ارایه مدلی از فرایند ایجاد هم هویتی هوادار-تیم در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه اصفهان

چکیده

ایجاد هم‌هویتی هوادار-تیم می‌تواند زمینه ساز توسعه برند تیم‌های ورزشی و تقویت پایگاه هواداری و اقتصادی تیم‌های ورزشی باشد. هدف از تحقیق حاضر ارایه مدلی از فرایند ایجاد هم‌هویتی هوادار-تیم در بین هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع پیمایشی و کاربردی بوده و داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد شده تمایز هویت، تشابه هویت و پرستیژ هویتِ باتاچاریا و سن (2003)، پرسش‌نامه جذابیت هویتِ آهرن و همکاران (2005)، و پرسش‌نامه هم‌هویتی هوادار-تیمِ میل و آشفورث (1992) گردآوری شدند. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل هواداران فوتبال در لیگ برتر ایران بوده که 344 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری تحقیق به طور تصادفی انتخاب شدند. روایی پرسش‌نامه با استفاده از نظرات متخصصان مدیریت ورزشی و مدیریت بازرگانی تایید و پایایی پرسش‌نامه بر اساس الفای کرونباخ برای کل پرسش‌نامه این تحقیق 86/0 ارزیابی گردید. جهت سنجش روائی و برازش مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 18 و PLS استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش از 4 مسیر علی موجود، تمامی مسیرها به استثنای مسیر تشابه هویت به جذابیت هویت در سطح معنی داری 05/0p< مورد تأیید قرار گرفتند.

کلیدواژه‌ها


  1. Jaberi A, Soltan Hosseini M, Nederian M, khazaei pool      J. Providing a model for developing football teams’ brand loyalty of pro      league in IRAN by applying SEM. Journal of Sport Management, 2014;      6(3): 475-492.      [In Persian]
  1. Wann DL, & Branscombe NR. Sports fans: Measuring degree of identification with their team. International Journal of Sport Psychology. 1993; 24: 1-17.
  2. Mael F, Ashforth BE. Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of organizational Behavior. 1992 Mar;13(2):103-23.
  3. Sutton WA, McDonald MA, Milne GR, Cimperman J. Creating and fostering fan identification in professional sports. Sport Marketing Quarterly. 1997 Mar;6:15-22.
  4. Laverie DA, Arnett DB. Factors affecting fan attendance: The influence of identity salience and satisfaction. Journal of leisure Research. 2000 Jun 1;32(2):225-46.
  5. Kwon HH, Armstrong KL. Factors influencing impulse buying of sport team licensed merchandise. Sport Marketing Quarterly. 2002 Sep 1;11(3).
  6. Jaberi A, Soltanhoseini M, Naderian jahromi M, khazaei pool j. Comparing the motivations of fan-team identification among the fans of established sport teams and new sport teams (Case study of Sepahan and Gitipasanad fans). 12th International Sport Sciences Congress, Denizli / Turkey. 2012: 1317.
  7. Fournier S. Consumers and their brands: Developing relationship theory in consumer research. Journal of consumer research. 1998 Mar 1;24(4):343-73.
  8. Bhattacharya CB, Sen S. Consumer–company identification: A framework for understanding consumers’ relationships with companies. Journal of marketing. 2003 Apr;67(2):76-88.
  9. Puddifoot JE. Psychological reaction to perceived erasure of community boundaries. The Journal of social psychology. 1997 Jun 1;137(3):343-55.
  10. Stets JE, Burke PJ. Identity theory and social identity theory. Social psychology quarterly. 2000 Sep 1:224-37.
  11. Fink JS, Trail GT, Anderson DF. An examination of team identification: which motives are most salient to its existence?. International Sports Journal. 2002 Jul 1;6(2):195.
  12. Ashforth BE, Mael F. Social identity theory and the organization. Academy of management review. 1989 Jan 1;14(1):20-39.
  13. Wann DL, Waddill PJ, Polk J, Weaver S. The team identification–social psychological health model: Sport fans gaining connections to others via sport team identification. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice. 2011 Mar;15(1):75.
  14. Tajfel H, Turner JC, Austin WG, Worchel S. An integrative theory of intergroup conflict. Organizational identity: A reader. 1979:56-65.
  15. Gwinner KP, Eaton J. Building brand image through event sponsorship: The role of image transfer. Journal of advertising. 1999 Dec 1;28(4):47-57.
  16. Fisher RJ. Group-derived consumption: the role of similarity and attractiveness in identification with a favorite sports team. Advances in Consumer Research. 1998; 25(1): 283-8.
  17. Carison BD, Donavan DT. Concerning the effect of athlete endorsements on brand and team-related intentions. Sport Marketing Quarterly. 2008 Sep 1;17(3).
  18. Tajfel H, Turner JC. The social identity theory of intergroup behavior'In: Worchel. Psychology of Intergroup Relations, 2nd edn, Nelson-Hall, Chicago. 1985.
  19. . Ahearne M, Bhattacharya CB, Gruen T. Antecedents and consequences of customer-company identification: Expanding the role of relationship marketing. Journal of applied psychology. 2005 May;90(3):574.
  20. Brewer MB. The social self: On being the same and different at the same time. Personality and social psychology bulletin. 1991 Oct;17(5):475-82.
  21. Cucka M. Establishing Your" Smart" Equity. Consulting to Management. 2005 Jun 1;16(2):21.
  22. Osborne RL, Cowen SS. High-performance companies: the distinguishing profile. Management Decision. 2002 Apr 1;40(3):227-31.
  23. Bergami M, Bagozzi RP. Self‐categorization, affective commitment and group self‐esteem as distinct aspects of social identity in the organization. British Journal of Social Psychology. 2000 Dec;39(4):555-77.
  24. Arnett DB, German SD, Hunt SD. The identity salience model of relationship marketing success: The case of nonprofit marketing. Journal of marketing. 2003 Apr;67(2):89-105.
  25. Pratt MG. Central questions in organizational identification. Identity in organizations. 1998 Jul 21:171-207.
  26. Bhattacharya CB, Rao H, Glynn MA. Understanding the bond of identification: An investigation of its correlates among art museum members. Journal of marketing. 1995 Oct;59(4):46-57.
  27. Dutton J, Dukerich J, Harquail CV. Organizational images and membership commitment. Administrative science quarterly. 1994;39(2):239-63.
  28. Currás-Pérez R, Bigné-Alcañiz E, Alvarado-Herrera A. The role of self-definitional principles in consumer identification with a socially responsible company. Journal of business ethics. 2009 Nov 1;89(4):547.
  29. Tajfel H, Turner JC, Austin WG, Worchel S. An integrative theory of intergroup conflict. Organizational identity: A reader. 1979:56-65.
  30. Schwalbe ML, Mason-Schrock D. Identity work as group process. Advances in group processes. 1996;13(113):47.