نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 2. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 4. گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
مقدمه: با وجود رشد کسب و کارهای نوپای فناورانه، پژوهش در خصوص نقش اقتصاد و بازار در کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران محدود است. از این رو پژوهش حاضر به مطالعه نقش بازار و عوامل اقتصادی در شکلگیری زیست بوم استارتاپهای ورزشی در ایران میپردازد.
روش پژوهش: ماهیت پژوهش کیفی و اکتشافی است. برای جمعآوری دادهها، با 16 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی و استارتاپهای ورزشی، از بنیانگذاران کسب و کارهای نوپای ورزشی، مدیران پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی مصاحبه انجام شد. نمونهگیری به صورت هدفمند بود. سپس دادهها با روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان دادند که مؤلفههای بازار نظیر سیاستگذاری، قابلیتها، فرصتها و جهتگیری بازار، بههمراه عوامل اقتصادی شامل سیاستهای اقتصاد کلان، ابزارهای سرمایهگذاری و راهبردهای مالی، نقش کلیدی در شکلگیری زیست بوم کسب و کارهای نوپای ورزشی ایفا میکنند.
نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که سیاستهای اتخاذ شده توسط کسب و کارهای نوپای ورزشی از جمله سیاستها و قابلیتهای بازار، توجه به فرصتها و ظرفیت بازار و داشتن جهتگیری بازار در کنار داشتن قابلیتهای فنی و تیمی آنها میتواند شانس سرمایهگذاری مالی را در آنها افزایش دهد. همچنین دولت با اتخاذ سیاستها و قوانین اقتصادی صحیح و کارآمد میتواند بقا و موفقیت آنها را تضمین کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of market and economic factors affecting the formation of the sports startup ecosystem in Iran
نویسندگان [English]
- hakimeh motefakeri 1
- Najaf Aghaei 2
- Fariba Askarian 3
- Mohamad hasan Peymanfar 4
1 PhD in Sports Management, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 2. Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran. E-mail
3 Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 4. Department of Sports Management, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Introduction: Despite the growth of technological startups, research on the role of economics and markets in sports startups in Iran is limited. Therefore, the present study studies the role of the market and economic factors in the formation of the sports startup ecosystem in Iran. Methods: The nature of the research is qualitative and exploratory. To collect data, interviews were conducted with 16 experts in the field of entrepreneurship and sports startups, from the founders of sports startups, managers of science and technology parks and growth centers, university professors and elites in the field of sports entrepreneurship. Sampling was purposeful and snowball. Then the data was analyzed by thematic analysis method. Results: The results indicated that the market factor influences the sports start-up ecosystem via market policies, market capabilities, market capacity and opportunities and market orientation. Conclusion: This study highlights that the policies adopted by sports start-ups regarding the market knowledge, and market orientation, along with the acquisition of market capabilities, can enhance their technical and team capabilities, ensuring their survival and success. The findings showed that the market and its dynamics are the main factors in the sports startup ecosystem. The findings also show that the lack of economic stability in Iran is one of the main challenges and concerns of sports startups.
کلیدواژهها [English]
- business policis
- business environment competitive advantage
- market capabilities
- startup ecosystems