مطالعه ساختار عاملی پرسشنامه توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق تلویزیون

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه تهران

چکیده

هدف از این پژوهش، مطالعه ساختار عاملی پرسشنامه توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق تلویزیون بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه صاحب نظران مدیریت ورزشی کشور دارای سابقه فعالیت اجرایی یا پژوهشی در حوزه ورزش همگانی، مدیران و معاونین ارشد ورزش کشور و کلیه صاحب نظران و متخصصینی که در حوزه رسانه ورزشی و نیز ورزش همگانی فعالیت می‌کنند (230=N) تشکیل دادند. از آزمون‌های آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی درونی، آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونه گیری و از تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد که مقادیر KMO و کرویت بارتلت معنادار بوده که کفایت نمونه را برای آزمون تحلیل عاملی تأیید کرد. یافته‌های پژوهشی نشان دهنده پایایی (94/0=α) برای پرسشنامه مذکور بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، به غیر از سؤال های 17 و 45، تمامی سؤالات رابطه معنی‌داری با عامل خود داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. همچنین در خصوص روابط عامل‌ها با مفهوم "توسعه فرهنگ ورزش همگانی از طریق تلویزیون" نتایج نشان داد که تمامی عامل‌ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم فوق باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی پرسشنامه مورد مطالعه مورد تأیید قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها


  1. Javadi Pour M, Sami Niya M. Sport for All in Iran and Codification of Perspective and Programs Strategy. Applied Research of Sport Management. 2013;1(4):21-30. [In Persian]
  2. Kordi MR. Investigating the role of the press and media in Iranian sport. Tehran2007. [In Persian]
  3. Organization IRoIPE. Strategic document of the comprehensive system for the development of physical education and sport of the country, approved by the Ministerial Council on 9/6/82. 2003. p. 73. [In Persian]
  4. Zangi Abadi A, Tajik Z, Gholami Y. Spatial Analysis of Sport Furniture in Urban Parks and its Impact on Citizens' Satisfaction and Satisfaction (Case Study: Isfahan city). Quarterly Geography and Environmental Studies Department of Geography. 2009;1(2):15-34. [In Persian]
  5. Roshandel Arbatani T. Explaining the Position of Mass Media in Institutionalizing Public sport in the Country. Motion Publication. 2007;33:165-77. [In Persian]
  6. Zarifi M, Davoudi K. National Media and Development of Sport for All. Quarterly of Communication Research. 2012;19(1):119-34. [In Persian]
  7. Alshamli A, Al Anazi HM, Shawqi MA. Sport mass media influence on promoting sports in order to improve public health. Current Research Journal of Social Sciences. 2012;4(2):153-8.
  8. Sajjadi SN. An analysis of the role of mass media in the 20th century Olympic Games. Motion Publication. 1999;1(3):45. [In Persian]
  9. Honeybourne J, Michedl H, Hellen M. Physical Education and Sport. Stanly Thones. 2000.
  10. Khorrami Z. Identifying and Prioritizing the Components of Developing the Culture of Entrepreneurship through Television and its Deterrent Factors in the National Media of Iran: University of Tehran; 2011. [In Persian]
  11. Ghafori F, Rahman Seresht R, Kozeh Chiyan H, Ehsani M. The study and attitude of physical education specialists to the role of mass media (radio, television and publications) in the tendency of people to co-operate and championship sports. Motion Publication. 2003;16:57-78. [In Persian]
  12. Alhassan H, Kwakwa PA. Preference for television stations among inhabitants of Akropong Akuapem, Ghana. Online Journal of Communication and Media Technologies. 2013;3(1):195.
  13. Ghasemi H. The role of the media in the privatization of sport. Proceedings of the International Conference on the Privatization of Football; Tarbiat Modares University2008. p. 45-50. [In Persian]
  14. Ghasemi H, Mozaffari SAA, Amirtash AM. Sports Development via Television in Iran. Journal of Sport Sciences Research. 2007;17:131-48. [In Persian]
  15. Mahdaviyan Mashhadi M. Comparison of the status and desirability of the role of mass media in women's sports. First National Conference on Sport Management; Shomal University2008. p. 102. [In Persian]
  16. Aghajani N, Naderi Nejhad P. The Study of the role of Mass Media (Publications, Radio and Television) in the Promotion of Public Sport. Telecommunication Culture Quarterly. 2011;1(1):139-67. [In Persian]
  17. Arab Narmi B. Designing and Compiling a TV Role Model in the Development of the Main Components of Sport in the Country: University of Tehran; 2014. [In Persian]
  18. Miles A, Rapoport L, Wardle J, Afuape T, Duman M. Using the mass-media to target obesity: an analysis of the characteristics and reported behaviour change of participants in the BBC'sFighting Fat, Fighting Fit'campaign. Health Education Research. 2001;16(3):357-72.
  19. Bauman AE, Bellew B, Owen N, Vita P. Impact of an Australian mass media campaign targeting physical activity in 1998. American journal of preventive medicine. 2001;21(1):41-7.
  20. Horne J. Sport and the mass media in Japan. Sociology of Sport Journal. 2005;22(4):415-32.
  21. Dhonde B, Patil V. Role of mass media in progress of physical education in sports. Indian Streams Research Journal. 2012;2(8):1-3.
  22. Asgari B, Ghasemi H, Keshkar S. Study the contents of the 3 Sima Sports Programs. Quarterly of Communication Research. 2011;18(4):135-53. [In Persian]
  23. Hooman HA. Structural Equation Modeling Using Lisrel Software: Samt Publication; 2009. [In Persian]
  24. Ghasemi V. Modeling the Structural Equation in Social Research Using Amos Graphics. Publication of Sociologists. 2013;2:376. [In Persian]
  25. Terry PC, Lane AM, Fogarty GJ. Construct validity of the Profile of Mood States—Adolescents for use with adults. Psychology of sport and exercise. 2003;4(2):125-39.