نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تهران

2 دکترای مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران

3 گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران

4 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jsm.2025.353439.3508

چکیده

موفقیت در مدیریت این سازمان‌های ورزشی و غلبه بر چالش‌های پیش‌رو تنها از طریق برنامه‌ریزی صحیح و سیستماتیک امکان‌پذیر است. هدف این مطالعه بررسی چگونگی درک چالش‌ها توسط باشگاه‌ها از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک و پاسخ به این سوال بود که کدام استراتژی‌ها برای توسعه باشگاه‌های ورزشی در سلطنت عمان مطلوب هستند. این مطالعه با استفاده از تحلیل SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها) انجام شد.

جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیئت مدیره باشگاه‌های ورزشی، اعضا، مسئولان، مربیان، بازیکنان، کارکنان فنی و اداری وزارت فرهنگ، ورزش و جوانان به تعداد 334 نفر بود. برای جمع‌آوری داده‌ها، پس از شناسایی مهم‌ترین نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها، پرسشنامه‌ای طراحی و توسط گروهی از متخصصان این حوزه تأیید شد. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE)، ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE) و ماتریس SWOT استفاده شد.

نتایج نشان داد که موقعیت استراتژیک باشگاه‌های ورزشی در سلطنت عمان در منطقه WO قرار دارد، که بیانگر غلبه نقاط ضعف بر نقاط قوت و فرصت‌ها بر تهدیدات است. بنابراین، باید از استراتژی‌های محافظه‌کارانه استفاده شود. تحلیل‌ها منجر به تعیین 3 استراتژی SO، 4 استراتژی WO، 2 استراتژی ST و 2 استراتژی WT، در مجموع 11 استراتژی شد. تصویب قانون سرمایه‌گذاری در بخش ورزشی و تقویت مشارکت بین بخش خصوصی و باشگاه‌های ورزشی از طریق بازاریابی و حمایت از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و ابتکارات جامعه، از جمله راهکارهایی است که باید توسط سیاست‌گذاران مورد توجه قرار گیرد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing the strategic plan for development of the sports clubs in the Sultanate of Oman

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Alidoust Ghahfarrokhi 1
  • Mohammed Alamri 2
  • Mahmoud Goudarzi 3
  • Amin Dehghan Ghahfarokhi 4

1 Department of Sport Management, University of Tehran

2 PhD in Sport Management, University of Tehran

3 Department of Sport Management, University of Tehran

4 Associate Professor, University of Tehran

چکیده [English]

Success in managing these sports organizations and overcoming challenges can only be achieved through proper and systematic planning. The aims of this study is to investigate how clubs perceive the challenges by the strategic planning and to answer the question of which strategies are desirable for the development of the sports clubs in The Sultanate Of Oman by determining the SWAT analysis of these clubs (Strengths, Weakness, Opportunities and Threats). The Statistical population included board members of the sport clubs, members, officials, coaches, players, technical and employees in the ministry of culture, sports and youth, total of (334) people. To collect the data, a questionnaire was made after identifying the most important strengths, weaknesses, opportunities and threats and approved by a group of experts in the field. In order to analyze data, descriptive statistics, Internal Factor Evaluation (IFE) Matrix, External Factor Evaluation (EFE) Matrix and SWOT matrix were used. The results showed that the strategic position of the sports clubs in The Sultanate Of Oman is in WO region, which shows that weaknesses overcome strengths and opportunities overcome threats. Therefore, conservative strategies should be used. Analyses determined (3) SO strategies, (4) WO strategies, (2) ST strategies and (2) WT strategy, total of (11) strategies. Issuing the investment law in the sports sector and strengthening the partnership between the private sector and sports clubs through marketing and sponsoring community activities, programs and initiatives should be considered by the policymakers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sport Club
  • Oman
  • Strategic Planning