نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مبارکه، مبارکه، ایران.

2 استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

3 مربی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقان، دهاقان، ایران

چکیده

 
در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری‌های جدید اطلاعات در ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان براساس مدل TAM در قالب سازه‌های مدل پذیرش فناوری بررسی شد. سازه‌های این مدل در این تحقیق درک از آسانی استفاده، درک از مفید بودن، نگرش نسبت به استفاده و تمایل رفتاری نسبت به استفاده به‌عنوان متغیرهای مستقل بودند که بر متغیر وابستۀ استفاده از فناوری اطلاعات تأثیر می‌گذارند. جامعة آماری  143 نفر از کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان و اصفهان بودند. نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده انجام گرفت و براساس اطلاعات جدول تعیین حجم نمونۀ کرجسی مورگان 105 نفر به‌صورت تصادفی از بین کارکنان انتخاب شدند. روش انجام پژوهش پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات آن پرسشنامه است که روایی آن به تأیید استادان و کارشناسان ادارۀ کل ورزش و جوانان استان اصفهان رسید و آلفای کرونباخ هر یک از مؤلفه‌های پرسشنامه بیش از 7/0 بود که نشان‌دهندة میزان مطلوب بودن پیوستگی درونی پرسشنامه است. داده‌های جمع‌آوری‌شده براساس آزمون t تک‌متغیره، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که متغیر «نگرش نسبت به استفاده» بیشترین تأثیر را در پذیرش فناوری اطلاعات از نظر کارکنان ادارۀ کل ورزش و جوانان داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study of Determinant Factors of New Information Technology Acceptance in Sport and Youth General Office in Isfahan Province Based on TAM Model

نویسندگان [English]

  • parvaneh Ghasemi Kahrizsangi 1
  • ghasem rahimi 2
  • alireza zamani 3

1 -

2

3

چکیده [English]

