نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس، ایران2

2 هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد آزادشهر

10.22059/jsm.2024.372200.3255

چکیده

مقدمه:مسئولیت اجتماعی رویکردی جدید از رفتار سازمانی است که از طریق تحکیم روابط با مشتریان، رفتارهای شهروندی کارا از سوی مشتریان را موجب می‌شود.لذا هدف از این پزوهش الگوسازی رفتار شهروندی و وابستگی عاطفی مشتریان باشگاه‌های سوارکاری بر مبنای مسئولیت اجتماعی مدیران بود.

روش پژوهش: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مشتریان باشگاه‌های سوارکاری استان گلستان بود که از بین آن‌ها تعداد 113 نفر به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های مسئولیت اجتماعی (لی و همکاران، 2022)، وابستگی عاطفی (لوی و هین، 2006) و رفتار شهروندی مشتریان (یی و گانگ، 2013) بود که پایایی درونی آن‌ها به روش آلفای کرونباخ گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری اس‌پی‌اس‌اس و اسمارت پی‌ال‌اس استفاده گردید (05/0≥P).

یافته‌ها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های سوارکاری اثر مثبت و معنی‌داری بر وابستگی عاطفی و بروز رفتارهای شهروندی مشتریان دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد اثر مسئولیت اجتماعی باشگاه‌های سوارکاری بر رفتار شهروندی مشتریان خود با نقش میانجی وابستگی عاطفی مثبت و معنی‌دار است..

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش به مدیران و مالکان باشگاه‌های اسب‌سواری پیشنهاد می‌شود که از طریق برنامه‌ریزی و استقرار فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بین منابع انسانی خود، اعتماد پذیری و تعلق روانی مشتریان خود را تقویت نموده و از طریق شهرت‌سازی برند زمینه رشد کسب و کار خود را فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Modeling of citizenship behavior and emotional dependence of riding club customers was based on the optimal social responsibility of managers

نویسندگان [English]

  • hamidreza ghezelsefloo 1
  • Nasser Bay 2

1 Gonbad Kavous Faculty Assistant Professor in Sport Management, FacAssistant Professor, Faculty of humanities and sport science, Gonbad Kavous University, Gonbad Kavous, Iran ulty of Humanities and Physical Education and Sport Sciences,

2 Assistance oroffosor of sport management

چکیده [English]

Introduction: Social responsibility is a new approach of organizational behavior that causes efficient citizenship behaviors from customers through strengthening relationships with customers. Therefore the purpose of research wasThe modeling of citizenship behavior and emotional dependence of riding club customers was based on social responsibility of managers.

Methods: The statistical population of the research included all the clients of riding clubs in Golestan province, from which 113 people were selected through purposive sampling. The research tools included questionnaires of social responsibility (Lee et al., 2022), emotional dependence (Lewi and Hin, 2006) and customer citizenship behavior (Yi and Gang, 2013), that internal reliability confirmed Cronbach's alpha method. To data analysis, SPSS and SmartPLS statistical software were used (P≤0.05)..

Results: The results of the path analysis of the research model showed that the social responsibility of equestrian clubs has a positive and significant effect on emotional dependence and the occurrence of citizenship behaviors of customers. Also, the results of the research showed that the effect of social responsibility of equestrian clubs on the citizenship behavior of its customers is positive and significant with the mediating role of emotional dependence.

Conclusion: It is suggested to the managers and owners of equestrian clubs to strengthen the trustworthiness and psychological belonging of their customers through planning and establishing a culture of social responsibility among their human resources and to provide the basis for the growth of their business through brand building.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social responsibility
  • citizenship behavior
  • emotional attachment
  • riding clubs