نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه اصفهان
2 دانشگاه تهران
3 دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بهکارگیری روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) در رتبهبندی موانع رشد اخلاق حرفهای در رسانههای ورزشی بود. با این هدف در اولین مرحله بهواسطة مطالعات کتابخانهای، جستوجو در سایتهای علمی معتبر و در نهایت مصاحبه با کارشناسان برجستة حیطة رسانههای ورزشی، به شناسایی موانع موجود پرداخته شد. پس از شناسایی موانع، با هدف رتبهبندی آنها درخت سلسلهمراتبی تشکیل و براساس آن پرسشنامة AHP شامل 57 مقایسة زوجی موانع (معیارها) طراحی شد و در اختیار 35 نفر از خبرگان که جامعة آماری پژوهش را تشکیل میدادند، قرار گرفت. پس از حصول دادههای اولیة مستخرج از پرسشنامهها به تشکیل ماتریسهای مقایسة زوجی برای معیارها در سطوح مختلف پرداخته شد و براساس روش مجموع سطری وزنهای نسبی هریک از موانع در زیرمعیار مربوط به خود محاسبه و براساس آنها رتبهبندی شدند. در گام بعد، با ضرب کردن اوزان نسبی در وزنهای نسبی معیارهای مربوط در سطوح بالاتر، وزن سطحی هر یک از موانع نیز بهدست آمد. براساس نتایج، در سطح دوم موانع سازمانی با وزن سطحی 42/0، در سطح سوم موانع مرتبط با کارکنان با وزن سطحی 257/0، در سطح چهارم فقدان تحصیلات و تخصص کافی در زمینة ورزش و رسانه در بین مدیران رسانههای ورزشی با وزن سطحی 098/0 و در نهایت در سطح پنجم، جابهجا شدن و رنگ عوض کردن ارزشها با وزن سطحی 022/0، بهعنوان بااهمیتترین موانع شناخته شدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Using AHP Method to Rank Obstacles to Improving Professional Ethics in Sport Media
نویسندگان [English]
- mohammad soltan hoseini 1
- mehdi salimi 2
- hamid ghasemi 3
- samaneh torkiyan valashani 1
1 esfahan university
2 Tehran university
3 payame noor university
چکیده [English]
The aim of this study was to use AHP method to rank the obstacles to improving professional ethics in sport media. In the first step, the existing obstacles were identified by review of literature, searching the authentic websites and finally interview with sport media experts. After this step, the hierarchy tree was portrayed to rank the obstacles and then the analytical hierarchy process (AHP) questionnaire (including 57 dual comparisons of obstacles) was designed and distributed among 35 experts who comprised the statistical population of this study. After extracting the initial data, the dual comparison matrixes for criteria were formed at diverse levels and the comparative weight of each obstacle was estimated and ranked in its own sub-criterion using row total method. Then, the level weight of each obstacle was estimated through multiplying comparative weights in comparative weights of the related weight at higher levels. The results showed that at the 2nd level, organizational obstacles (0.42 level weight), the 3rd level, obstacles pertinent to personnel (0.257 level weight), the 4th level, lack of education and expertise in sport and media among sport media managers (0.098 level weight) and finally at the 5th level, changing the values (0.022 level weight) were the most important obstacles.
کلیدواژهها [English]
- Sport Media
- Ethics
- Professional Ethics
- Ranking the Improving Obstacles
- analytical hierarchy process