 
This study aimed at evaluating the factors influencing the acceptance of new information technology in Sport and Youth general office in Isfahan province based on the Technology Acceptance Model (TAM). This model consisted of these headings: perceived of usefulness, perceived of ease of use, attitudes towards use and intention to use considered as independent variables which influenced the information technology usage as a dependent variable. The population consisted of 143 employees of Sport and Youth general office in Isfahan province. 105 subjects were selected randomly based on the Krejcie and Morgan Table as the sample. The study was a survey and the data were collected by a questionnaire. The validity was confirmed by professors and experts of Sport and Youth general office in Isfahan province. The Chronbach’s alpha was above 0.7 for each item showing a desirable internal consistency of the questionnaire. Data were analyzed by one-variable t test, independent t test, analysis of variance and Tukey post hoc test using SPSS software. The results showed that the variable of “attitude towards use” had the most influence on information technology acceptance from the employees’ viewpoints. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • acceptance
  • Computer
  • Education
  • Employees
  • Sport
  • TAM model
  • technology
1. آذرنگ، عبدالحسین (1370). سیاست اطلاع‌رسانی و تکنـــولوژی اطلاعاتی ـ اطلاعات و ارتباطات، ‌تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ص 15.
 2. احمدی ده قطب‌الدینی، محمد (1389). «بررسی رابطۀ تجربۀ کار با رایانه، تناسب تکلیف-فناوری، خودکارامدی رایانه، اضطراب رایانه، لذت ادراک‌شدۀ رایانه، سازه‌های مدل پذیرش فناوری دیویس»، فصلنامۀ اندیشه‌های تازه در علوم تربیتی، (2)، ص 131-129.
 3. احمدی، عبدالله؛ جدیدی، اکبر (1389). «بررسی رابطۀ پیچیدگی اینترنت بر آسانی کاربرد و مفید بودن ادراک‌شدۀ اینترنت در بین مدیران مدارس شهرستان انار در سال تحصیلی 89-88»، فصلنامۀ رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (3)، ص 194-89.
 4. باقری، علی‌محمد؛ حمیدی بهشتی، محمدتقی؛ علیدوستی، سیروس (1388). «پذیرش بانکداری اینترنتی در ایران بسط مدل پذیرش فناوری»،فصلنامۀ علوم و فناوری اطلاعات، (24)، ص 7-5.
 5. جنیدی، مهدی؛ بشیری، مهدی (1386). بررسی اثر اعتماد مشتریان بر پذیرش بانکداری اینترنتی بر پایۀ مدل پذیرش فناوری اطلاعت (TAM)، اولین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی، تهران: جهاد دانشگاهی، 6-4 اردیبهشت، ص 353-350.
6. حبیب‌پور گتابی، کرم؛ صفری شالی، رضا (1388). راهنمای جامع کاربردSPSS در تحقیقات پیمایشی (تحلیل داده‌های کمی)، تهران: متفکران لویه، ص 408.
7. حسن‌پور، طلعت (1390). «عوامل مؤثر بر پذیرش نظام آرشیو دیجیتالی صدا توسط برنامه‌سازان صدای جمهوری اسلامی ایران در منطقۀ شمال غرب کشور براساس مدل پذیرش فناوری دیویس»، فصلنامۀ دانش‌شناسی، (13)، ص 15-13.
 8. خراسانی، اباصلت و همکاران (1390). «عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران بر مبنای مدل پذیرش فناوری»، مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (14)، ص 670-664.
 9. رحیمی، قاسم؛ زمانی، علیرضا ( 1388). مقدمه‌ای بر روش تحقیق در تربیت بدنی، اصفهان: دانشگاه آزاد واحد خوراسگان، ص 119.
10. رشیدی، زهرا (1387). بررسی قابلیت کاربرد مدل پذیرش فناوری توسط دبیران مدارس هوشمند شهر تهران در سال تحصیلی 87-1386، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ص 31-24.
11. رضایی دولت‌آبادی، حسن؛ خزایی پول، جواد؛ شعبانی نفت چالی، جواد (1391). بررسی تمایل به خرید الکترونیکی براساس بسط مدل پذیرش فناوری، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، (1)، ص100-93.
12. سلیمانی، عادل؛ زرافشانی، کیومرث (1390). «بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط هنر آموزان کشاورزی استان کرمانشاه با استفاده از مدل (TAM، فصلنامۀ علمی پژوهشی علوم و فناوری اطلاعات، (26)، ص 902- 885.
13. شیخ شعاعی، فاطمه؛ علومی، طاهره (1384). «بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کتابداران کتابخانه‌های دانشکده‌های فنی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران»، نشریۀ کتابداری و اطلاع‌رسانی، (3)، ص 20-18.
14. طالقانی، غلام‌رضا (1384). «نقش فنّاوری اطلاعات در ایجاد اشتغال»، مجموعه مقالات دومین همایش اشتغال و نظام آموزش عالی کشور، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، 27-28 اردیبهشت، ص 1.
15. عابسی، مسعود؛ موحدی، مسعود (1382). معرفی، بررسی و اصلاح مدل پذیرش تکنولوژی(TAM)  (با توجه به شرایط ایران)، http://www.modir.ir/Articles/2880.aspx.[دسترسی 5 مهر 1391]. ص 15.
16. قربانی‌زاده، وجه‌الله؛ دلجو، غلامحسین؛ امیری، آرین (1387). عوامل مؤثر بر پذیرش سامانۀ مدیریت شهری تهران (137) توسط شهروندان،www. Emunconf.ir . [دسترسی 5 شهریور 1391]، ص 7.
17. کشگر، سارا؛ قاسمی، حمید؛ تجاری، فرشاد (1390). مدیریت بازاریابی ورزشی، تهران: علم و حرکت، ص 326.
18. محقر، علی؛ شیرمحمدی، محمد (1383). «توسعۀ مدل پذیرش فناوری(TAM) در وزارت کشور»، نشریۀ دانش مدیریت، (67)، ص 121-113.
19. میرابی، علی (1390). معرفی و آزمون مدل مفهومی پذیرش فنّاوری اطلاعات و خدمات اینترنتی در بین دانشجویان دانشگاه، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، ص 40-36.
