شناسایی و اولویت‏بندی عوامل مدیریتی و کیفیتی موثر بر برندسازی رویدادهای ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دکتری تخصصی مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین و اولویت‏بندی عوامل مدیریت و برنامه‏ریزی و کیفیتی موثر بر برندسازی رویدادهای ورزشی ایران بود. روش پژوهش ترکیبی و از نوع کمی‏−کیفی بود. در بخش کیفی، ابزار مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه‏ی AHP برای جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرارگرفت. جامعه‌ی تحقیق، نخبگان وخبرگان درزمینه‌ی مدیریت ورزشی، رویدادهای ورزشی و بازاریابی ورزشی بودند که با استفاده از دو روش نمونه‌گیری نظری و گلوله‌برفی تعداد 11 نفر انتخاب شدند. نتایج نشان داد، مؤلفه‏ها‏ی موثر عامل مدیریت و برنامه‏ریزی به ترتیب اهمیت شامل: طراحی مسترپلن ، منابع، و ارتباطات و شبکه‏سازی مدیر رویداد، و مؤلفه‏ها‏ی موثر عامل کیفیت رویداد نیز به ترتیب اهمیت شامل: مطبوعیت ادراک‌شده، فناوری اطلاعات و ارتباطات‌ ، ورود به مرحله‌ی صنعتی‌شدن‌ورزش، و کیفیت خدمات ادراک‌نشده‌(ناملموس)، می‏شود. سازمان‌های برگزارکننده و مدیران رویدادهای ورزشی می‏توانند با بکارگیری مولفه‏های مدیریتی و کیفیتی موثر در برندسازی از مزایای برند رویداد، مانند افزایش علاقه‌مندی حامیان مالی و رسانه‌ها، پیش‏فروش بلیت‏های رویداد و بسیاری دیگر بهره‌مند شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Identify and prioritize the factors affecting of quality and management on branding sports event in Iran.

نویسندگان [English]

  • Seyed Nasrollah Sajjadi 1
  • Mahmood Goodarzi 1
  • Nargess Fasihmardanloo 2

1 Professor of sport management, Faculty of Physical Education and Sport sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Ph.D. of sport management, Faculty of Physical Education and Sport sciences, Tehran University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was to identify and prioritize the factors quality ,management and planning which are Effective ,of branding sports event in Iran. Combination of research methods and quantitative - qualitative. In the qualitative interviews and quantitative AHP questionnaire was used to collect data. Research community were experts and elites of sports management, sports events and sports marketing who using theoretical and Snowball sampling, 11 individuals were selected. The results showed, Effective ingredients in order of importance to Management and planning included: Design Master Plan, resources, and communications and networking event manager and ,Effective ingredients in order of importance to the quality of the event included: Perceived amenities, ICT, Enter the stage of industrialization Sports, Not perceptions of service quality (intangible). Event Organisations and managers can utilize effective management and quality components are the benefits of branding event, such as an increase in interest and media sponsors, ticket sales are able to enjoy the event, and many others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Branding
  • event branding
  • event management
  • event marketing
  • event quality
1.        Alizadeh Golrizi A. "Factors affecting the loyalty of fans to the brand of popular clubs in the Iranian Professional Football League". Tehran: Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran; 2010(in persian).
2.             Fasihmardanloo N. "Determining the effective factors of Branding on Sports Events in Iran". Tehran: Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Tehran; 2013(in persian).
3.             Jalali Farahani MAG, Ebrahim  "Management of Events and Sports Camps". University of Tehran: University of Tehran; 2011(in persian).
4.             Takali H. "Modeling the Special Value of a Customer-Based Brand of the National Olympic Committee of the Islamic Republic of Iran". University of Tehran: Faculty of Physical Education, University of Tehran; 2012(in persian).
5.             Hassani Malairi A. "Determining the Factors Affecting Global Branding in Iranian Service Industries" [Master's Thesis]. Tehran: Industrial Engineering, University of Tehran; 2011(in persian).
6.             Sajjadi SN. "Sports Marketing Management with an Emphasis on Marketing Mixing". Tehran: Tehran, Pishgaman Tose'e Publications; 2013(in persian).
7.             Ali Ghasemi H. "Relationship between physical facilities of the stadium, satisfaction and audience attendance, case study of Azadi Stadium in Tehran" [M.Sc. Thesis,]. Tehran: Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Tarbiat Moallem University (Kharazmi); 2011(in persian).
8.             Rajabi Nooshabadi H. "Designing the Sports Marketing Model of the National Olympic Committee of the Islamic Republic of Iran" [PhD Thesis, Faculty of Physical Education, University of Tehran]2012(in persian).
9.             Memari j. Modeling and Analysis of Marketing mix of  The country's sports industry "(Decision-Making). Tehran: Faculty of Physical Education, University of Tehran; 2007 (in persian).
10.          Fallahi A. "Study and prioritization of factors affecting the presence of spectators of Iranian Premier League football matches with marketing approach" [M.Sc. Thesis, Faculty of Physical Education and Sports Sciences]: University of Tehran; 2008(in persian).
11.          Young Pyun  DHK, H .&  Won Lee , c. ” The influences of perceived brand quality and ethnocentrism on consumption patterns of a global sports brand: the case of Korean college students”  International Journal of Sports Marketing & Sponsorship. 2011:561-82.
12.          Robbins SPDS, David E "Fundamentals of Management". Tehran: Cultural Research Office 2011.
13.          Parent mE, line. Hanstad,dag vidar. "Brand creation in international recurring sports events"  Journal of sport management. 2012;review,15:145-59.
14.          Eskeru  l. "central factors in the branding process of recurring sporting event". Journal of sport management 2009; 2009 ,22,: 734-61. .
15.          Holt m. "global success in sport: the effective marketing and bramding of the UEFA champions league". Journal of sport management 2007; 2007(3):1-14.
16.          Williams ASP, P. M. & Walsh ,p. “Brand associations in the fitness segment of the sports industry in the United States: extending spectator sports branding conceptualisations and dimensions to participatory sports”.  International Journal of Sports Marketing & Sponsorship 2012;october 2012 147-63.
17.          Zohrabi F, SharifiMoghadam, M., Rooham, M., & Shahsavari, A. . "The role of different media kinds inattracting financial support for Iran’s athletic development". Journal of sport management. 2012;review,13:132-50.
دوره 12، شماره 1
فروردین 1399
صفحه 1-17
  • تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1393
  • تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1399
  • تاریخ پذیرش: 11 آبان 1393
  • تاریخ اولین انتشار: 01 فروردین 1399