نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشگاه تهران
2 داانشگاه تهران
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر، تحلیل ساختاری عوامل مؤثر بر توسعهی بلندمدت ورزشکاران عراق با استفاده از مُدلسازی معادلات ساختاری بود.
روش پژوهش: این پژوهشِ از نظر روش، توصیفی- پیمایشی از نوع تحلیلی بود. جامعهی آماری، شامل مربیان ورزشی سطوح پایه تا حرفهای، ورزشکاران نخبه، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش و استادان دانشگاهی علوم ورزشی در عراق بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند 187 نفر از این افراد، بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهی محققساخته بود. کلیهی تحلیلها، با استفاده از نرمافزارهای SPSS 24 و Smart PLS 3 انجام شد.
یافتهها: بررسی مُدل ساختاری نشان داد که شروع فعال و ایجاد انگیزهی ورزشی، بر ورزش بنیادین؛ ورزش بنیادین بر تمرین برای تمرین، تمرین برای مسابقه و ورزش تربیتی؛ تمرین برای تمرین و تمرین برای مسابقه، بر ورزش تربیتی؛ ورزش تربیتی بر رشد و توسعهی پایدار؛ رشد و توسعهی پایدار بر ورزش قهرمانی، ورزش حرفهای و ارزیابی عملکرد؛ ورزش قهرمانی بر توسعه و حمایت از ورزشکاران و ارزیابی عملکرد؛ ورزش حرفهای بر توسعه و حمایت از ورزشکاران و ارزیابی عملکرد؛ توسعه و حمایت از ورزشکاران بر توسعهی بلندمدت ورزشکاران؛ و توسعهی بلندمدت ورزشکاران بر ورزش همگانی و ارزیابی عملکرد، تأثیر معناداری داشتند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که توسعهی بلندمدت ورزشکاران، فرآیندی چندمرحلهای، منظم و مبتنی بر پیوندهای انگیزشی، تربیتی، فنی و ساختاری است. لذا، تقویت مراحل آغازین با سیاستگذاریهای دقیق، حمایتهای همهجانبه و ارزیابی مستمر، میتواند منجر به موفقیت پایدار ورزشکاران در سطوح قهرمانی و حرفهای شده و درنهایت، موجب ارتقای سلامت اجتماعی از طریق ورزش همگانی گردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Structural Analysis of the Factors Affecting Long-Term Athlete Development (LTAD) in Iraq Using Structural Equation Modeling
نویسندگان [English]
- khalid hussein hasab 1
- Mehrzad Hamidi 1
- Amin Dehghan Ghahfarokhi 2
1 University of Tehran
2 University of Tehran
چکیده [English]
Introduction: This study aimed to structurally analyze the factors influencing the long-term development of athletes in Iraq using structural equation modeling (SEM).
Methods: This applied study employed a descriptive-survey design of an analytical nature. The participants consisted of grassroots to professional-level coaches, elite athletes, sport administrators and experts, and university faculty members in physical education and sport sciences in Iraq. Using purposive sampling, 187 individuals were selected as a sample. The research instrument was a researcher-developed questionnaire. Data analysis was conducted using SPSS 24 and SmartPLS 3.
Results: Structural model analysis showed that Active Start and Sport Motivation significantly influenced Fundamental Sport. Fundamental Sport significantly predicted Practice for Practice, Practice for Competition and Educational Sport. Practice for Practice and Practice for Competition also significantly influenced Educational Sport. Educational Sport significantly affected Sustainable Development, which in turn had a significant impact on Competitive Sport, Professional Sport, and Performance Evaluation. Competitive Sport significantly influenced Athlete Support and Development and Performance Evaluation, while Professional Sport had significant effects on both Athlete Support and Development and Performance Evaluation. Moreover, Athlete Support and Development significantly predicted Long-Term Athlete Development, which itself significantly influenced Sports for All and Performance Evaluation.
Conclusion: The findings indicate that long-term athlete development is a multi-stage, structured process rooted in motivational, educational, technical, and systemic linkages. Therefore, strengthening the initial stages through precise policymaking, comprehensive support, and continuous evaluation can lead to sustained success at competitive and professional levels, ultimately promoting public health through sports for all.
کلیدواژهها [English]
- Long-Term Athlete Development (LTAD)
- Educational Sport
- Sports for All
- Performance Evaluation
- Structural Equation Modeling (SEM)