• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
نشریه مدیریت ورزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1396)
دوره دوره 8 (1395)
شماره شماره 6
زمستان 1395
شماره شماره 5
زمستان 1395، صفحه 637-797
شماره شماره 4
پاییز 1395، صفحه 481-635
شماره شماره 3
تابستان 1395، صفحه 329-480
شماره شماره 2
بهار 1395، صفحه 169-327
شماره شماره 1
بهار 1395
دوره دوره 7 (1394)
دوره دوره 6 (1393)
دوره دوره 5 (1392)
دوره دوره 4 (1391)
دوره دوره 3 (1390)
دوره دوره 2 (1389)
دوره دوره 1 (1388)
افروزه, محمد صادق, مظفری, سید امیر احمد, آقایی, نجف, صفاری, مرجان. (1395). تدوین الگوی پیامدهای توسعۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های حرفه‌‌ای فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 8(6), 977-997. doi: 10.22059/jsm.2017.60799
محمد صادق افروزه; سید امیر احمد مظفری; نجف آقایی; مرجان صفاری. "تدوین الگوی پیامدهای توسعۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های حرفه‌‌ای فوتبال ایران". نشریه مدیریت ورزشی, 8, 6, 1395, 977-997. doi: 10.22059/jsm.2017.60799
افروزه, محمد صادق, مظفری, سید امیر احمد, آقایی, نجف, صفاری, مرجان. (1395). 'تدوین الگوی پیامدهای توسعۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های حرفه‌‌ای فوتبال ایران', نشریه مدیریت ورزشی, 8(6), pp. 977-997. doi: 10.22059/jsm.2017.60799
افروزه, محمد صادق, مظفری, سید امیر احمد, آقایی, نجف, صفاری, مرجان. تدوین الگوی پیامدهای توسعۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های حرفه‌‌ای فوتبال ایران. نشریه مدیریت ورزشی, 1395; 8(6): 977-997. doi: 10.22059/jsm.2017.60799

تدوین الگوی پیامدهای توسعۀ مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های حرفه‌‌ای فوتبال ایران

مقاله 10، دوره 8، شماره 6، زمستان 1395، صفحه 977-997  XML اصل مقاله (262 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2017.60799
نویسندگان
محمد صادق افروزه 1؛ سید امیر احمد مظفری2؛ نجف آقایی3؛ مرجان صفاری4
1استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران
2استاد، گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3دانشیار، گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
 
   شناخت نتایج و پیامدهای اجرای مسئولیت­های اجتماعی تأثیر زیادی روی نوع نگاه باشگاه­های فوتبال به این مقوله دارد. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی پیامدهای مسئولیت اجتماعی باشگاه­های حرفه­ای فوتبال ایران بود. نمونۀ آماری شامل 19 مصاحبۀ کیفی با صاحب‌نظران، مدیران اجرایی و اعضای هیأت علمی بود که به روش نمونه­گیری نظری و انتخاب خبرگان با حداکثر نوسان انجام گرفت. یافته­های تحقیق از طریق روش کد­گذاری در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. 33 نشان در کدگذاری بازشناسایی شد که در 9 مقوله و 4 مؤلفۀ طبقه‌بندی شدند.  مقوله­ها شامل شایستگی، درون‌گرایی با ثبات در قالب مؤلفۀ توسعۀ فنی، فرهنگ‌سازی و مشروعیت‌بخشی در قالب مؤلفۀ توسعۀ فرهنگی اخلاقی، سالم‌سازی، همسان‌سازی و مفرح‌سازی در قالب توسعۀ اجتماعی و اشتغال و عدالت اجتماعی و نیز ارتقای برند نیز در قالب توسعۀ اقتصادی دسته‌بندی شدند. با توجه به پیامدهای برون‌زایی و درون‌زایی توسعۀ مسئولیت اجتماعی، پیشنهاد می­شود باشگاه‌های فوتبال رویکردی متناسب با راهبرد­های محلی خود در این زمینه اعمال کنند.
کلیدواژه‌ها
باشگاه‌های حرفه‌ای؛ پیامد؛ فوتبال؛ کدگذاری؛ مسئولیت اجتماعی
مراجع
  1. ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1382). روش‌های تحقیق کیفی، تهران: نشر و تبلیغ بشری، چ اول، ص 27 .
  2. افروزه، محمدصادق (1386). عوامل انگیزشی داوطلبان در ورزش دانشگاهی، پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشگاه ارومیه، ص 106.
  3. بخشنده، حسین؛ فراهانی، جلال؛ سجادی، نصرالله (1391). تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر هویت مشتری سازمان در لیگ برتر فوتبال ایران، نخستین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین، تهران، ص 91.
  4. خاکی، غلامرضا (1392). روش تحقیق با رویکرد گرانددی در پایان‌نامه‌نویسی، انتشارات فوژان، ص 68.
  5. رسولی، مهدی (1393). تعیین عوامل مؤثر بر توسعۀ برند باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران و ارائۀ الگو، رسالۀ دکتری، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی، ص 122.
  6. رحمتی، محمدمهدی (1388). جامعه‌شناسی خشونت ورزشی، چ اول، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ص 19.
  7. شافعی، رضا؛ احمدی، کیومرث (1391). مسئولیت‌پذیری اجتماعی سازمانی، مفاهیم، نظریه‌ها، الگوها و کاربردها، تهران، سمت، ص 88.
  8. شیخیان عزیزی، جعفر؛ باقری، حسام (1389). «راهبردهایاساسیانجاممسئولیتاجتماعی»، پژوهشنامۀ جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی، ش 62، ص 122 - 95.

