نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

2 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

3 گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کهنوج، دانشگاه آزاد اسلامی، کهنوج، ایران.

10.22059/jsm.2025.390128.3431

چکیده

مقدمه: تحقیق حاضر باهدف ارائه مدل توسعه تجربه نگاری دانش‌محور در سازمان‌های ورزشی ایران طراحی گردید.

روش پژوهش: تحقیق حاضر ازجمله تحقیقات کیفی بود که به‌صورت میدانی اجرایی گردید. روش کیفی مورداستفاده در تحقیق حاضر از نوع گرانندتئوری بود. مشارکت‌کنندگان در تحقیق حاضر شامل خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و با رویکرد انتخاب نمونه‌گیری همگون و درعین‌حال با رعایت حداکثر تنوع نمونه‌گیری شدند. این مسئله تا رسیدن به اشباع نظری شکل گرفت. درنهایت تعداد ۱۳ مصاحبه در این خصوص انجام گردید. این افراد شامل خبرگانی بودند که به موضوع پژوهش حاضر اشراف کامل داشتند. به عبارتی از منظر علمی و عملی سوابق ارزشمندی در این خصوص داشت. ابزار گردآوری اطلاعات در تحقیق حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته بود.

یافته ها: نتایج نشان داد که چرخه تجربه نگاری شامل شناسایی و تعیین نیازهای دانشی و تجارب، جمع‌آوری دانش و تجربیات، سازمان‌دهی و طبقه‌بندی تجارب، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی تجارب، تسهیم و انتشار تجارب، به‌کارگیری و اجرای تجارب و بازنگری و به‌روزرسانی دانش می‌باشد.

نتیجه گیری: نتایج همچنین نشان داد که عوامل موثر ارتقا تجربه نگاری دانش‌محور در سازمان‌های ورزشی ایران شامل 9 عامل می‌باشد که این عامل شامل عوامل اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، فرا سازمانی، حقوقی، آموزشی، روان‌شناختی، ارتباطی و فناوری می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Presenting a model for developing knowledge-based experiential writing in Iranian sports organizations

نویسندگان [English]

  • Reza Salari Salajegheh 1
  • Mina Hakakzadeh 2
  • Salman Soltaninejad 3

1 PhD student in Sports Management, Ke. C., Islamic Azad University, Kerman, Iran.

2 Department of Physical Education and Sports Sciences, Ke. C., Islamic Azad University, Kerman, Iran

3 Department of Physical Education and Sports Sciences, Kah. C., Islamic Azad University, Kohnouj, Iran.

چکیده [English]

Introduction: The present study was designed with the aim of presenting a model for developing knowledge-based experiential writing in Iranian sports organizations.

Methods: The present study was a qualitative research that was implemented in the field. The qualitative method used in the present study was of the grounded theory type. The participants in the present study included experts who were aware of the research topic. The participants in this study were selected using purposive sampling and with a homogeneous sampling approach while observing maximum diversity. This issue was shaped until theoretical saturation was reached. Finally, 13 interviews were conducted in this regard. These individuals included experts who were fully familiar with the subject of the present study. In other words, they had valuable background in this regard from a scientific and practical perspective. The data collection tool in the present study was a semi-structured interview.

Results: The results showed that the experiential writing cycle includes identifying and determining knowledge needs and experiences, collecting knowledge and experiences, organizing and classifying experiences, analyzing and evaluating experiences, sharing and disseminating experiences, applying and implementing experiences, and reviewing and updating knowledge.

Conclusion: The results also showed that the effective factors for promoting knowledge-based experiential writing in Iranian sports organizations include 9 factors, which include social, cultural, managerial, supra-organizational, legal, educational, psychological, communication, and technological factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • experiential writing
  • knowledge transfer
  • knowledge management
  • knowledge sharing