نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

4 کارشناسی‌ارشد آمار، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

 
هدف از این تحقیق، رتبه‌بندی تیم‌های لیگ برتر بسکتبال ایران براساسp4 (محصول، مکان، ترویج و قیمت) با استفاده از روش پرومیتی بود. این پژوهش از نوع توصیفی بود و از طریق پرسشنامۀ 36 سؤالی آمیخته بازاریابی اجرا شد که ده نفر از استادان دانشگاه روایی آن را تأیید کردند و ضریب پایایی آن 87/0 تعیین شد. جامعۀ آماری برابر نمونه به تعداد 72 نفر بود. برای وزن‌دهی شاخص‌های مربوط به هر عنصر از روش آنتروپی و برای رتبه‌بندی باشگاه‌های لیگ برتر بسکتبال براساس p4، از روش پرومیتی2 استفاده شد. نتایج حاصل از وزن‌دهی عناصر چهارگانه در لیگ برتر بسکتبال، حاکی از این بود که عنصر ترویج بیشترین، و عنصر قیمت کمترین اهمیت را از دیدگاه آزمودنی‌ها به خود اختصاص دادند. از لحاظ p4، با استفاده از روش پرومیتی2، مشخص شد که باشگاه دانشگاه آزاد با میزان مطلوبیت 72268/5 رتبۀ اول و باشگاه سامان تهران با میزان مطلوبیت 13001/ 8- رتبۀ آخر را در بین دوازده تیم حاضر در لیگ برتر بسکتبال به خود اختصاص داده‌اند؛ به‌عبارت دیگر، باشگاه دانشگاه آزاد از نظر چهار عنصر آمیختۀ بازاریابی در مجموع وضعیت بهتری نسبت به باشگاه‌های دیگر دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Ranking of Iran Basketball Premier League Teams according to ‘4P’ by Promethee Method

نویسندگان [English]

  • Bayan Fatehi 1
  • seyed Nasrolah Sajadi 2
  • Mehrzad Hamidi 3
  • Babak Zendehdel Nobari 4

1 MSc. in Sport Management, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Sport Planning and Management Department, University of Tehran, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Sport Planning and Management Department, University of Tehran, Tehran, Iran

4 MSc. in Statistics, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

 
The aim of the present study was to rank the Iran basketball premier league teams by Promethee method, according to 4p: product, place, promotion, and price. This study was descriptive, and used a 36-item marketing mix questionnaire. The validity of this questionnaire was confirmed by 10 university professors, and its reliability was obtained by Cronbach’s alpha ( =0.87). Statistical population was equal to the statistical sample (N=n=72). Entropic method was used to weigh indexes relating to each factor, and Promethee 2 method was applied to rank basketball premier league clubs based on 4p. The results of weighing factors in basketball premier league indicated that ‘promotion’ factor was the most significant, and ‘price’ factor was the least one from subjects' viewpoints. According to Promethee 2 method and based on 4p, it was determined that Azad University club acquired the first rank (5.72268), and Tehran Saman club was placed at the end of this ranking (-8.13001) among 12 teams present at basketball premier league. In other words, Azad University club had the best situation of all other clubs according to four marketing mix factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • PROMETHEE
  • basketball
  • Marketing Mix
  • Marketing
1. اتقیا، ناهید (1380). "تعامل بازاریابی و مدیریت ورزشی"، فصلنامۀ پژوهش در علوم ورزشی، پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سال اول، ش 1.
2. احسانی، محمد (1383). "الگوهای جدید بازاریابی در ورزش"، خلاصه مقالات اولین سمینار ملی بازاریابی و مدیریت ورزش شیراز.
3. اصغری‌زاده، عزت‌الله؛ نصراللهی، مهدی (1384). "رتبه‌بندی شرکت‌ها براساس معیار مدل سرآمدی- روش ’‘PROMETHEE، ارائه‌شده به مجلۀ علمی پژوهشی دانشور رفتار.
4. اصغری‌زاده، عزت‌الله؛ نصراللهی، مهدی (1385). "مقایسۀ وزن‌دهی آنتروپی و فازی در به‌کارگیری PROMETHEE برای تعیین قطعه‌سازان برتر سایپا"، ارائه‌شده در چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت.
5. الهی، علیرضا (1387)، "موانع و راهکارهای توسعۀ اقتصادی صنعت فوتبال جمهوری اسلامی ایران"، رسالۀ دکتری، دانشگاه تهران.
6. بلوریان تهرانی، محمد (1376). "بازاریابی و مدیریت بازار"، مؤسسۀ مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.
7. تعقل، مریم (1383). "بسکتبال در خدمت تجارت"، خلاصه مقالات اولین سمینار ملی بازاریابی و مدیریت ورزش.
8. جمشیدیان، لیلا (1385). "وضعیت و روش بازاریابی ورزشی در ایران و چند کشور منتخب و ارائۀ الگوی کاربردی"، پایان‌نامۀ دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات.
9. حسینی، عماد (1386). "طراحی الگوی بهینه بازاریابی ورزشی لیگ برتر فوتبال جمهوری اسلامی ایران"، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
10. روستا، احمد (1383)."در رابطه با  نقش بازاریابی در تحول ورزش ایران"، خلاصه مقالات اولین سمینار ملی بازاریابی و مدیریت ورزش شیراز.
11. روستا، احمد؛ ونوس، داور؛ ابراهیمی، عبدالحمید (1388). "مدیریت بازاریابی"، انتشارات سمت، چ سیزدهم، تهران.
12. عسگریان، فریبا (1383). "بررسی وضعیت اقتصادی صنعت ورزش ایران در سال‌های 1377 و 1380 (با تکیه بر تخمین GDSP )"، رسالۀ دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران.
13. قاسمی، حمید(1383). "بازاریابی در اسکواش"، خلاصه مقالات اولین سمینار بازاریابی و ورزش، شیراز.
14. کاتلر، فیلیپ(1382). "مدیریت بازاریابی؛ تجزیه‌وتحلیل، برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل"، ترجمۀ بهمن فروزنده، چ اول، انتشارات آتروپات.
15. کاتلر، فیلیپ (1387). "مبانی مدیریت بازاریابی"، ترجمۀ علی پارساییان،انتشارات ترمه، چ دوم، تهران.
16.- کاتلر، فیلیپ. آرمسترانگ، گری (1385). "اصول بازاریابی"، ترجمۀ بهمن فروزنده، چ ششم، انتشارات نشر آموخته، تهران.
17. محرم‌زاده، مهرداد (1385). "مدیریت بازاریابی ورزشی"، انتشارات جهاد دانشگاهی ارومیه، چ اول.
18. محمد کاظمی، رضا (1386). "بررسی و توصیف عناصر آمیختۀ بازاریابی در صنعت فوتبال کشورمان و مقایسۀ آن با لیگ‌های معتبر قاره (ژاپن و کره جنوبی)"، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
19. معادی، محسن (1387)، "مقایسۀ آمیختۀ بازاریابی در لیگ برتر والیبال کشور از دیدگاه مدیران و کارشناسان"، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شمال.
20. معماری، ژاله (1386). "تحلیل و مدلسازی صنعت ورزش کشور (با رویکرد تصمیم‌محور)"، رسالۀ دکتری- دانشگاه تهران.
21. هنری، حبیب (1384). "بنیادهای بازاریابی در ورزش زنان"، پنجمین کنگرۀ بین‌المللی علمی-ورزشی به‌سوی آینده (مجموعه مقالات)، تهران.
22. یوسفی، بهرام؛ طاهری، حمیدرضا؛ شجاعی، وحید (1386). "بررسی وضعیت بازاریابی ورزشی از طریق اینترنت در ایران با تأکید بر عناصر P4"، پژوهش در علوم ورزشی، ش پانزدهم.
 