 

  1. Ackerman, R.W. (1973), “How Companies Respond to Social Demands”, Harvard Business  Review, 51, pp:88-98

10. Blumrodt, J. Bryson, D. Flanagan, J. (2011). "European football teams’ CSR engagement impacts on customer-based brand equity", Journal of Consumer Marketing 29/7 .pp: 482–493

11. Breitbarth, T. and Harris, P. (2008). "The role of Corporate Social Responsibility in the Football Business: Towards the development of a conceptual model. European Sport Management Quarterly", Vol. 8, No. 2, pp: 179-206

  1. Breitbarth T, Harris P. (2007). "Conceptualizing the Role of Corporate Social Responsibility in Professional Football". The Australian and New Zealand Marketing Academy Conference, 3-5 December 2007, pp: 2825-2824

13. Business for Social Responsibility. (2001). "Introduction to Corporate Social Responsibility". http://www.bsr.org/bsrresources/WhitePapers_Issue- Area.cfm

14. Clement, T. (2005). "Bottom Line Issue or Public Relations Exercise?" in J. Hancock (eds.), Investing in Corporate Social Responsibility: A Guide to Best Practice, Business Planning and the UK’s Leading Companies (Kogan Page, London), pp:5–13

15. Exterjt, M.M. (2004). "Philanthropy and professional sport teams". International Journal of Sport Management, 5(3), pp:215-228

16. Filizöz B, Fisne M. (2011). "Corporate Social Responsibility: A Study of Striking Corporate Social Responsibility Practices in Sport Management". 7th International Strategic Management Conference, Procedia Social and Behavioral Sciences 24,pp: 1405–1417

17. Hamil, S & Morrow, S. (2011). "Corporate social responsibility in the Scottish Premier League: Context and motivation", European Sport Management Quarterly, 11 (2), pp:143-170.

18. Henderson C, O'Hara S, Thornicroft G, Webber M. (2014). "corporate social responsibility and mental health: the Premier League football Imagine Your Goals programmer". Int Rev Psychiatry. 2014 Aug; 26(4), pp:460-6

19. Kolyperas, D. (2012). "Corporate and Social Responsibility in Professional Football Club Organizations". University of Stirling, Stirling

20. Koopman, R. (2001). "The relationship perceived organizational justice and organizational citizenship behaviors: a review literature", applied psychology,86, pp:386-400

21. Lin C, H. Yong H, L. Lion D, Y. (2009). "the Impact Corporate Social Responsibility on Financial Performance: Evidence from Business in Taiwan", Technology of Society, Vol 31 (1), pp: 56-63

22. Mintezberg, H. (1983). "Power in and around organizations", Prentice-Hall, the University of Michigan

23. Murray, A. (2005). "The Economy, Business: Will Social Responsibility Harm Business?"The Wall Street Journal, May 18, A2.

24. Ngwenya Z Z. (2010). "The Value Drivers of Investing in sport based Corporate Social Responsibility Initiative", A Research Project Submitted to the Gordon Institute of Business Science in partial fulfillment of the requirement for the degree of Master of Business Administration, university of Pretoria

25. Prado-lorenzo, J. (2008). "Social Responsibility in Spain: practices and motivations in firms", management Dicision, Vol. 48(8), pp: 47-7

26. Salcines J L P,  Grady J&  Downs PH. (2014). "Growing the football game: the increasing economic and social relevance of older fans and those with disabilities in the European football industry", Soccer & Society, pp: 864-882

27. Salcines P,L, J. Babiak, B. Walters, G  (2013). "Routledge Handbook of Sport and Corporate Social Responsibility (Foundations of Sport Management)" Hardcover, p: 322 

28. Şerban, C. (2013). "Social Marketing and Privately Held Companies: The Impact of Corporate Social Responsibility Activities on Romanian Consumers", Journal of Food Products Marketing, vol (19) 22, pp: 81-92

29. Sheth, H. Babiak, K, M. (2010). "Beyond the Game: Perceptions and Practices of Corporate Social Responsibility in the Professional Sport Industry". Journal of Business Ethics , 91, pp:433–450

30. Strauss, A. and Corbin, J. (1998). "Basics of Qualitative Research", Second Edition London: Sage Publications, p:201

31. Walker M. Kent A. Vincent J. (2010). "Communicating Socially Responsible Initiatives: An Analysis of U.S.Professional Teams", Sport Marketing Quarterly, 19(3). pp: 125-131

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 892
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 843
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.