بررسی میزان توجه به ورزش و آموزش المپیک در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت ‌بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

4 کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

چکیده
هدف از این تحقیق تحلیل محتوایی کتب درسی دوره ابتدایی به منظور بررسی میزان توجه به ورزش و آموزش المپیک در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتب درسی ابتدایی به تعداد 36 کتاب در 5 پایه تحصیلی با مجموع 4328 صفحه بود.این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که از روش تحلیل محتوی استفاده شد. این کتب صفحه به صفحه و واژه به واژه مورد بررسی قرار گرفتند و متغیرهای تعیین شده در چک لیست محقق ساخته ثبت گردید. در این مطالعه از نرم افزار excel برای رسم نمودارها استفاده شد. بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج به این صورت بود که در تمام پایه ها به ورزش پرداخته اند اما نه به صورت پیوسته و هدفدار و در پایه چهارم بیشترین اشاره به ورزش صورت گرفته بود. اما در مورد آموزش المپیک، در پایه های اول ، دوم ، سوم و پنجم هیچ توجهی به المپیک و آموزش فلسفه آن نشده است و تنها در پایه چهارم به المپیک و اصول آن به صورت تصویری یا نوشتاری اشاراتی شده است. در بین تمام کتب،کتاب فارسی بیشترین اشارات به ورزش و المپیک را دارد.

کلیدواژه‌ها


  1. Ahmadi P. Integrated Curriculum and its Situation in the Elementary Curriculum of Iran. TLR. 2004; 1 (3) :3-12 [In Persian]
  2. Tojari F, Babayi N. A Comparative Study of Olympic Education in Schools in Selected Countries. The second international Seminar of Olympic and Paralympic education. the National Olympic and Paralympic Academy; 2008 [In Persian]
  3. Hoseini A . Olympic Education plan For schools. The second international Seminar of Olympic and Paralympic education. the National Olympic and Paralympic Academy; 2008 [In Persian]
  4. Hamidi M, Khosromaneh R. Designing Execution pattern of Olympic Education in Schools. The second international Seminar of Olympic and Paralympic education. the National Olympic and Paralympic Academy; 2008 [In Persian]
  5. Khabiri M, Rahmani Nia F, Pourya M. The Survey amount of acquaintance of Physical Education Experts with the Historical and Social Aspects of the Olympic Games. Journal of Olympic. 2001; 9(1-2): 3-14 [In Persian]
  6. Rahmani Nia F. Iranian Students and Olympic Movement. Journal of Harkat. 1999; 1(1): 97-106 [In Persian]
  7. Razavi A, NazarAli P, Khabiri M, Shojaee M.The Analysis of Editors’ Attitudes towards Physical Activities in Farsi Textbooks of the First, Second and Third Grades of Primary Schools. Journal of Harkat. 2009; 38(0): 197-219 [In Persian]
  8. Razavi A, Yasami M T. Investigating the amount of attention to physical education and exercise in all elementary textbooks of Iran. Research project, Shahid Bahonar University of Kerman; 1995 [In Persian]
  9. Khalkhali M. The desirable features of the textbook and its evaluation and evaluation principles. Journal of Namad. 1980; 17: 41-38 [In Persian]
  10. Sajadi N. An analysis of the role of mass media in the 20th century Olympic Games. Journal of Harkat. 1999; 3(3): 39-56 [In Persian]
  11. Taheri Lotfi M. Studying the status of children and adolescents books between 1357 to 1371 [MSc]. Faculty of Educational Sciences: University of Tehran; 1999 [In Persian]
  12. Ghafuri F, Mirzayi B, Honari H, Honarvar A. The study of the impact of Olympic education on the attitudes of students in the country universities. Journal of Olampic. 2008; 16(1): 71-77 [In Persian]
  13. Gheibizadeh A. The study of the subject orientations of children and adolescents' information books from 1380 to 1384 years. Journal of Library and Information Science. 2007; 10(3): 167-180 [In Persian]
  14. Ghasemi, Hamid. Effective promotion of Olympism education in school. The second international Seminar of Olympic and Paralympic education. the National Olympic and Paralympic Academy; 2008 [In Persian]
  15. Hermann A. Olympic Pedagogy . Translation by Mandana Ajudan Gorgani & Gholam Raza sarzadeh, Journal of Growth of Physical Education. 2009; 10(1): 37-41
  16. Anderson P A, Hamilton M.Gender Role Stereotyping Of Parents in Childrens Picture Books. Journal of sex roles. 2005; 52(3,4):145-151
  17. Binder D L. Teaching Olympism in schools: Olympic Education as a focus on values education: university lectures on the Olympics [on line article]. Bellaterra: Centre d’Estudis Olímpics (UAB). International Chair in Olympism (IOC-UAB) [Date consulted: dd/mm/yy]; 2010
  18. Hai R. China and the Olympic Movement. In James Riordan and Robin Jones, eds, sport and physical Education in China. NY: E and Spon. Taylor & Francis e-Library; 2002. P. 202-214
  19. Lapocque L, Gravelle F, Karlis G. volunteerism and serios leisure: The case of the Francophon Games.10th Canadian congress on leisure research. Edmonton: Alberta; 2002. P. 85-87
  20. Nissiotis N. The role of NOCs in the dissemination of the Olympic principles. Olympic Reviw. 2005; 13(3): 147_148
  21. Parry J. olympic education in practice. Proceedhng of the 3rd national congress on olympism and sport culture, university of Ulusal ,Bursa, TurkeyT: May Keynote Paper; 2003. P.74-164
  22. Politis K. Olympic Education Programme: A Pioneer Educational Programme. International Olympic Academy: Report on the IOA's special sessions and seminars. Ancient Olympia; 2002
  23. Petrie K. Olympic/ism Education: Does it have a place in Physical Education? Diagoras: International Academic Journal on Olympic Studies; 2017. 1, 153-168. Retrieved from http://diagorasjournal.com/index.php/diagoras/article/view/12
  24. Sukys S, Majauskiene D, Dumciene A. (2017). The effects of a three-year integrated Olympic education programme on adolescents’ prosocial behaviours. European Journal of Sport Science. 2017; 17(3): 335-342
  25. Binder D L.(). Be a Champion in Life!!: A Book of Activities for Young People Based on the Joy of Participation and on the Important Messages of the Olympic Idea. An International Teacher's Resource Book for Schools. Translated by Abolghsem Dabaghian, Madreseh Publications,Tehran; 2017. [In Persian]