23- Bennett, G., Henson, R., & Zhang, J. (2003). Generation Y perceptions of the action sports industry segment.Journal of Sport Management, 17 (2), 95-115.
24-Cynthia Marie A. Flores, B.A.(2004). intransition: marketingstrategiesforthenationalbasketball associationinachangingmegamediaworld, A Thesis submitted to the Faculty of the Graduate School of Arts and Sciences of Georgetown University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts in Communication, Culture and Technology. Washington, DC April 16, 2004.
25-Gladden, J.M., Milne, G.R., & Sutton, W.A. (1998).A conceptual framework for assessing brand equity in Division I college athletics.Journal of Sport Management, 12, 1-19.
26-Hans M. Westerbeek, David Shilbury, (1999). Increasing the Focus on “Place” in the Marketing Mix for Facility Dependent Sport Services, Sport Management Review. 2(1), 1–23
27- Hernandez R.A. (2002). Managing Sports Organizations. Human Kinetics: USA.
28- Kast, Martin(2001), Professional Team Sports Marketing:A comparative view on UK and US marketing approaches - exemplified by the FA Carling Premierleague Football and the National Basketball Association, B.Sc. Dissertation,University of Manchester, Institute for Science and Technology, Manchester School of Management..
29-Keller KL. (1993) Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity.Journal of Marketing57(1): 1-22.
30-Mark A. McDonald, Daniel Rascher (2000). Does Bat Day Make Cents? The Effect of Promotions on the Demand for Major League Baseball .Journal of Sport Manemgment. 14, 8-27.
31-Mahony, D. F.; Pitts, B. G. (1998) Research outlets in sport marketing: the need for increased specialization. Journal of Sport Management [JSM], 12(4), 259 - 272.
32-Milne, George R. and Mark A. McDonald (1999), Sport Marketing: Managing the Exchange Process, Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers.
33- Morgan,M.(1996) Marketing Channels in Professional Sport, in Proceedings of the International Sports Management Conference, Montpelier, France, September (European Association for Spor t Management).
34-Mullin, B. J., Hardy, S., & Sutton, W. A. (2000). Sport Marketing (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.
35- Pitts, B.G., Fielding, L.W., & Miller, L.K. (1994). Industry segmentation theory and the sport industry: Developing a sport industry segment model. Sport Marketing Quarterly,3, 15–24.
36-Pitts, B. G., & Stotlar, D. K. (1996). Fundamentals of sport marketing.Morgantown, WW: Fitness Information Technology, Inc.
37-Ross, S. D., James, J. D., & Vargas, P. (2006). Developement of a scale to measure team brand associations in professional sport. Journal of Sport Management, 20, 260-279.
38- Shank, M. D. (1999). Sports Marketing – A Strategic Perspective. New Jersey:Prentice Hall.
39- Shank, M. D.,( 2001).Sports marketing: A strategic perspective, Prentice Hall: Upper Saddle River, New Jersey, Chapter 5.
40-Shaw, S., & Amis, J. (2001). Image and investment: Sponsorship and women’s sport. Journal of Sport Management, 15, 219-246.                                                                   
41- Wakefield K.,& Sloan, H. (1995). The effects of team loayalty and selected stadium factors on spectator attendeance.Journal of Sport Management, 9,103-117.
42-Wilson, Glenn A. (1997). Does Sport Sponsorship Have A Direct Effect on Product Sales?,The Cyber-journal of Sport Marketing, 1 (4), pp. 1-8, http://www.cjsm.com/vol1/wilson.htm, retrieved May 18, 2007.