نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، ایران، تهران
چکیده
مقدمه: هدف از این پژوهش ارائه مدل مدیریت هوشمند نظام آموزش تربیت بدنی در مدارس با تاکید بر فناوری های نوین بود.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و از جمله پژوهش های کیفی با روش نظریة داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین است. جهت انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته به مدیران و متخصصان در حوزه مدیریت آموزشی، فناوری و تربیت بدنی مراجعه شد و از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع نظری به جمع آوری اطلاعات پرداخت شد. داده ها از طریق تکنیک مثلث سازی، جمع آوری گردید.
یافته ها: نتیجه گروه بندی کدها، 166 کد باز، 32 مقوله فرعی و پنج مقوله اصلی (شرایط علی، شرایط مداخله گر، شرایط زمینه ای، راهبردها و پیامدها) نشان داده شد که در قالب مدل نهایی پژوهش ارائه گردید.
نتیجه گیری: همراستایی یافتهها با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران، با تأکید بر توانمندسازی معلمان از طریق فناوری، بستری برای ارتقای سواد حرکتی و ترویج سبک زندگی سالم در دانشآموزان فراهم نموده و کیفیت آموزش و مشارکت دانشآموزان را بهبود میبخشد. پیشنهاد میشود سیاستگذاران بر توسعه زیرساختهای دیجیتال، تدوین استانداردهای ملی فناوری تربیت بدنی، آموزش حرفهای معلمان، تقویت همکاری بینرشتهای و تدوین پروتکلهای امنیتی برای حفاظت از دادههای دانشآموزان تمرکز کنند. این مدل میتواند الگویی برای تمامی استانهای کشور باشد و به تحول نظام آموزش تربیت بدنی، ارتقای سلامت عمومی و همچنین به آموزش کارآفرینانه دانش آموزان از طریق آموزش تربیت بدنی در مدارس کمک کند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Proposing a Smart Management Model for the Physical Education System in Schools with an Emphasis on Emerging Technologies
نویسندگان [English]
- Farahnaz Shams
- Naser Gholami
Department of Physical Education, Farhangian University, Iran. Tehran
چکیده [English]
Introduction: The aim of this study was to propose a smart management model for the physical education system in schools, with an emphasis on modern technologies.
Methods: This applied research employed a qualitative approach, specifically using Grounded Theory based on the Strauss and Corbin methodology. Semi-structured interviews were conducted with experts and administrators in the fields of educational management, technology, and physical education. Data collection followed purposive sampling combined with snowball sampling techniques, continuing until theoretical saturation was reached. Data triangulation was employed to ensure validity and comprehensiveness in the findings.
Results: The coding process resulted in 166 open codes, 32 subcategories, and five core categories: causal conditions, intervening conditions, contextual conditions, strategies, and consequences. These were synthesized into the final conceptual model presented in the study.
Conclusion: The alignment of the findings with the objectives of Iran’s Fundamental Reform Document of Education, particularly the focus on empowering teachers through technology, offers a platform for enhancing students’ motor literacy and promoting a healthy lifestyle. This, in turn, improves the quality of instruction and student engagement. It is recommended that policymakers prioritize the development of digital infrastructure, establish national standards for physical education technologies, provide professional development for teachers, strengthen interdisciplinary collaboration, and formulate data protection protocols. This model can serve as a framework for implementation across all provinces in the country, contributing to the transformation of the physical education system, enhancement of public health, and advancement of entrepreneurial education through school-based physical education.
کلیدواژهها [English]
- artificial intelligence
- education system
- Emerging Technologies
- smart management
- Physical Education