نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.
2 استاد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ ادراک دانشآموزان، والدین، دبیران و مدیران نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس بود. با توجه به هدف مذکور، پرسشنامۀ محققساختۀ سلسلهمراتب دروس آموزشی مدارس، برای تعیین جایگاه درس ورزش نسبت به دروس هنر، تاریخ، حرفه و فن، ریاضی و علوم، در اختیار 85 دانشآموز، 140 نفر از والدین این دانشآموزان، 12 نفر از دبیران و 11 نفر از مدیران یکی از مجتمعهای آموزشی پسرانۀ منطقۀ 2 تهران در مقاطع راهنمایی و متوسطه که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، قرار گرفت. گفتنی است، روایی محتوای ابزار توسط جمعی از متخصصان و پایایی آن نیز در یک مطالعۀ مقدماتی با آلفای کرونباخ 70/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون ناپارامتریک فریدمن و رتبهبندی میانگین رتبهها استفاده شد. یافتههای تحقیق حاکی از این بود که درس تربیت بدنی در بین دروس دیگر با میانگین رتبۀ 55/4 در رتبۀ چهارم قرار دارد. بهطور کلی نتایج این پژوهش نشاندهندۀ جایگاه متوسط درس ورزش در میان دیگر دروس در مدرسه و همین طور حاکی از نامطلوب بودن ادراک والدین نسبت به جایگاه درس تربیت بدنی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Comparison of the Perceptions of Parents, Students, Teachers and School Deans towards the Position of Physical Education in Schools
نویسندگان [English]
- Kianoosh Shajie 1
- Abolfazl Farahani 2
- Mohammad Alimardani 3
1
2
3
چکیده [English]
The aim of the present study was to compare the perceptions of students, parents, teachers and school deans towards the position of physical education in schools. A researcher-made questionnaire of hierarchy of school subjects designed to determine the position of physical education towards art, history, professional technology, math and science was distributed among 85 students, 140 parents, 12 teachers and 11 school deans of one of the educational institutes in region 2 in Tehran for middle and high school boys who were selected by simple random sampling method. The content validity of this questionnaire was confirmed by some experts and its reliability was calculated by Cronbach alpha (α=0.70) in a pilot study. For data analysis, non-parametric Friedman test was used to rank means. Findings indicated that physical education occupied the fourth place (mean rank 4.55) among other courses. In general, the results of this study indicated the average position of physical education among other lessons at school as well as undesirable perception of parents towards the position of physical education.
کلیدواژهها [English]
- deans
- parents
- perceptions of students
- physical education course
- teachers