نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

3 دانشجوی دکتری رشتۀ مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

 
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل تأثیر مسئولیت­پذیری اجتماعی مجموعه­های ورزشی خصوصی شهر کرمانشاه بر رفتار و نگرش مشتریان است. روش تحقیق همبستگی و از نوع پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان یازده مجموعۀ ورزشی بزرگ شهر کرمانشاه بود، که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 340 نفر به‌دست آمد. برای جمع­آوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ محقق‌ساختۀ مسئولیت­پذیری اجتماعی بر مبنای پرسشنامۀ کارول (1991) و پرسشنامۀ رفتار و نگرش مشتری استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده­ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد بین مسئولیت­پذیری اجتماعی با مؤلفه‏های رفتار  و نگرش مشتریان رابطۀ معنادار وجود دارد. خروجی­های نرم‌افزارAMOS  نشان‌دهندۀ مناسب بودن مدل ساختاری بود. با توجه به نتایج تحقیق به‌نظر می­رسد که مسئولیت­پذیری اجتماعی یکی از مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهندۀ رفتار و نگرش مشتریان مجموعه­های ورزشی خصوصی است. به مدیران مجموعه­های ورزشی خصوصی پیشنهاد می­شود همواره مسئولیت­های اجتماعی خود را مدنظر قرار دهند و با استفاده از این فرصت و شناخت نیازهای جامعه و مشتریان و در نهایت تلاش در جهت برآورده کردن این نیازها مزیت رقابتی خود را حفظ کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Modeling the Effect of Social Responsibility of Private Sport Complexes on Customers’ Behavior and Attitudes in Kermanshah City

نویسندگان [English]

  • yazdan sobhani 1
  • sardar mohamadi 2
  • saeid hatami 3

1 PhD Candidate, Sport Management ,Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Associated professor, Faculty of physical education and sport sciences. kurdistan University, sanandaj, Iran

3 PhD Candidate, Sport Management ,kharazmi University, Tehran, Iran

چکیده [English]

 
This paper aimed at modeling the effect of social responsibility of private sport complexes in Kermanshah city on customers’ behavior and attitudes. The research method was correlation and survey. The statistical population consisted of the customers of 11 large sport complexes in Kermanshah city. The sample consisted of 340 customers using Morgan Table. Two researcher-made questionnaires: social responsibility based on Carol (1991) questionnaire and customer behavior and attitude were used to collect data. The data were analyzed by Pearson correlation coefficient and structural equation modeling .The results showed a significant relationship between social responsibility and all aspects of customers’ behavior and attitudes. The output of AMOS software showed that structural model was fit. According to these results, it seems that social responsibility is one of the most important components of customers’ behaviors and attitudes in private sport complexes. The managers of private sport complexes are recommended to always consider their social responsibility and to preserve their competitive advantage through using this opportunity and recognizing the needs of the community and customers and ultimately attempting to meet those needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attitude
  • Behavior
  • customer
  • responsibility
  • sport complexes
  1. چاوش باشی، فرزانه (1389). «مسئولیت اجتماعی و نقش آن در ارتقای بهره‌وری و مزیت رقابتی شرکت‌ها»، تحقیق­نامۀ مرکز تحقیقات راهبردی،  مسئولیت اجتماعی سازمان ش 4، ص 95-71.
  2. خلیلی، سمیه؛ نورایی، طهمورث؛ شریفیان، اسماعیل (1393). «تأثیرمسئولیت­پذیریاجتماعیشرکت­های تولیدیورزشیبروفاداریعواملتوزیع»، پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال سوم، ش 2، ص 114-101.
  3. شریفیان، اسماعیل؛ خلیلی، سمیه (1394). «مقایسۀمؤلفه­هایمسئولیت‌پذیریاجتماعی شرکت­هایورزشیازدیدگاهدانشجویانتربیتبدنی»، پژوهش‌نامۀ مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، ش 22، ص 48-39.
  4. موجودی، امین؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی؛ قاسمی، پریا (1393). «بررسیتأثیرمسئولیت­پذیریاجتماعیسازمانبهوفاداریمشتریان»، نشریۀ مدیریت بازاریابی، ش 22،  ص119-100.

 

