نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازاریابی و ارتباطات ورزشی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 استادیارمدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده
مقدمه: هدف اصلی این تحقیق مدلیابی اثر بازاریابیکارآفرینانه و نوآوری فناورانه بر توسعه پایدار کسب و کارهای صنعت ورزش ایران میباشد.
روش پژوهش: جامعهآماری پژوهش حاضر شامل فعالین، متخصصین حوزه کسب و کارهای ورزشی و بازاریابیورزشی فعال در صنعت ورزش کشور که250 نفر میباشند. از آنجا که جامعه آماری محدود بود، همان تعداد به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار تحقیق مشتمل بر پرسشنامه بازاریابیکارآفرینانه فیوری و همکاران (2013)، پرسشنامه نوآوریفناورانه کامیسون و ویلار (2014) و پرسشنامه توسعهپایدار آقایی (1400) میباشد. این پرسشنامه ها به صورت الکترونیک و هم به صورت دستی در اختیار نمونه تحقیق قرار و جمعآوری گردید و در نهایت تعداد 213 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار استنباطی از نرمافزار Spss23 و بهمنظور برآورد مدل از روشهای مدلیابی معادلات ساختاری و از نرم افزار4 SmartPLS استفاده شدهاست.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بازاریابیکارآفرینانه و نوآوری فناورانه بر توسعه پایدار کسب و کارهای صنعت ورزش ایران اثرگذار میباشند. مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار می باشد. بوده؛ و با توجه به مقدار عدد معنیداری (آماره t) همه فرضیههای مطرح شده در تحقیق مورد تأئید قرار گرفتند.
نتیجه گیری: بازاریابیکارآفرینانه و نوآوری فناورانه رمز موفقیت و ماندگاری کسب و کارهای ورزشی در بازار رقابتی خدمات و محصولاتورزشی امروزی میباشد. توانایی تولید خدماتورزشی جدید و با کیفیت منحصر به فرد در بازارهای رقابت محور نیاز اساسی برای توسعهپایدار کسب وکارهای صنعت ورزش میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Structural equation model of entrepreneurial marketing and technological innovation on the sustainable development of Iranian sports industry business
نویسندگان [English]
- sedigheh nazari gashnigani 1
- Javad MoradiChaleshtori 2
1 Islamic Azad University,
2 Department of Physical Education and Sport Sciences, Shahrekord Branch,
چکیده [English]
Introduction: The main goal of this research is to model the effect of entrepreneurial marketing and technological innovation on the sustainable development of businesses in Iran's sports industry.
Methods: The statistical population of the current research includes activists, experts in the field of sports business and sports marketing active in the country's sports industry, which are 250 people. Since the statistical population was limited, the same number was considered as a statistical sample. The research tools include Fury Entrepreneurial Marketing Questionnaire (2013), Kamison and Villar Technological Innovation Questionnaire (2014) and Aghaei Sustainable Development Questionnaire (1400). These questionnaires were provided and collected to the research sample both electronically and manually, and finally 213 questionnaires were statistically analyzed. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the research data. In the inferential statistics section, Spss23 software and structural equation modeling methods and SmartPLS4 software were used to estimate the model.
Results: The results of the research showed that entrepreneurial marketing and technological innovation have an effect on the sustainable development of businesses in Iran's sports industry. The research model has a good and according to the value (t-statistic), all hypotheses proposed in the research were confirmed.
Conclusion: Entrepreneurial marketing and technological innovation are the keys to the success and sustainability of sports businesses in today's competitive market of sports products and services. The ability to produce new sports services with unique quality in competitive markets is a basic requirement for the sustainable development of sports industry business
کلیدواژهها [English]
- entrepreneurial marketing
- technological innovation
- Sustainable Development
- Business
- sports industry