafari AM, Aghai N, Safari M. Identify areas and factors affecting the social responsibility of Iranian soccer clubs. Two quarterly management and sports development. 2014; 9(2): 70 – 89. (In Persian).
15. MacCallum RC, Widaman KF, Preacher KJ, Hong S. Sample size in factor analysis: The role of model error. Multivariate Behavioral Research. 2001;36(4):611-37.