نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی‌ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

هدف این تحقیق مقایسۀ نیازهای ورزشی دانشجویان با برنامه­های فوق‌برنامۀ ارائه‌شده در دانشگاه­های دولتی شهر تهران بود. تحقیق حاضر با توجه به هدف، کاربردی و از نظر راهبرد توصیفی-پیمایشی است و جمع­آوری­ داده­ها به‌­صورت میدانی ­انجام ­گرفت. جامعۀ ­آماری ­مورد مطالعه­، شامل ­کلیۀ­ دانشجویان دختر و پسر­ دانشگاه­های ­دولتی­ شهر تهران ­در سال­ تحصیلی 91-90 بود. براساس جدول مورگان 390 دانشجوی دختر و پسر به­عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ محقق­ساخته بود. برای تحلیل داده­ها از آزمون فریدمن و آزمون تی استفاده شد. نتایج نشان داد که ­بین فوق‌برنامۀ ارائه‌شده در دانشگاه­های دولتی شهر تهران، با نیازهای ورزشی و تفریحی دانشجویان و همچنین بین امکانات موجود و رشته­های ورزشی مورد نیاز و علاقۀ دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنا­داری وجود دارد. براساس رتبه‌بندی نیازهای ورزشی و تفریحی دانشجویان، پسران، به ورزش‌های شنا، فوتسال، فوتبال، والیبال و بدمینتون، و دختران نیز به ورزش‌های شنا، بدمینتون، والیبال و کوهنوردی علاقۀ بیشتری نشان دادند. همچنین نتایج نشان داد که جنسیت نقش اساسی در میزان مشارکت دانشجویان در ورزش­های دانشگاهی دارد، بنابراین، میزان علاقۀ پسران به ورزش و تفریح و شرکت آنها در فعالیت‌های ورزشی و تفریحی بیش از دختران است.
 
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Comparison and Ranking of Students' Sport and Recreation Needs with Presented Sport Extracurricular Activities in Tehran State Universities

نویسندگان [English]

  • karim davodi 1
  • Javad Shahlaee 2
  • farzad ghafouri 3

1 M.Sc., Sport Management Department, Physical Education and Sport Sciences Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Sport Management Department, Physical Education and Sport Sciences Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Sport Management Department, Physical Education and Sport Sciences Faculty, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to compare students' sport needs with presented extracurricular programs in Tehran state universities. This study was application regarding the aim and a descriptive survey with regard to strategy. Data were collected by field method. Statistical population consisted of all male and female students of Tehran state universities in 2011-2012. Statistical sample was selected based on Morgan table (n=390). Data were collected by a researcher-made questionnaire and analyzed by t test and Friedman test. The results showed a significant difference between sport extracurricular programs presented in Tehran state universities and students' sport and recreational needs. There was a significant difference between the existing sport facilities and necessary and favorite sport fields of male and female students. The ranking of students' sport and recreational needs showed that swimming, futsal, football, volleyball and badminton were favorite sports among boys and swimming, badminton, volleyball and climbing were favorite sports among girls. Also, the results showed that gender played an important role in participation in sport programs and boys were more interested than girls to participate in sport and recreational activities.
 

