نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jsm.2025.389572.3428

چکیده

مقدمه: با توجه به اهمیت برندسازی کسب‌وکار ورزشی، هدف این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار بر برندسازی کسب-وکارهای ورزشی با رویکرد توسعه بازاریابی دیجیتال بود.

روش پژوهش: روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پژوهش تحلیلی-اکتشافی است و از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی محسوب می شود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش شامل افراد خبره و با تجربه در زمینه برندسازی، بازاریابی دیجیتال، مدیریت ورزشی بودند و از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی در پژوهش استفاده شد. برای جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه‌های عمیق و نیمه ساختاریافته با شرکت‌کنندگان انجام شد و با 16 مصاحبه اشباع نظری حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل مضمون برای به دست آوردن اطلاعات این پژوهش استفاده شد.

یافته‌ها: در این پژوهش 3 مضمون و 8 مفهوم کشف و شمارش شد. در مورد عوامل اثرگذار بر برندسازی کسب‌وکارهای ورزشی با رویکرد توسعه بازاریابی دیجیتال نشان می‌دهد که سه عامل کلیدی برای موفقیت برندسازی کسب‌وکارهای ورزشی در بازاریابی دیجیتال شناسایی شده است: توسعه هویت برند، بهینه‌سازی تجربه کاربر و برنامه‌ریزی استراتژیک. هویت برند به تمایز و ایجاد ارتباطات عاطفی با مشتریان کمک می‌کند، تجربه کاربر بر تعاملات مثبت و وفاداری مشتری تأثیر می‌گذارد و برنامه‌ریزی استراتژیک دستیابی به اهداف و انطباق با تغییرات بازار را امکان‌پذیر می‌کند.

نتیجه‌گیری: کسب‌وکارهای ورزشی باید بر توسعه هویت برند، بهینه‌سازی تجربه کاربری و برنامه‌ریزی استراتژیک تمرکز و برنامه‌ریزی کنند. بنابراین موفقیت پایدار مستلزم هماهنگی بین این عوامل و رویکردی جامع است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying the Influential Factors in Sports Business Branding with a Digital Marketing Development Approach

نویسندگان [English]

  • Shaghayegh Nemati 1
  • Ahmad Mahmoudi 2
  • Hossein Rajabi Noush Abadi 2

1 Master of Sport Management, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences and Health, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Considering the importance of sports business branding, the purpose of this research was to identify the influencing factors on sports business branding with the approach of digital marketing development.

Methods: The present research method is qualitative and of the type of analytical-exploratory research and is considered an applied research in terms of purpose. The participants in this research included experts and experienced people in the field of branding, digital marketing, and sports management, and the purposeful snowball sampling method was used in the research. To collect information, in-depth and semi-structured interviews were conducted with the participants and theoretical saturation was achieved with 16 interviews. For data analysis, thematic analysis method was used to obtain information for this research.

Results: In this study, 3 themes and 8 concepts were discovered and counted. Regarding the factors affecting the branding of sports businesses with a digital marketing development approach, it shows that three key factors for the success of sports business branding in digital marketing have been identified: developing brand identity, optimizing user experience, and strategic planning. Brand identity helps differentiate and create emotional connections with customers, user experience affects positive interactions and customer loyalty, and strategic planning enables the achievement of goals and adaptation to market changes.

Conclusion: Sports businesses must focus and plan on brand identity development, user experience optimization, and strategic planning. Therefore, sustainable success requires coordination between these factors and a comprehensive approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • branding
  • digital marketing
  • new technologies
  • sports businesses
  • user experience