نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف ارزیابی سلسله مراتب ارزش‌ها و منابع تأثیرگذار بر باورهای داوطلبان ورود به رشته ی تربیت‌بدنی انجام شد. روش تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه‌ی آماری تحقیق شرکت‌کنندگان در آزمون عملی رشته‌ی تربیت‌بدنی دانشگاه های دولتی و نمونه‌ی تحقیق  300 نفر داوطلب بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه‌ی استاندارد نظام ارزش‌های آلپورت، ورنون و لیندزی بود که روایی و پایایی آن بررسی وتاییدگردید، برای توزیع داده‌ها از آزمون شاپیرو ـ ویلک و برای تعیین سلسله مراتب ارزش‌ها و منابع تأثیرگذار  از آزمون تحلیل واریانس فریدمن استفاده گردید.یافته‌های تحقیق نشان داد از بین شش ارزش مورد بررسی در این مطالعه، ارزش نظری دارای بالاترین رتبه (15/4MR=) وارزش سیاسی دارای پایین‌ترین رتبه (98/2MR=) بود و ارزش‌های اجتماعی، معنوی، اقتصادی و هنری نیز به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم جای گرفتند.مطالعه منابع تأثیرگذار بر باورها نشان دادکه از بین منابع ده گانه مورد بررسی خانواده و اسطوره‌های ورزشی بیشترین منابع تأثیرگذار و فیلم‌ها و بازیگران تلویزیون کمترین تأثیر را داشته‌اند.بنابراین به نظر می‌رسد که متقاضیان ورود به رشته‌ی تربیت بدنی به ارزش‌های اقتصادی، هنری و سیاسی کمتر واقف بوده و نیاز است که  رسانه ها و جامعه‌ی ورزش در این زمینه‌ها آموزش‌های بیشتری داشته باشد
 
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Evaluation of hierarchy of values and sources of influence beliefs on candidates entering the field of physical education

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Sharifian 1
  • Mohamad Mosala Nejad 2

1 Associate Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.

2 Master student, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran

چکیده [English]

