نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 استادیار دانشگاه مازندران، استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش، مطالعۀ مدل تأثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر وفاداری به نام تجاری بود. جامعۀ آماری این تحقیق کلیۀ مشتریان محصولات ورزشی استان سمنان بودند، که از بین آنها ۳۹۱ نفر بهعنوان نمونه مطالعه شدند. برای گردآوری دادهها پس از تعیین روایی و پایایی، از پرسشنامۀ ویژگیهای جمعیتشناختی و پرسشنامۀ بازاریابی رسانههای اجتماعی (مهرابی و همکاران، ۲۰۱۴) استفاده شد. نتایج آزمون مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عوامل مبارزات تبلیغاتی، مطالب مرتبط، بهروزرسانی مطالب، مطالب محبوب در میان دوستانو برنامههای کاربردی بهطور مستقیم بر بازاریابی رسانههای اجتماعی تأثیر داشت. همچنین در قسمت اثر کل مشخص شد که بازاریابی رسانههای اجتماعی بر وفاداری به نام تجاری تأثیر (۸۶/۰=β) مستقیم و مثبت داشت. ضریب تعیین متغیر درونزا نشان داد که ۷۳ درصد از واریانس متغیر وفاداری به نام تجاری توسط متغیرهای برونزا قابل تبیین است. در نهایت، کلیۀ شاخصهای برازش مدل نیز نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Effect of Social Media Marketing on Brand Loyalty
نویسندگان [English]
- elaheh hosseini 1
- Masume Kalate seyfari 2
1 University Of Mazandaran, PhD student in Sport Management
2
چکیده [English]
The aim of this study was to identify a model of the effect of social media marketing on brand loyalty. The population consisted of all customers of sport products in Semnan province and 391 subjects were studied as the sample. The demographic and social media marketing (Mehrabi et al., 2014) questionnaires were used to collect the data after their validity and reliability were determined. Findings of Structural Equation Modeling indicated that advertising campaign, relevant content, updating content, popular content among friends, and g applicable programs had a direct effect on social media marketing. Also, the section of total effect indicated that the social media marketing had a positive and direct effect (β=0.86) on brand loyalty. The endogenous variable, R-squared, indicated that %73 of variance in brand loyalty can be predicted by exogenous variables. Finally, the model showed a good fit to the data.
کلیدواژهها [English]
- advertising campaign
- applicable programs
- Brand Loyalty
- Social media
- structural equation