نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت اوقات فراغت و ورزشهای تفریحی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استاد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران،ایران
3 استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی میزان پایبندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی به اصول اخلاق پژوهش در دانشگاههای تهران است. جامعۀ آماری پژوهش 1100 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی بودند که 500 نفر از آنها بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. ضریب پایایی پرسشنامه با روش ضریب آلفای کرونباخ 86/0 گزارش شده است. برای تعیین توزیع دادهها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و برای بررسی روابط بین دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که دانشجویان تحصیلات تکمیلی تربیت بدنی بهطور شایان توجهی اصول اخلاق پژوهش را رعایت میکنند و صداقت پژوهشی متوسطی دارند. نتایج پژوهش ارتباط معنادار بین سال ورود دانشجویان و نگرش آنان دربارۀ پایبندی به اخلاق پژوهش، و بین مقطع تحصیلی و نگرش دربارۀ پایبندی به اخلاق پژوهش را نشان میدهد. بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نگرش آنها دربارۀ میزان پایبندی به اخلاق پژوهش ارتباط معنادار منفی به میزان 733/0-=P و در سطح معناداری 01/0≤ P مشاهده شد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین دانشجویان مقطع کارشناسیارشد و دکتری تربیت بدنی از نظر نگرش دربارۀ پایبندی به اخلاق پژوهش، تفاوت معناداری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش نیاز به آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با اصول اخلاق پژوهش احساس میشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Evaluation of adherence amount of physical education graduate students to the research ethics in: (Universities of Tehran)
نویسندگان [English]
- Iman Nastaran. Boroujeni 1
- Hassan Asadi 2
- Khosrow Nasiri 3
1
2 University of Tehran
3 University of Tehran
چکیده [English]
The purpose of this study is evaluation of the adherence amount to ethical research principles in physical education graduate students at the Universities of Tehran. The study populations were 1100 graduate students in physical education who 500 of them were selected as samples. Reliability coefficient of the questionnaire using Cronbach's alpha coefficient and have been reported (0/86). Kolomogrov Smirnov (KS) test was used to determine the distribution of the data, and the Spearman correlation coefficient and independent t-tests were used to examine the relationships between the data. Overall results showed that graduate students in physical education greatly respect the principles of research ethics and their research integrity is moderate. The results showed a significant relationship between entry age of students and their attitudes about research ethics and between grade education and attitudes about research ethics. Between grade education and students' attitudes about the adherence amount to research ethics, was observed a significant negative correlation about (P=-0.733) and in the significance level about (P ≤ 0.01). Independent T-Test results showed that there is a significant difference between students in masters or doctoral degree in physical education, in terms of attitudes about research ethics adherence. Based on the results, students need to become more familiar with the principles of research ethics and this reveals more attention from organizations involved in education and research in physical education.
کلیدواژهها [English]
- Graduate
- Iran
- physical education
- Research Ethics
- Tehran