  1. Alam, Naznin., Rubel, Ahsan Kabir. (2014). "Impacts of Corporate Social Responsibility on Customer Satisfaction in Telecom Industry of Bangladesh", ABC Journal of Advanced Research, Volume 3, No 238-26 pp ,
  2. Alexander, A., Francis, A., Kyire, L. A., & Mohammed, H. (2014). "The effect of corporate social responsibility on brand building". International Journal of Marketing Studies, 6(3), 126-113.
  3. Basu, K. and Mueller, M. (2012). "CSR Innovation and Corporate Reputation: a Cross-cultural Perspective", oxford university centre for corporate reputation. 66-92.       
  4. Bentler, P. M., Chou, C. P. (1987). "Practical issues in structural modeling". Sociological Methods & Research, (16)1. 78-117.
  5. Boonpattarakan, A. (2012). "An experimental design to test the main and interaction effects of CSR involvement,brand naming and pricing on purchase intentions in Thailand". International Journal of Business and Management, 7(16), 62-79.
  6. Carlson, J. & O’Cass, A. (2010). "Exploring the relationships between e-service quality, satisfaction,attitudes and behaviours in content-driven e-service web sites", Journal of Services Marketing, 24 (2),pp. 112–127.
  7. Carroll, A. B. (1991). "The Pyramid of Corporate Social Responsibility Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders". Business Horizons. 34(4). PP 39-48.
  8. ,Chernev A,. B,lairS.(2015) "Doing Well by Doing Good: The Benevolent Halo of Corporate Social Responsibility", Journal of consumer research, Vol. 41, pp. 75-86
  9. Font, X., Walmsley, A., Cogotti, S., McCombes, L. & Häusler, N. (2012)."Corporate social responsibility: The disclosure-performance gap". Tourism Management, 33 (6), pp. 1544-1553.
  10. (2015) .anti. hakala"Using sport for corporate social responsibility (CSR) in Finland". Social Sciences of Sport. Master’s thesis, 68 pages.
  11. Hanna, S. K. (2008). "Corporate Social Responsibility Of Retail Companies: Is It Relevant For Consumers’ Purchasing Behavior?. Institute For Commerce & International Marketing", Saarland University.33-85
  12. Hong K. W.,Oh H. J. , and H. C. Kim, (2013). "The influence of multidimensional aspects of service quality, communication on customer satisfaction and customer behavior - focused on the Airline Service," Korean Business Education Review, vol. 28, no. 3, pp. 273-295.
  13. Imran Ali, Kashif Ur Rehman, Ayse Kucuk Yilmaz, Sajid Nazir and Jawaria Fatima Ali (2010) "Effects of Corporate Social Responsibility on Consumer Retention in cellular industry of Pakistan", African Journal of Business Management,Vol. 4(4), pp. 475-485
  14. Kleinmann, Christie M..(2015)  "Teacher’s Guide to Corporate Social Responsibility in Sport Public Relations".  Page Center for Ethics and Integrity in Public Communication. Lee University. 115 pages
  15. Lii, Y. S., & Lee, M. (2011). "Doing Right Leads To Doing Well: When The Type Of CSR And Reputation Interact To Affect Consumer Evaluations Of The Firm". Journal Of Business Ethics, 1-13.
  16. Mejri, M., & De Wolf, D. (2012). "Analysis of retailers' communication approaches in sustainability and social responsibility reports". International Journal of Marketing Studies, 4(2), 30-44.
  17. MellatParast, M. & Adams, S. G. (2012). "Corporate social responsibility, benchmarking, and organizational performance in the petroleum industry: A quality management perspective".International Journal of Production Economics, 139 (2), pp. 447–458.
  18. Nehme, A.; Charbel, e. kh. ; Aline, T.(2013). "The CSR’s influence on customer behavior in the Lebanese banking sector". International Strategic Management Review.4. 1-17
  19. Rahizah, A; Waheed, F; Kasmah, J, T. ( 2011). "The Importance of Corporate Social Responsibility on Consumer Behaviour inMalaysia". Asian Academy of Management Journal. 16(1). PP 119–139
  20. Taheri, Reza ,. Bavarsad, Belghis.(2015). "The Effect of Companies Social Responsibility on Customer loyalty According to the role of Trust, Customer Identification and Satisfaction Among Customer of Boushehr Mellat Bank". Gazi Univertesi Gazi Egitim Fakultesi Dergisi, Vol.04, No.06, pp. 1-12.
  21. Walker, M., & Parent, M. M. (2010). "Toward An Integrated Framework Of Corporate Social Responsibility". Responsiveness, And Citizenship In Sport. Sport   Management Review, 13(3), pp 198-213.
  22. WangWen-Hsuan &Wu Shwu-Ing  .(2014) "Impact of CSR Perception on Brand Image, Brand Attitude and Buying Willingness: A Study of a Global Café". International Journal of Marketing Studies; Vol. 6, No. 6; pp. 43-56.
  23. Wilkie,William(1994),Consumer Behavior ,3th Ed ,John,wiley&sons.Inc (1994) pp.14-19
  24. Wu, Shwu-Ing  ., Lin, Hsin-Feng.(2014). "The Correlation of CSR and Consumer Behavior:A Study of Convenience Store." International Journal of Marketing Studies; Vol. 6, No. 6; pp. 66-80.
  25. Wu Shwu-Ing(2003), The relationship between consumer characteristics andattitude toward online shopping”, journal Marketing Intelligence& Planning,Vol.21, No.1,pp 37-44
  26. zarnievskiC Sławomir.(2014)  "Corporate Social Responsibility as Value for the Customer." International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, Vol. 4, No.4, pp. 136–142.