نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی،ایران
2 دانشیار مدیریت ورزشی، داانشگاه خوارزمی
3 استادیار گروه تربیت بدنی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و مدلسازی ساختاری-تفسیری عوامل راهبردپذیری سیستم باشگاههای ورزشی نوپا با مالکیت دانشگاهی انجام شده است.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع مدلسازی ساختاری-تفسیری (ISM) میباشد. جامعه آماری شامل کلیه تحلیلگران علمی با تسلط اجرایی (اساتید مدیریت ورزشی با تجارب اجرایی و مدیریتی در ورزش دانشگاهی و باشگاهی) بودند. نمونه آماری به تعداد لازم برای مدلسازی ISM به روش هدفمند نمونهگیری شد. عوامل از طریق یک مطالعه کیفی با رویکرد تماتیک شناسایی شدند. سپس عوامل در پرسشنامه مقایسه زوجی متناسب با روش ISM تنظیم گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC استفاده شد.
یافتهها: براساس نتایج، 15 عامل در هفت سطح قرار گرفتند که براساس آن گراف ISM طراحی شد. جهت اثرگذاری-اثرپذیری روابط تعیین شده بین متغیرها از سطح هفتم به سطح اول مدل میباشد. سطح هفتم شامل؛ بهرهگیری فرصتها، تعدیل چالشها و الزامات باشگاهداری دانشگاهها؛ سطح ششم شامل؛ رشد ساختاری و یادگیری و جهتگیری راهبردی و مدیریتی؛ سطح پنجم شامل؛ فعالسازی محورهای ورزشی، بهینهسازی سازوکارهای اجرایی و تامین منابع؛ سطح چهارم شامل؛ توانمندسازی انسانی و استعدادها، شبکهسازی و مشارکتیابی؛ سطح سوم شامل؛ حرفهایسازی رشتهها و تجاریسازی و بازاریابی؛ سطح دوم شامل؛ رقابتپذیری و موفقیت ورزشی و رشد مالی و ارزش و سطح اول شامل؛ بلوغ سازمانی و ثبات باشگاه است.
نتیجه گیری: بنابراین مدل ارائه شده جریان و زنجیرهای از عوامل محیطی به سوی عوامل زمینهای و سیستمی و سپس فرایندی و کارکردی را برای مسیر باشگاهداری ورزشی دانشگاهها و رشد آن تبیین میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Strategic Approach to the Formation and Growth of University-Based Sports Clubs in Iran A Structural Interpretive Modeling of Key Factors
نویسندگان [English]
- maryam roshanakhgar 1
- Najaf Aghaei 2
- reza saboonchi 3
1 phd student in sport managment Borujerd branch islamic Azad university
2 Associate in sport managment Kharazmi university
3 Assistant Professor, Department of Physical Education, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
چکیده [English]
Introduction: This research aimed to identify and model the structural-interpretive factors of strategic capability in emerging university-owned sports clubs.
Methods: This research employs the Interpretive Structural Modeling (ISM) method. The statistical population included all academic analysts with executive expertise (professors of sports management with executive and managerial experience in university and club sports). Factors were identified through a qualitative study using a thematic analysis approach. Subsequently, the factors were organized into a pairwise comparison questionnaire suitable for the ISM method. Data analysis was performed using Interpretive Structural Modeling and MICMAC analysis.
Results: The results placed 15 factors into seven levels, based on which the ISM graph was designed. The direction of influence between the variables was determined from the seventh level to the first level of the model. The seventh level included: leveraging opportunities, mitigating challenges, and requirements of university club management; the sixth level included: structural growth and learning, and strategic and managerial orientation; the fifth level included: activating sports axes, optimizing executive mechanisms, and resource provision; the fourth level included: human empowerment and talent development, networking, and participation; the third level included: professionalizing disciplines, commercialization, and marketing; the second level included: competitiveness, sports success, financial growth, and value; and the first level included: organizational maturity and club stability.
Conclusion: so the presented model explains a flow and chain of factors from environmental factors towards contextual and systemic factors, and then procedural and functional factors for the path of university sports club management and its growth.
کلیدواژهها [English]
- new clubs
- sports club management
- strategic management
- university sports