The purpose of this study was evaluated the hierarchy of values and source of influence on beliefs of candidates entering the field of physical education. The research method was survey. The Statistical population  were participants in the physical education practical test. 180 boys and 120 girls were randomly selected as the statistical sample (n= 300). Data collection tools was the Allport, Vernon and Lindzey (1970) values standard questionnaire which has been used in several research and in various communities. Reliability of this questionnaire were estimated 0.84, 0.75, 0.87, 0.86, 0.89 and 0.84 for each of the six values of the Theoretical, Economic, Aesthetic, Social, Political and Religious respectively. The Shapiro_Wilk test to check data distribution and the friedman ANOVA test to rank the hierarchy of values and the source of influence on beliefs was used. All statistical analysis were performed by SPSS20 statistical software. The results showed that Theoretical value was the highest ranking (MR=4.15), Political value was the lowest ranking (MR=2.89), In addition, Social, Religious, economic and Aesthetic values were second and fifth positions respectivly. It was also observed that the family had the greatest impact on the volunteers' beliefs (MR=7.91, p<0.05).
 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • belief
  • Candidates
  • Hierarchy
  • physical education
  • Values
1. احمدی، سید احمد. (1373). روانشناسی نوجوانان و جوانان. اصفهان. انتشارات مشعل، ص244-1.
2. اژدری فرد، پری سیما؛ قاضی، قاسم؛ نورانی پور، رحمت الله. (1389). بررسی تأثیر آموزش عرفان و معنویت بر سلامت روان دانش آموزان. فصلنامه­ی اندیشه تازه در علوم تربیتی، سال پنجم، شماره دوم، صص 127ـ 105.
3. اکرامی، محمود. (1388). ارزیابی ارزش­های مدیران دانشگاه پیام نور تهران. طرح پژوهشی، صص 30-1 (منتشر نشده).
4. اکرامی، محمود؛ دشتوان اردستانی، زهرا؛ فرهبد، امیر هوشنگ. (1390). اندازه­گیری ارزش­های دانشجویان دانشگاه پیام نور استان تهران. فصلنامه­ی پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، شماره ی 60، صص 136ـ 121.
5. اینکلس، الکس. (1357). جامعه­شناسی چیست. ترجمه­ی مشفق همدانی. تهران، انتشارات کتاب های سیمرغ، ص 313-1.
6. بلانچارد، کن؛ اوکانر، مایکل. (1387). مدیریت از راه ارزش­ها. ترجمه­ی حمید رضا فرتوک زاده. نشر فرا، چاپ اول، ص 162-1.
7. بیرو، آلن. (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه­ی باقر ساروخانی. تهران، انتشارات کیهان، ص 520-1.
8. چلادورای، پاکیناتان. (1387). مدیریت منابع انسانی در ورزش و تفریحات سالم. ترجمه مهدی طالب پور و صمد لعل بذری. مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی، چاپ اول، ص 484-1.
9. حسن پور، امین؛ سیف نراقی، مریم؛ قره خانی، احمد؛ جعفری، مسعود. (1391). بررسی رابطه­ی دلبستگی به خدا و سلامت روان در والدین کودکان استثنایی و عادی شهر همدان سال تحصیلی 1388ـ1387. فصلنامه­ی افراد استثنایی، سال دوم، شماره ششم، صص 20ـ1.
10. حقانی، محمد علی. (1386). بررسی رابطه­ی کارآفرینی با نظام ارزش­های رؤسا و مدیران نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه­های دولتی. پایان­نامه­ی مرکز آموزش مدیریت دولتی، صص 121-1.
11. دریاپور، زهرا. (1383). ساختار ارزش­ها و اولویت­های ارزشی شهروندان تهرانی. تهران: فرهنگ ایرانی، شماره 3، ص 102-88.
12. سمائی، فهیمه. (1386). رابطه کارآفرینی و نظام ارزش­های مدیران در دانشگاه شهید بهشتی. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد تهران واحد جنوب. ص 34.
13. شمسیان، داوود. (1371). سلسله مراتب ارزش­های نوجوانان دختر و پسر شهر تهران. پایان نامه­ی دانشکده­ی مدیریت و برنامه­ریزی آموزش و پرورش، صص 35-41.
14. شیخی، شهرزاد. (1380). بررسی رابطه­ی نظام ارزش­های معلم و نظام ارزش­های دانش آموز در دوره­ی متوسطه و پیش دانشگاهی شهر شیراز. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، ص 78.
15. فرج پور، رضا. (1383). ارزیابی ارزش­های اساتید دانشگاه در مقایسه با ارزش­های دانشجویان. مؤسسه­ی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه­ریزی. پایان نامه، صص 102-74 (منتشر نشده).
16. کاشانی، محسن. (1384). پیش­بینی نظام ارزش­های دانش­آموزان بر پایه­ی ویژگی­های شخصیتی آنها و کارآفرینی مدیران. رساله­ی دکتری، صص 45-1 (منتشر نشده).
