تجربه، نیاز و نگرش مربیان فوتبال نسبت به رایانه

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه بابلسر، مازندران، ایران

3 دانشیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، سنجیدن میزان کاربری، احساس نیاز و نگرش نسبت به رایانه در بین مربیان فوتبال بود. جامعه آماری مربیان فوتبال شهر اصفهان بودند که نمونه گیری به صورت در دسترس هدفمند و از میان مربیان فوتبال با سواد در حد دیپلم و بالاتر شهر اصفهان صورت گرفت. با توجه به اهداف پژوهش، از ابزار پرسشنامه جهت گردآوری داده ها استفاده شد که تلفیقی از دو پرسشنامه استاندارد FAIT و TAC بود و برای 150 نفر از مربیان فوتبال ارسال و در نهایت تعداد 109 پرسشنامه تکمیل و بازگشت داده شد. اعتبار پرسشنامه با تکنیک تعیین همسانی درونی ( آلفای کرونباخ ) در بخش های نگرش، دسترسی، کاربری، نیاز به ترتیب برابر 0/94، 0/64، 0/72، و 0/78 بدست آمد. تحلیل توصیفی جهت توصیف وضعیت فعلی نیازهای مربیان و تحلیل استنباطی جهت تعیین میزان نگرش، دسترسی، کاربری و نیاز مربیان توسط آزمون t تک نمونه به کار رفت. نتایج با توجه به نمره میانگین هر بخش سنجیده شده است. تحلیل اطلاعات پرسشنامه نشان داد که در مجموع احساس مربیان نسبت به کامپیوتر مثبت، میزان دسترسی به کامپیوتر بیشتر ازحد متوسط، میزان کاربری کامپیوتر بسیار کم (ماهی یک بار) و احساس نیاز به کامپیوتر نسبتاً زیاد بود (p≤ 0.05).

کلیدواژه‌ها


1. Lees A. “Computers in sport”. Applied Ergonomics. 1985;16(1): 3-10.

 

2. Fraser B, Danielson RR. “Computers: The number one coaching tool of the 80's. Coaching Science Update”. Coaching Association of Canada, Oct 5, 2010; Pp: 35-38.

 

3. Chang C, Wu YP, Lin HW. “An Animation Assisted Training System for the Baseball Cover, Relay and Cutoff Play”. International Journal of Computer Science in Sport. 2012; 11(2): 41-50.

 

4. Baca A. “Computer science in sport, Research and Practice (Routledge Research in Sport and Exercise Science)”. London and New York, PDF e-book. 2014; P: 75.

 

5. Leser R, Uhlig J, Uhlig M. “Development of an application for learning and teaching soccer tactics”. International Journal of Computer Science in Sport. 2009; 8(2): 19-31.

 

6. Liebermann DG, Katz L, Sorrentino RM. “Experienced coaches’ attitudes towards science and technology”. International Journal of computer science in sport. 2006; 4(1): 21-28.

 

7. Perl J, Memmert D. "Net-based game analysis by means of the software tool SOCCER”. International Journal of Computer Science in Sport. 2011; 10(2): 77-84.

 

8. Davis FD. “Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology”. MIS quarterly. 1989; 13 (3): 319-340.

 

9. Delpy L, Bosetti HA. “Sport management and marketing via the World Wide Web”. Sport marketing quarterly. 1998; 7(1): 21-28.

 

10. Mohammadi S, Izadi B, Salehi N. “The Attitude of Iranian National Team Coaches Toward Applying Science and Information Technology to Sport”. Sport Management Journal. 2011; 15(8): 123-142. (In Persian).

 

11. O’Brien G J, Wilde WD. “Australian mangers’ perceptions, attitudes and use of information technology”. Information and software technology. 1996; 38(12): 783-789.

 

12. Kocak S. “Computer attitude and competencies in physical education and sport”. Journal of the international council for health, physical education, recreation, sport and dance (Reston, Va.). 2003; 39(1): 49-52.

 

13. Hagiwara H, Wolfson S. “Attitudes towards soccer coaches’ use of punishment in Japan and England: A cross-cultural study”. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 2013; 11(1): 57-69.

 

14. Pantano KJ. “Knowledge, Attitude, and Skill of High School Coaches with Regard to the Female Athlete Triad”. Journal of pediatric and adolescent gynecology. 2016; 29 (5): 401-514.

 

15. Delrue J, Vansteenkiste M, Mouratidis A, Gevaert K, Broek G. V, Haerens L. “A game-to-game investigation of the relation between need-supportive and need-thwarting coaching and moral behavior in soccer”. Psychology of Sport and Exercise. 2017; 31(1): 1–10.

 

16. Petherbridge DT. “A concerns-based approach to the adoption of web-based learning management systems”. 2007; Pp. 298-305.

 

17. Tinnerman LS. “University Faculty Expressions of Computer Self-Efficacy and Personal Attitudes Regarding the Viability of Distance Learning (Doctoral dissertation, Indiana University of Pennsylvania)”; 2007; p: 202.

 

18. Dabnichki P, Queen M, Baca A. “Computers in Sport”. Boston: WIT Press. 2008; p: 115.

 

19. Dabnichki P. “The future synergy of computer modelling and smart technologies in sport”. In Dagstuhl Seminar Proceedings. 2006: p: 819.