نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.

10.22059/jsm.2025.390156.3433

چکیده

مقدمه: اگر چه تحقیقات زیادی در مورد استارت‌آپ‌ها انجام شده است، اما تنها مطالعات بسیار کمی بر تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بر موفقیت استارت‌آپ‌ها تمرکز دارند. از اینرو هدف این مطالعه تعیین تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی ورزشکاران حرفه‌ای بر موفقیت استارت‌آپ‌ها با نقش تعدیلگر ویژگی‌های جمعیت-شناختی بود.

روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش جمع‌آوری داده‌ها توصیفی - پیمایشی با رویکرد همبستگی بود. جامعه آماری شامل خبرگان در حوزه‌های بازاریابی، استارت‌آپ‌های ورزشی و کارآفرینی ورزشی بود که به روش نمونه‌برداری هدفمند و در دسترس 71 نفر انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها با مدل‌سازی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزار SmartPLS انجام شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکتی به‌ طور مستقیم دارای اثر مثبت و معنی‌داری بر موفقیت استارتاپ‌ها (0001/0p=؛ 386/7=t) دارد و متغیر مسئولیت اجتماعی شرکتی با نقش تعدیل‌گری جنسیت دارای اثر مثبت و معنی‌داری بر موفقیت استارتاپ‌ها به مقدار (043/0p=؛ 032/2=t) می‌باشد.

نتیجه گیری: می‌توان اذعان کرد که مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان یک ابزار استراتژیک می‌تواند به موفقیت استارت‌آپ‌ها کمک کند، به ویژه زمانی که این استارت‌آپ‌ها از حمایت ورزشکاران مشهور بهره‌مند شوند. همچنین، نقش جنسیت به عنوان یک عامل تعدیل‌کننده، ضرورت اتخاذ رویکردی دقیق و حساس در همکاری با ورزشکاران در زمینه ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی را نمایان می‌سازد. استارت‌آپ‌ها قادر خواهند بود با هم‌راستا کردن ارزش‌های خود و مخاطبان هدف، از تلاش‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی ورزشکاران برای تقویت برند، افزایش اعتماد ذینفعان و دستیابی به رشد پایدار بهره‌برداری کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Corporate Social Responsibility and the Startups Success: The Moderating Role of Professional Athletes’ demographics

نویسندگان [English]

  • Neda Farokhi
  • Farnaz Fakhri
  • Zeinab Mondalizadeh

Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran

چکیده [English]

Introduction: Previous research has been conducted on startups, but few studies have explored the impact of corporate social responsibility and demographics. This paper aims to determine the effect of professional athletes' corporate social responsibility on startups success through the moderating role of demographics.

Methods: The present study was an applied nature, and the data collection method was descriptive-survey with a correlational approach. The statistical population consisted of experts in the fields of marketing, sports startups, and sports entrepreneurship. A total of 71 individuals were selected through purposive and convenience sampling. Data were collected using questionnaires and analyzed through structural equation modeling (SEM) with the SmartPLS software.

Results: The findings suggest that the corporate social responsibility of professional athletes can positively influence startup success (t: 7.38, p: 0.0001); also the corporate social responsibility variable with the moderating role of gender has a positive and significant effect on the success of startups (t: 2.032, p: 0.043).

Conclusion: It can be argued that corporate social responsibility (CSR) serves as a strategic tool that can contribute to the success of startups, particularly when these startups benefit from the support of renowned athletes. Additionally, the role of gender as a moderating factor highlights the necessity of adopting a meticulous and sensitive approach when collaborating with athletes in the context of CSR initiatives. Startups can leverage athletes' CSR efforts to align their values with those of their target audiences, thereby enhancing their brand, increasing stakeholder trust, and achieving sustainable growth.

کلیدواژه‌ها [English]

  • CSR
  • Professional Athletes
  • Sports Industry
  • Startup