 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • extracurricular activities
  • recreational needs
  • sport need assessment
  • state universities
  • students
  1. اتقیا، ناهید. (1386). نیازسنجی از اقشار مختلف زنان ایرانی در زمینۀ ورزش­های همگانی. پژوهشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، وزارت علوم تحقیقات و فن­آوری، ص: 40-25.
  2. اتقیا، ناهید. (1387). نیازسنجی ورزشی بانوان شاغل در دانشگاه الزهراء و ارائۀ راهکارهای کاربردی. نشریۀ علوم حرکتی و ورزش، سال ششم، شمارۀ 11، صص: 50-33.
  3. اسدی، حسن و اصفهانی، نوشین. (1381). نیازسنجی و نظرسنجی از دانشجویان در خصوص فعالیت­های تربیت بدنی و ورزش دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی. چکیده آثار برگزیدۀ نخستین همایش پایان‌نامه­ها، تهران: دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران. ص:39.
  4. توتونی، مجتبی. (1387). مشخص نمودن اولویت­های ورزشی عملی و نظری دانش‌آموزان پسر و دختر مقاطع ابتدایی و راهنمایی شهر اصفهان. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد تربیت بدنی، اصفهان: دانشگاه اصفهان، ص: 85.
  5. جلالی فراهانی، مجید. (1388). مدیریت اوقات فراغت و ورزش­های تفریحی. تهران: مؤسسۀ انتشارات دانشگاه تهران، صص: 23-10.
  6. داودی، کریم. (1391). رابطۀ نیازهای ورزشی دانشجویان با برنامه­های فعالیت­های فوق‌برنامۀ ارائه‌شده در دانشگاه­ها. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی، صص: 93-88.
  7. رمضانی‌نژاد، رحیم و همکاران. (1383). نیازسنجی درس تربیت بدنی و ورزش در دورۀ ابتدایی. کتاب چکیده‌ها، ششمین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، اصفهان: دانشگاه اصفهان، ص: 75.
  8. زرخواه، محمد. (1388). گذراندن اوقات فراغت کارکنان بانک ملت شهر تهران و نیازسنجی برنامه­های تفریحی ورزشی. پایان­نامۀ کارشناسی‌ارشد، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، صص: 76-72.
  9. عظیمی، شهاب. (1388). مطالعه و بررسی نیازهای ورزشی استان همدان. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، مازندران: دانشگاه شمال، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، صص: 101-89.
  10. فتحی واجارگاه، کوروش. (1381). نیازسنجی آموزشی (الگوها و فنون). تهران: نشر آییژ، ص: 12.
  11. فتحی­واجارگاه، کوروش. (1385). نیازسنجی پژوهشی (مسئله‌یابی پژوهشی و اولویت‌بندی طرح‌های تحقیقاتی). تهران: نشر آییژ، صص: 20-15.
  12. فرج‌اللهی، نصرت‌الله. (1373). بررسی جایگاه تربیت بدنی و ورزش در گذران اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشگاه تهران. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، تهران: تربیت بدنی، دانشگاه تهران، صص: 44-41.
  13. 13.  کرمی، محسن. (1387). مقایسۀ اثر بخشی فعالیت‌های فوق‌برنامه ورزشی دانشگاه‌های رازی و آزاد اسلامی کرمانشاه. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، مازندران: دانشگاه شمال، صص: 86-55.
  14. لطفی، مجتبی. (1388). نیازسنجی ورزشی کارکنان شرکت فولاد مبارکه و ارائۀ راهکارهای کاربردی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، اصفهان: دانشگاه اصفهان، دانشکدۀ تربیت بدنی، ص:83.
  15. محمدی، علی. (1374). بررسی نحوۀ گذران اوقات فراغت دانشجویان پسر دانشگاه­های آزاد اسلامی جنوب خراسان. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، تهران: دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تربیت معلم تهران، صص: 53-51.
  16. 16.   نبی‌زاده، مجتبی. (1387). بررسی میزان مشارکت دانشجویان دانشگاه­های غیرانتفاعی استان مازندران در فعالیت­های ورزشی-تفریحی. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، مازندران: دانشگاه شمال، صص: 105-91.
  17. ورمقانی، مجید. (1391). نیازسنجی­ ورزشی­ آتش­نشانان­ شهر تهران ­با رویکرد مدیریتی. پایان‌­نامۀ کارشناسی­ارشد، تهران: دانشگاه­ تربیت ­مدرس، صص: 40-25.

 

  1. Connell, H. (2004). University research Management. Paris: OLCD publication, France, p p: 115-120.
  2. Fathi Vajargah, K. (2005). Research Needs. Assessment at University Level. University of Kassel, Germany, p p: 90-95.
  3. Jeffrey J. Milroy. (2010). Behavior, Theory and Practice: Promoting Physical Activity among American College Students. A Dissertation Submitted to the Faculty of the Graduate School at the University of North Carolina at Greensboro, p p: 70-73.
  4. Johnston, N. (2008). Sport needs assessment in Education and Skills (DFES) of England. Available from: www.teachernet.gov.uk, PP: 25-29.
  5. National Heart Lung and Blood Institute. (2009). Obesity Education Initiative: Guide to Physical Activity. Retrieved on September 3rd, p p: 11-16.
  6. Neulinger, J. (1995). Attitude dimensions of leisure and participation in recreation program. Sport Discus: DN: serials ID: 10503, P: 69.
  7. Participation of Australians and Tasmanians in Exercise, Recreation and Sport. (2011). Available from: www.erass.com.
  8. Saxena, R & Borzekowski DL. (2002). Physical activity levels among urban adolescent female. Journal podiatry Abduls gynecology, 15, P: 279.
  9. Scholastic Incorporation. (2007). kids USA Survey: Favorite sport. Available from: www.scholastic.com, P: 13.
  10. 27.    Ugboaya, A. (1997). An analysis of students, levels of participation in extracurricular activities at a selected public education. Ed Dissertation, PP: 105-112.
  11. United States Department of Health and Human Services. (2009). Healthy People 2020: The Road Ahead.Retrieved February 12.
  12. Walter, D. (2010). Investigating adolescent physical activity patterns with a case study of three Irish towns. Waterford institute of technology, p: 36.
  13.