17. گیلک، عبدالامیر. (1371). سلسله مراتب ارزش­های نوجوانان پسر و والدین آنها. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، صص 23-12.
18. لطف آبادی، حسین. (1383). نظریه پردازی و مقیاس سازی برای سنجش نظام ارزشی دانش آموزان نوجوان ایران. فصلنلمه­ی نوآوری­های آموزشی، شماره 7، صص. 58-32.
19. محمد خلیفه، عبداللطیف. (1956). بررسی روانشناختی تحول ارزش­ها. ترجمه­ی حسین سیدی. مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، ص 53.
20. محمدی روزبهانی، کیانوش. (1378). بررسی رابطه­ینظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویت­یابی در دانشجویان دانشگاه چمران اهواز. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده­ی علوم تربیتی و روانشناسی، صص 64-23.
21. نقیب زاده، عبدالحسین. (1383). مقدمه­ای بر فلسفه. انتشارات اصیل، چاپ ششم، ص 830.
22. نور بالا، احمد علی؛ روشن، رسول؛ فقیه زاده، سقراط؛ شاکری، رضا؛ محمد صالحی، رضا. (1386). بررسی سلسله مراتب ارزش­های دانشجویان دانشگاه شاهد طی سال­های 1377 تا 1380. نشریه­ی داشنور رفتار، سال چهاردهم، دوره­ی جدید، شماره 22، صص 108-83.
23. همایونفر، فاطمه. (1373). مقایسه­ی ارزش­های دختران و پسران نوجوان شهر سمنان. دانشکده ی مدیریت و برنامه­ریزی آموزش و پرورش، صص 56-21.
24. Al-jasir, Abdollah. S. H. and Cowger, C. D. (1993). Social, Cultural and Academic Factors Associated with Adjustment of Saudi students in United States. Pp: 1-216.
25. Allport, G. W., Vernon, P. E. and Lindzey, G. (1970). Study of Value. Boston; Houghton Mifflin.[p:202-206].
26. Arweck, E. and Nesbitt, E. (2004). Value education: The development and classroom use of an educational programme. British Educational Research Journal, Num30,pp: 245-261.
27. Astin, A. W. (1965). Classroom Environment in Diffrent Fields of Study. Journal of Educational Psychology, Vol. 5, pp 275-820.
28. Bayels, B. (2001). A Review of the First 18 Months of the Project. Council for Christian Colleges and Universities. [p:96]. www.gospe.com.
29. Godet, M. (1994). From Anti Cipation to Action. Unesco Publishing, pp:23-34.
30. Harvey, T. P. and Medlin, W. (2001). A Comparision of College Students Gender Attitudes Within the Field of Science, Engineering, Humanities and Social science. [p:67-81]. www.pserie.psu.edu.
31. Helkama, K. , Uutela, A. , Pohjanheimo, E. , Salminen, S. , Koponen, A. and Leenarantanen-vaNTSI. (2003). Moral Reasoning and Values in Medical School: A Longitudinal study in Finland/Scandinavian. Journal of Educational Research, Vol. 47, No. 4; Pp:399-411.
32. Inglehart, Rolnald. (2000). Globalization and Postmodernism Values. The Centure for Strategic and International Studies of the Massachusetts Intitute of Technology.pp:215-228.csis.org/files/publication/twq_00Winter_inglehart.pdf
33. Kuh, G. (2001). Do Environments Matter? A Comparative Analysis of the Impress of Different Types of College and Universities on Character. Journal of College and Character. [p:1109-1228]. www.collegevalues.org.
34. Lancaster, L. C. and Stillman, D. (2002). When Generations Collide: Who They Are, Why They Clash, How to Solve the Generational Puzzel at Work. New York: Harper Collins. 1- 384.
35. Rokeach, M., Ball Rokeach, s, j. (1989). Stability and change in American value priorities, 1968- 1981. American psychologist, may 1989, pp: 775-784.
36. Schwartz, S. H. (1999). A Theory of Cultural Values and Some Implications for Work. Applied Psychology: An International Review, Vol. 48, No. 1. Pp 23-47.
37. Simadi, F. A. and Kamali, M. A. (2004). Assessing the values structure among United Arab Emirates university students. Social Behavior and Personality, 32,pp: 19-30.
38. Smith, P. B. and Schwartz, S. H. (1997). Values. In J. W Berry, M. H, Segall & C. Kagitcibasi [Eds]. Hand book of cross cultural psychology, Vol 3, 2nd End [pp. 77-118].Boston: Allyn & Bacon.
39. Spranger, E. (1928). Type of Men. New York, Stechert-Hafner, pp: 396-402.
40. Tagiurl, R. (1967). General manager or specialist?. Journal of purchasing, august 1967, pp: 16-21.
41. Troyer, C. (2001). Community and Its Importance in Value Development During the College Years. Journal of College and Character. [p:59-282]. www.collegevalues.org.