نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، ایران
3 استاد گروه مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین مدل معادلات ساختاری مدیریت دانش با نوآوری سازمانی بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی (380=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونۀ آماری برابر با 191 نفر برآورد شد که بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مدیریت دانش شرونلاوسون و نوآوری سازمانی امید و همکاران استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها با استفاده از نظرهای اصلاحی استادان مدیریت ورزشی تعیین شد و پایایی درونی هر دو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب 87/0=α و 83/0=α بهدست آمد. روش تحقیق توصیفی و از نوع معادلات ساختاری است و بهصورت میدانی اجرا شده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر در نرمافزارهای آماری SPSS و LISREL استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیـریت دانـش بـا نوآوری سازمانی رابـطۀ مثبت و معناداری (01/0≥P، 684/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای ایجاد دانش (006/0=P، 464/0=r)، جذب دانش (01/0≥P، 567/0=r)، سازماندهی دانش (019/0=P، 405/0=r)، ذخیرۀ دانش (01/0≥P، 629/0=r)، انتشار دانش (01/0≥P، 785/0=r) و کاربرد دانش (01/0≥P، 669/0=r) با نوآوری رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انتشار دانش (028/0=P، 011/2=β) واجد شرایط پیشبینی نوآوری سازمانی است. با توجه به اینکه مدیریت دانش نقش بسزایی در بهبود نوآوری سازمانی دارد، مسئولان سازمانهای ورزشی باید بهدنبال ایجاد محیطی صمیمانه و قابل اعتماد همراه با ارتباطات مفید و سودمند در سازمانها باشند و در پی آن بتوانند با تعاملات سازنده، شرایط توسعۀ دانش را در سطوح مختلف سازمان بهوجود آورند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Determining the Structural Equation Model of Knowledge Management and Organizational Innovation in Employees of Sport and Youth Offices in Khorasan Razavi Province
نویسندگان [English]
- Ramin Iraji Noghondar 1
- Farideh Hadavi 2
- Fereydoun Tondnevis 3
1 PhD Student of Sport Management, Tehran Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Sport Management Department, Faculty of Physical Education, Islamic Azad University, Islamshahr Branch, Islamshahr, Iran
3 Professor, Sport Management Department, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to determine the structural equation model of knowledge management and organizational innovation. The statistical population consisted of all employees of Sport and Youth offices in Khorasan Razavi province (N=380). The sample was selected by simple random sampling method using Morgan Table (n=191). To collect data, two questionnaires of Knowledge Management (Sheron and Lowson) and Organizational Innovation (Omid et al.) were used. Face and content validity of these questionnaires was achieved by comments of sport management professors and Cronbach’s alpha test was used to determine the internal reliability of both questionnaires as α=0.87 and α=0.83 respectively. The study used a descriptive and structural equation method and was conducted as a field study. Descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, regression analysis and path analysis with SPSS and LISREL were used to analyze the data. The results indicated a positive and significant relationship (r=0.684, P≤0.01) between knowledge management and organizational innovation. Furthermore there was a positive and significant relationship between knowledge creation (r=0.464, P=0.006), knowledge absorption (r=0.567, P≤0.01), knowledge organization (r=0.405, P=0.019), knowledge storage (r=0.629, P≤0.01), knowledge distribution (r=0.785, P≤0.01), knowledge application (r=0.669, P≤0.01) and organizational innovation. The results of regression analysis showed that knowledge distribution (β=2.011, P=0.028) could predict organizational innovation. As knowledge management plays a significant role in improving organizational innovation, the authorities of sport organizations should create a friendly and reliable environment along with useful and beneficial communications in organizations and then should provide the ground for knowledge development through useful interactions.
کلیدواژهها [English]
- Employees
- human resources
- information sharing
- Innovation
- Knowledge