20. میرحسینی، محمد؛ حیدری فیروزجایی، فرضعلی (1382). پیاده‌سازی فناوری اطلاعات در سازمان‌ها و شرکت‌ها، http://www.bashgah.net/fa/content/show/1539 . [دسترسی 5 بهمن 1391]. ص 1.
21. هراتی، سامان (1386). «حل مشکلات شهری از طریق فنّاوری اطلاعات و ارتباطات»، تهران: نشریۀ مرکز ارتباطات بین‌المللی، (46)، ص 46-41.
22. یعقوبی، نور محمد؛ شاکری، رؤیا (1388). «ارزیابی پذیرش بانکداری اینترنتی براساس مدل توسعه‌یافتۀ DTPB »، پژوهشنامۀ مدیریت اجرایی، (36)، ص 139-131.
23. Ajzen I, Fishbein M. 1980. Understanding Attitudes and Predicting Social behavior. New Jersey: Prentice-Hall. P 38-50.
24. Al-Gahtani S. 2001. The Applicability of the Technology Acceptance Model outside North America: An Empirical Test in United Kingdom, Information Resources Management Journal, 14: p39-41.
25. Averweg U R. 2008. Information Technology Acceptance in South Africa: An Investigation of Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and Actual System Use Constructs the African. Journal of Information Systems, 1: p 43-47.
26. Burton-Jones A. Hubona GS. 2006. The mediation of external variables in the technology acceptance model. Information & Management. 43: p 706–717.
27. Cheung W, Chang M K. Lai V S. 2000. Prediction of Internet and World Wide Web Usage at Work: Test of an Extended Triandis model. Decision support system, 30: p83-88.
28. Davis FD, Bagozzi RP, Warshaw PR. 1989. User acceptance of Computer Technology: a Comparison of Two Theoretical Models. Management science, 35: p982-990.
29. Davis, F D. 1989. Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 3: p319-325.
30. Dillon A. & Morris MG.1996. User Acceptance of Information Technology: Theories and Models. In M. E. Williams (Ed). Annual Review of Information Science and Technology (ARIST). 31th edn. Medford: American Society of Information Science (ASIS), p: 3-8.
31. Hur Y. Ko Y J. Claussen C L. 2012. Determinants of using sports web portals: an empirical examination of the sport website acceptance model. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, p169-171.
32. Kwak D H. McDaniel S R. 2011. Using an extended Technology Acceptance Model in Exploring Antecedents to Adopting Fantasy Sports League Websites. International Journal of Sports Marketing & Sponsorship, p 240-243.
33. Lee S, Kim B G. 2009.Factors Affecting the Usage of Internet: A Confirmatory Study. Computers in Human Behavior: 25: p 191-198.
34. Legris P, Ingham J, Collerette P. 2003. Why Do People Use Information Technology? A Critical Review of the Technology Acceptance Model. Information & management, 40: p 191-204.
35. Lim W M. Ting D H. 2012. E-Shopping: an Analysis of the Thechnology acceptance model. Modern Applied Science, 6: p 49-52.
36. Liu F. Chen M Ch. Sun Y S. Wible D. KuoCh H. 2010. Extending the TAM model to Explore the factors that Affect Intention to Use an Online Learning Community. Computers & Education, 54: p 600-610.
37. Lorin, M H. Erick B. 1997. Information technology and internal firm organization: An exploratory analysis. Journal of management information systems, 9:p 81-84.
38. McCoy S, Galleta D F, King W R. 2007. Applying TAM across cultures: the need for caution. European Journal of Information Systems, 16: p 81-84.
39. Ongena G. 2009. Audiovisual Cultural Heritage: Bridging the Gap between Digital Archieves and Its Users. Journal of librarianship and information science, 40: p13-20.
40. Park E, Kim K J, PobilA Pd. 2012. Towards a Successful Mobile Map Service: An Empirical Examination of Technology Acceptance Model. Netword Digital Technologies Communication in Computer And Information Science, 293: p420-428.
41. Park SY. 2009. An Analysis of the Technology Acceptance Model in Understanding University Students'Behavioral Intention to Use E-learning. Educational Technology & Society, 12: p 62-67.
42. Pn CC, Sivo S &Brophy J. 2003. Student's Attitude in a Web-Enhanced Hybrid Course: a Structural Equation Modeling Inquiry. Journal of Educational Media and Library Sciences, 41: p181-190.
43. Raman A. 2011. University Management Information System (UMIS) Acceptance Among University Student: Applying the Extended Technology Model (ETAM). Journal of Studies in Education, 1: 1-15.
44. Ronnie H. Sharoff, Christofer C. Deneen & Eugenia M. W. Ng. 2011. The Hong Kong Institute of Education. Australasian Journal of Educational Technology, 27:4: p 600-604.
45. Rose G, Straub D. 1998. Predicting General IT Use: Applying TAM to the Arabic World. Journal of Global Information Management, 6: p 39-42.
 
46. Starkweather WM, Wallin CC. 1999. Faculty Response to Library Technology: Insights on Attitudes. Library trends. 47: p 68-70.
47. Sun H. Zhang P. 2006. The role of moderating factors in user technology acceptance, Int. J. Human-Computer Studies. 64: p 53–78.